Holistiske Samtaler

«Vi lever i en utfordrende og interessant tid. Det foregår store endringer av samfunnets og enkeltindividets vilkår for organisering og livsutfoldelse. Samtidig har verden blitt mindre, og vårt eget samfunn har fått et tydelig flerkulturelt preg.

Alt dette berører ikke bare våre forestillinger om hvordan vi best mulig skal leve våre liv her på jorden, men også våre forestillinger om livssyn, åndelige sannheter og forståelsen av hvordan den fysiske og den åndelige virkelighet er forbundet med hverandre.» utdrag fra plattformen.

Holistisk forbund ønsker å skape en møteplass for sine medlemmer hvor det er lagt opp til foredrag eller innlegg om aktuelle temaer som berører viktige spørsmål i dagens samfunn. I etterkant av foredragene/innleggene åpnes det opp for dialog og refleksjon rundt temaene som er berørt.

Temaer fra tidligere holistiske samtaler er:

• Konspirasjonsteorier
  • Dyrevelferd
  • Hypnose i selvutvikling
  • Holistisk pedagogikk
  • Ernæring
  • Amadia, en humanitærorganisasjon

Holistiske Samtaler 2017

Holistisk Forbunds åpne temamøter

Alle møter foregår på Eldorado Bokhandel, Torggata 9, Oslo kl 17.45-19.45

Tirsdag 14. februar Går vi mot en lysere fremtid?

Et foredrag om oss mennesker og vår planet og hvordan et skifte i bevissthet kan skape en verden full av glede, håp og optimisme.

Dette foredraget vil utdype organisasjonen GaiaInnovations, hva det er, gjør og hva det står for.

Videre vil vi ta opp tema fra boken Gaia og Mennesket mot en lysere fremtid som utdyper organisasjonen og hva vi kan gjøre for å bringe verden i balanse.

Vi stiller spørsmålet om vi går mot en lysere fremtid og i så tilfelle hvorfor?

Jon Henning Grini som har startet organisasjonen GaiaInnovations, vil utdype hva de er, gjør og hva de står for. Videre vil han ta opp temaer fra boken Gaia og Mennesket mot en lysere fremtid.

Torsdag 2. mars «Bevissthetens kreative spill»

Hva ligger bak det mysteriet vi alle er en del av? Hva skaper spiren til liv? Hva er det i deg som observerer tankene, følelsene og opplevelsene dine?

Naturvitenskapen kan ikke svare, religionene har sine modeller, men hva er sannheten?

Den aller fremste fysikken kaster i dag et helt nytt lys på disse spørsmålene, som åpner for en annerledes forståelse av vårt univers, – fra den minste kvantepartikkel til den største gallakse. En radikal vitenskapelig modell som markerer et fundamentalt paradigmeskifte, med slående likhetstrekk til urgammel esoterisk viten.

Terje Toftenes viser første del av sin film Bevissthetens kreative spill, samtale etterpå. Torsdag 2.mars Merk! kl. 17.30-19.45,

Onsdag 5. april   Trenger Norge penger når vi har kort?

Organisasjonen Ja til kontanter hevder at kontanter er viktig for det norske samfunnet og at hvis de fjernes vil det gå utover personvernhensyn, de eldre og barns forståelse av pengers verdi.

Organisasjonen Ja til kontanter hevder at kontanter er viktig for det norske samfunnet, og at hvis de fjernes vil det gå utover personvernhensyn, de eldre og barns forståelse av pengers verdi. I tillegg fremholder organisasjonen at kontanter er en nødvendig sekundærløsning så lenge kortterminaler og lignende kan slutte å fungere.

Han vil i tillegg til å argumentere for pengenes fortsatte tilstedeværelse i norsk økonomi også si noe om pengenes betydning i internasjonal økonomi.

Daglig leder i Ja til kontanter, Jørn Wad, innleder til samtale.

Onsdag 3. mai     Komplementær medisin

Foreningen Fritt Helsevalg publiserte i fjor høst en rapport som argumenterer for økt bruk av alternativ/komplementær medisin i norsk helsevesen.

Foreningen Fritt Helsevalg er en organisasjon som arbeider for at pasienter fritt skal kunne velge mellom komplementær/alternativ medisin og skolemedisin.

Organisasjonen lanserte i fjor en rapport som argumenterer for økt tilgjengelighet av og status for komplementærmedisinske behandlingsformer.

Verdens Helseorganisasjons strategirapport for 2014-2023, om studier av helseeffekten av komplementærmedisin i regi av NAFKAM også noe om hvordan rapporten er blitt mottatt av de politiske partiene.

Leder i Fritt Helsevalg, Tony Holm vil fortelle om arbeidet med rapporten, og om hvordan den er blitt mottatt.

Barns trosfrihet - seminar på Litterturhuset

28. mars 2019

Født Fri, Hjelpekilden og Holistisk forbund inviterer til en

seminarrekke om barns trosfrihet.

på Litteraturhuset

Moms på alternativ medisin – et dårlig veivalg

13. desember 2018

Arbeiderpartiet har signalisert at de ønsker å innføre moms på alternativ medisin og terapi. Det er flere grunner til at dette ikke er noen god idé. En av dem er at det blir dyrere for dem som har stor helsemessig gevinst av behandling hos kiropraktor, akupunktør eller fotterapeut.

Les mer på Nye Meninger

Interreligiøs klimavandring 10. november

10. november 2018

HVORFOR: Klimaendringene truer skaperverket og rammer de fattige i verden hardest. Det er urettferdig, og det haster å omsette ord til handling. I 2015 kjempet vi sammen for en klimaavtale i Paris, og nå må den følges opp i handling, i Norge, i verden og i våre ulike tros- og livssynssamfunn. På tvers av religiøse skillelinjer har vi et felles engasjement og står sammen for en rettferdig løsning på klimaproblemet.

Alle – uavhengig av tro og livssyn - var velkommen til å gå sammen.

Livssyn og Borgerlønn

14. oktober 2018

Hvert år organiseres Globaliseringskonferansen i Oslo. Dette er en konferanse som tar opp sosiale, økonomiske og økologiske spørsmål som opptar oss alle.

Borgelønn BIEN er en organisasjon som prøver å innføre en ordning med Borgerlønn i Norge. Anja Askeland har vært primus motor i denne organisasjonen siden oppstarten i 2012. Det var også hun som inviterte til dette møte hvor flere livssyn fikk anledning til å diskutere følgende:

Nestekjærlighet i praksis - Livssyn og økonomisk fordeling