Holistiske Samtaler

2 Shares

«Vi lever i en utfordrende og interessant tid. Det foregår store endringer av samfunnets og enkeltindividets vilkår for organisering og livsutfoldelse. Samtidig har verden blitt mindre, og vårt eget samfunn har fått et tydelig flerkulturelt preg.

Alt dette berører ikke bare våre forestillinger om hvordan vi best mulig skal leve våre liv her på jorden, men også våre forestillinger om livssyn, åndelige sannheter og forståelsen av hvordan den fysiske og den åndelige virkelighet er forbundet med hverandre.» utdrag fra plattformen.

Holistisk forbund ønsker å skape en møteplass for sine medlemmer hvor det er lagt opp til foredrag eller innlegg om aktuelle temaer som berører viktige spørsmål i dagens samfunn. I etterkant av foredragene/innleggene åpnes det opp for dialog og refleksjon rundt temaene som er berørt.

Temaer fra tidligere holistiske samtaler er:

• Konspirasjonsteorier
  • Dyrevelferd
  • Hypnose i selvutvikling
  • Holistisk pedagogikk
  • Ernæring
  • Amadia, en humanitærorganisasjon

Holistiske Samtaler 2017

Holistisk Forbunds åpne temamøter

Alle møter foregår på Eldorado Bokhandel, Torggata 9, Oslo kl 17.45-19.45

Tirsdag 14. februar Går vi mot en lysere fremtid?

Et foredrag om oss mennesker og vår planet og hvordan et skifte i bevissthet kan skape en verden full av glede, håp og optimisme.

Dette foredraget vil utdype organisasjonen GaiaInnovations, hva det er, gjør og hva det står for.

Videre vil vi ta opp tema fra boken Gaia og Mennesket mot en lysere fremtid som utdyper organisasjonen og hva vi kan gjøre for å bringe verden i balanse.

Vi stiller spørsmålet om vi går mot en lysere fremtid og i så tilfelle hvorfor?

Jon Henning Grini som har startet organisasjonen GaiaInnovations, vil utdype hva de er, gjør og hva de står for. Videre vil han ta opp temaer fra boken Gaia og Mennesket mot en lysere fremtid.

Torsdag 2. mars «Bevissthetens kreative spill»

Hva ligger bak det mysteriet vi alle er en del av? Hva skaper spiren til liv? Hva er det i deg som observerer tankene, følelsene og opplevelsene dine?

Naturvitenskapen kan ikke svare, religionene har sine modeller, men hva er sannheten?

Den aller fremste fysikken kaster i dag et helt nytt lys på disse spørsmålene, som åpner for en annerledes forståelse av vårt univers, – fra den minste kvantepartikkel til den største gallakse. En radikal vitenskapelig modell som markerer et fundamentalt paradigmeskifte, med slående likhetstrekk til urgammel esoterisk viten.

Terje Toftenes viser første del av sin film Bevissthetens kreative spill, samtale etterpå. Torsdag 2.mars Merk! kl. 17.30-19.45,

Onsdag 5. april   Trenger Norge penger når vi har kort?

Organisasjonen Ja til kontanter hevder at kontanter er viktig for det norske samfunnet og at hvis de fjernes vil det gå utover personvernhensyn, de eldre og barns forståelse av pengers verdi.

Organisasjonen Ja til kontanter hevder at kontanter er viktig for det norske samfunnet, og at hvis de fjernes vil det gå utover personvernhensyn, de eldre og barns forståelse av pengers verdi. I tillegg fremholder organisasjonen at kontanter er en nødvendig sekundærløsning så lenge kortterminaler og lignende kan slutte å fungere.

Han vil i tillegg til å argumentere for pengenes fortsatte tilstedeværelse i norsk økonomi også si noe om pengenes betydning i internasjonal økonomi.

Daglig leder i Ja til kontanter, Jørn Wad, innleder til samtale.

Onsdag 3. mai     Komplementær medisin

Foreningen Fritt Helsevalg publiserte i fjor høst en rapport som argumenterer for økt bruk av alternativ/komplementær medisin i norsk helsevesen.

Foreningen Fritt Helsevalg er en organisasjon som arbeider for at pasienter fritt skal kunne velge mellom komplementær/alternativ medisin og skolemedisin.

Organisasjonen lanserte i fjor en rapport som argumenterer for økt tilgjengelighet av og status for komplementærmedisinske behandlingsformer.

Verdens Helseorganisasjons strategirapport for 2014-2023, om studier av helseeffekten av komplementærmedisin i regi av NAFKAM også noe om hvordan rapporten er blitt mottatt av de politiske partiene.

Leder i Fritt Helsevalg, Tony Holm vil fortelle om arbeidet med rapporten, og om hvordan den er blitt mottatt.

2 Shares

Holistisk Forbund satser på sine ritualledere

11. oktober 2018

Hvert år arrangerer Forbundet rituallederkurs i mars og i oktober. Holistisk Forbund inviterer både gamle og nye til våre kurs. Dette gjør at erfarne ritualledere kan dele med seg av sin erfaring til den som ønsker å gå inn i rollen.

6.-7. oktober ble kurset arrangert i Hurdal. Hele 11 deltakere møtte opp, hvorav 7 er ritualledere og 4 er ritualstudenter. (3 kom med fly og ble hentet på Gardermoen)

Det er kun blitt arrangert 2 dagers kurs en gang tidligere. Ønske om å ha et lenger kurs har kommet både fra ritualledere og fra kursholdere. I år har også Forbundet profesjonalisert sitt opplegg i forhold til spesifikke kursmoduler. Dette var første gang opplegget ble satt ut i praksis.

Interreligiøst klimanettverk i Hurdal

24. september 2018

Interreligiøst klimanettverk er en løst sammensatt gruppe som består av tros og livssyn som ønsker å sette klima på dagsorden.

De siste tre årene har Patrik Swanstrøm vært Holistisk Forbunds representant i denne gruppen. Gruppen møtes 2 ganger i året og arbeider imellom møtene med felles markeringer i forhold til klima. Denne gangen var det Holistisk Forbund sin tur å være vertskap for møtet og siden Patrik bor i Hurdal Økolandsby så valgte man å forlegge besøket dit.

alternativ behandling - en mer nyansert debatt trengs

5. september 2018

Lege Kaveh Rashidi ga i Aftenposten fredag 31/8 råd til alternative behandlere om hvordan forebygge unødig skade.

Blir den frie tanke forfulgt?

15. mars 2018

Freedom of thougt report er et nettsted hvor man finner ut av hvor i verden mennesker blir diskrimenert og forfulgt.

Tankefrihetsrapporten er en unik kilde til informasjon om diskriminering og forfølgelse mot ikke-religiøse globalt sett.

Hele grupper av mennesker kan ha sine rettigheter krenket på en gang, for eksempel ved en enkelt lov eller ved en handling av hat. Det kan også være tilfeller av krenkelse av "miljørettigheter" og "økonomiske rettigheter", tom "folke rettigheter" - men grunntanken og det som driver enhver rett kommer tilbake til den enkeltes rett. Kollektiv bekymring for vårt miljø, økonomisk rettferdighet og bekymringer for hele folk er avledet fra vår individuelle menneskelighet.

Fra introduksjonen:

"Våre funn viser at det overveldende flertallet av land ikke respekterer rettighetene til humanister, ateister og ikke-religiøse."

Se mer her.

Ny personvernlov

13. mars 2018

Fra og med 25. mai blir det starten på en ny personvernlov i Norge.

Den nye loven blir kalt for GDPR General Data Protection Regulation. Mer om den nye loven finner du på datatilsynet.no.

Holistisk Konfirmasjon

1. mars 2019

Påmeldingen til neste års konfirmasjon er i gang.   Du kan lese mer om arrangementet på facebook https://www.facebook.com/events/601350523547099/