Holistiske Samtaler

«Vi lever i en utfordrende og interessant tid. Det foregår store endringer av samfunnets og enkeltindividets vilkår for organisering og livsutfoldelse. Samtidig har verden blitt mindre, og vårt eget samfunn har fått et tydelig flerkulturelt preg.

Alt dette berører ikke bare våre forestillinger om hvordan vi best mulig skal leve våre liv her på jorden, men også våre forestillinger om livssyn, åndelige sannheter og forståelsen av hvordan den fysiske og den åndelige virkelighet er forbundet med hverandre.» utdrag fra plattformen.

Holistisk forbund ønsker å skape en møteplass for sine medlemmer hvor det er lagt opp til foredrag eller innlegg om aktuelle temaer som berører viktige spørsmål i dagens samfunn. I etterkant av foredragene/innleggene åpnes det opp for dialog og refleksjon rundt temaene som er berørt.

Temaer fra tidligere holistiske samtaler er:

• Konspirasjonsteorier
  • Dyrevelferd
  • Hypnose i selvutvikling
  • Holistisk pedagogikk
  • Ernæring
  • Amadia, en humanitærorganisasjon

Holistiske Samtaler 2017

Holistisk Forbunds åpne temamøter

Alle møter foregår på Eldorado Bokhandel, Torggata 9, Oslo kl 17.45-19.45

Tirsdag 14. februar Går vi mot en lysere fremtid?

Et foredrag om oss mennesker og vår planet og hvordan et skifte i bevissthet kan skape en verden full av glede, håp og optimisme.

Dette foredraget vil utdype organisasjonen GaiaInnovations, hva det er, gjør og hva det står for.

Videre vil vi ta opp tema fra boken Gaia og Mennesket mot en lysere fremtid som utdyper organisasjonen og hva vi kan gjøre for å bringe verden i balanse.

Vi stiller spørsmålet om vi går mot en lysere fremtid og i så tilfelle hvorfor?

Jon Henning Grini som har startet organisasjonen GaiaInnovations, vil utdype hva de er, gjør og hva de står for. Videre vil han ta opp temaer fra boken Gaia og Mennesket mot en lysere fremtid.

Torsdag 2. mars «Bevissthetens kreative spill»

Hva ligger bak det mysteriet vi alle er en del av? Hva skaper spiren til liv? Hva er det i deg som observerer tankene, følelsene og opplevelsene dine?

Naturvitenskapen kan ikke svare, religionene har sine modeller, men hva er sannheten?

Den aller fremste fysikken kaster i dag et helt nytt lys på disse spørsmålene, som åpner for en annerledes forståelse av vårt univers, – fra den minste kvantepartikkel til den største gallakse. En radikal vitenskapelig modell som markerer et fundamentalt paradigmeskifte, med slående likhetstrekk til urgammel esoterisk viten.

Terje Toftenes viser første del av sin film Bevissthetens kreative spill, samtale etterpå. Torsdag 2.mars Merk! kl. 17.30-19.45,

Onsdag 5. april   Trenger Norge penger når vi har kort?

Organisasjonen Ja til kontanter hevder at kontanter er viktig for det norske samfunnet og at hvis de fjernes vil det gå utover personvernhensyn, de eldre og barns forståelse av pengers verdi.

Organisasjonen Ja til kontanter hevder at kontanter er viktig for det norske samfunnet, og at hvis de fjernes vil det gå utover personvernhensyn, de eldre og barns forståelse av pengers verdi. I tillegg fremholder organisasjonen at kontanter er en nødvendig sekundærløsning så lenge kortterminaler og lignende kan slutte å fungere.

Han vil i tillegg til å argumentere for pengenes fortsatte tilstedeværelse i norsk økonomi også si noe om pengenes betydning i internasjonal økonomi.

Daglig leder i Ja til kontanter, Jørn Wad, innleder til samtale.

Onsdag 3. mai     Komplementær medisin

Foreningen Fritt Helsevalg publiserte i fjor høst en rapport som argumenterer for økt bruk av alternativ/komplementær medisin i norsk helsevesen.

Foreningen Fritt Helsevalg er en organisasjon som arbeider for at pasienter fritt skal kunne velge mellom komplementær/alternativ medisin og skolemedisin.

Organisasjonen lanserte i fjor en rapport som argumenterer for økt tilgjengelighet av og status for komplementærmedisinske behandlingsformer.

Verdens Helseorganisasjons strategirapport for 2014-2023, om studier av helseeffekten av komplementærmedisin i regi av NAFKAM også noe om hvordan rapporten er blitt mottatt av de politiske partiene.

Leder i Fritt Helsevalg, Tony Holm vil fortelle om arbeidet med rapporten, og om hvordan den er blitt mottatt.

Uetisk journalistikk i TV2

20. april 2017

TV-programmet Helsekontrollen sendte et program 31. mars med hensikten å mistenkeliggjøre alternativ medisin. Man benyttet seg av en barneskuespiller for å lure den alternative behandleren til å stille en diagnose på feilaktig grunnlag. Det vil si man benyttet seg av en mindreårig for å lage en falsk situasjon. Vi synes dette er uredelig av TV2. Denne typen journalistikk forsterker den populistiske trenden i dagens nyhetsbilde, og skaper følelsesmessige problemer for alle dem som er berørt. Hvis man forventer etiske retningslinjer fra alternative behandlere burde man selv følge noen, og vi henviser til pressens Vær varsom plakat.

Vielse på Oslo Rådhus

14. januar 2017

Da har vi fått tillatelse til å foreta vielser på 0slo Rådhus.

Holistisk Forbund, Humanforbundet og Human Etisk Forbund har fått denne muligheten.

Munchsalen tilbyr veldig flotte omgivelser.

Hvis du ønsker å reservere vielse hos oss se mer under Ritualer.

Se mer her:

Rapport om komplementær medisin

31. august 2016

Fritt Helsevalg har laget en rapport om komplementærmedisin.

Noen konklusjoner:
Den røde tråden i gode sykdomsforløp er samarbeidet
mellom skolemedisinen og
behandling fra alternative behandlere.

Historier fra pasienter inneholder ofte negative kommentarer rundt
skolemedisinerenes tidsbruk, de føler ikke at leger
/sykepleiere har tid til dem grunnet stort tidspress

Pasientene valgte ofte alternativ behandling etter
manglende diagnose og/eller
oppfølging fra fastlege/legeteam

NORGE- DET ENESTE LAND I VERDEN MED SKREDDERSYDD HOLISTISK VIELSE?

28. juni 2016

NORGE- DET ENESTE LAND I VERDEN MED SKREDDERSYDD HOLISTISK VIELSE?

Brudepar kommer helt fra Nord-Amerika til Norge for å bli viet holistisk.

Sjelesørgere på besøk på Hospice Lovisenberg

16. april 2016

Bente Baklund som er kreftsykepleier ved Hospice Lovisenberg fortalte om det tilbudet alvorlig syke og døende får ved Senter for Lindring og Livshjelp.

Holistisk Pedagogikk - i teori og praksis

14. oktober 2017, 13:00 – 14. oktober 2017

Vi har gleden av å få en av de store pionerene innenfor Holistisk Pedagogikk til Norge. Jack Miller  er professor ved Toronto Universitet og har skrevet mer en dussinet bøker holitisk pedagogikk. Han deler med seg av sine tanker om holistisk pedagogikk. Forbundet for Holistisk Pedagogikk er blitt startet av Carina Harsund og har som formål å kunne opprette skoler i Norge som er tuftet på Holistisk Pedagogikk. Hurdal holistiske skoleprosjekt er et foreldrebasert initiativ som prøver å starte Norges første skole som baserer seg på Holistisk Pedagogikk. Vi ønsker alle velkommen til seminaret vare seg du er holist, allment interessert i skole, eller tror at det er på tide at nye former av pedagogikk får innpass i Norge.