Holistic Association a lifestance organization

0 Shares

Holism comes from the Greek word Holos, meaning whole.

Holism is a philosophical or scientific theory direction in which the main essence can be summed up this way: «The whole is more than the sum of its parts.». The idea is that the properties of a given system (biological, chemical, social, economic, mental, linguistic, etc.) can not be explained or determined by the individual components alone. Instead, the system as a whole which is decisive for how the individual pieces behaves.

holisme-symbol

Holism was first advocated by Parmenides in the 500’s f.Kr In recent times, the term «a holistic view of humanity» that arose in connection with health. But holism occurs in many contexts, perhaps especially in ecology. Holism may also signify a belief.
Holism that we practice in Holistic Association is an undogmatic, spiritual belief. We believe there is a spiritual reality that can be experienced by humans. “Holists” believe that everything in the universe is interrelated and are part of the same spiritual reality. Holism is concerned with that we as humans are taking a responsibility, both as individuals and as groups, for the whole. Primarily for the Earth, the humans and the animals that live there.
Holistic Association is the largest of the organizations in Norway which place itself between religion on one hand and on an atheistic approach the other. The Association is comprised of people with a spiritual and questioning beliefs, regardless of religions. Members may have different opinions and perceptions about the spiritual reality. It is important for the Association to respect this diversity of beliefs.
The Association has great respect for the individual’s perceptions and experiences concearning the existencial questions about life. So even though the Association speak out clearly about a number of topics, our mission is primarily to encourage open-minded thinking about spiritual and holistic understanding.

What are the Holistic Lifestance(Holistisk Forbund) doing?
– Arranges holistic lectures (open theme meetings)
– Have conversation groups that we call spiritual workshop
– Is active in the Council for Religion and Lifestances (STL) in several places in the Norway
– Offers counseling to people with big challenges in life – and their families
– And offers the four most common rituals:
                     Name Ritual, Confirmation, Marriage and Funeral

About Holistic Association:
• Founded in 2002
• Around 1100 members

Holistic Association will help to:
• Bridging spirituality and science
• To promote organic farming and a more ethical management
• Resolve conflicts through dialogue and peaceful means
• Bridging different worldviews, religions and cultures
• Work for an equal status between traditional medicine and alternativ medicine

0 Shares

Holistisk Forbund satser på sine ritualledere

11. oktober 2018

Hvert år arrangerer Forbundet rituallederkurs i mars og i oktober. Holistisk Forbund inviterer både gamle og nye til våre kurs. Dette gjør at erfarne ritualledere kan dele med seg av sin erfaring til den som ønsker å gå inn i rollen.

6.-7. oktober ble kurset arrangert i Hurdal. Hele 11 deltakere møtte opp, hvorav 7 er ritualledere og 4 er ritualstudenter. (3 kom med fly og ble hentet på Gardermoen)

Det er kun blitt arrangert 2 dagers kurs en gang tidligere. Ønske om å ha et lenger kurs har kommet både fra ritualledere og fra kursholdere. I år har også Forbundet profesjonalisert sitt opplegg i forhold til spesifikke kursmoduler. Dette var første gang opplegget ble satt ut i praksis.

Interreligiøst klimanettverk i Hurdal

24. september 2018

Interreligiøst klimanettverk er en løst sammensatt gruppe som består av tros og livssyn som ønsker å sette klima på dagsorden.

De siste tre årene har Patrik Swanstrøm vært Holistisk Forbunds representant i denne gruppen. Gruppen møtes 2 ganger i året og arbeider imellom møtene med felles markeringer i forhold til klima. Denne gangen var det Holistisk Forbund sin tur å være vertskap for møtet og siden Patrik bor i Hurdal Økolandsby så valgte man å forlegge besøket dit.

alternativ behandling - en mer nyansert debatt trengs

5. september 2018

Lege Kaveh Rashidi ga i Aftenposten fredag 31/8 råd til alternative behandlere om hvordan forebygge unødig skade.

Blir den frie tanke forfulgt?

15. mars 2018

Freedom of thougt report er et nettsted hvor man finner ut av hvor i verden mennesker blir diskrimenert og forfulgt.

Tankefrihetsrapporten er en unik kilde til informasjon om diskriminering og forfølgelse mot ikke-religiøse globalt sett.

Hele grupper av mennesker kan ha sine rettigheter krenket på en gang, for eksempel ved en enkelt lov eller ved en handling av hat. Det kan også være tilfeller av krenkelse av "miljørettigheter" og "økonomiske rettigheter", tom "folke rettigheter" - men grunntanken og det som driver enhver rett kommer tilbake til den enkeltes rett. Kollektiv bekymring for vårt miljø, økonomisk rettferdighet og bekymringer for hele folk er avledet fra vår individuelle menneskelighet.

Fra introduksjonen:

"Våre funn viser at det overveldende flertallet av land ikke respekterer rettighetene til humanister, ateister og ikke-religiøse."

Se mer her.

Ny personvernlov

13. mars 2018

Fra og med 25. mai blir det starten på en ny personvernlov i Norge.

Den nye loven blir kalt for GDPR General Data Protection Regulation. Mer om den nye loven finner du på datatilsynet.no.

Holistisk Konfirmasjon

1. mars 2019

Påmeldingen til neste års konfirmasjon er i gang.   Du kan lese mer om arrangementet på facebook https://www.facebook.com/events/601350523547099/