Holistisk Samspill

Holisme er en helhetlig tankegang og et helhetlig livssyn som bygger på forståelsen av at alt henger sammen, og at vi lever i en åndelig virkelighet som det er mulig å erfare. Vi mennesker har et felles individuelt og kollektivt ansvar for helheten. Måten vi oppfører oss på, har konsekvenser som påvirker denne helheten. Det innebærer et ansvar.

Hvordan kan vi bidra til å gjøre verden til et bedre sted? Når vi endrer oss selv, så vil vi endre vår verden.

VÅRT MÅL

Vi ønsker å kunne møte mennesker i alle livsfaser med omtanke, innlevelse og verdighet. Vi ønsker å bidra til kontakt og forståelse gjennom å bli bedre lyttere og bedre samtalepartnere. Når vi endrer oss selv, vil endringen gjelde hele vår væremåte, i vår egen hverdag og våre relasjoner, i frivillighet og i alt annet samfunns­engasjement. Til gode for helheten, til gode for holismen.

VÅR VEI

Endringer vil kun skje gjennom egenutvikling, gjennom å utvikle våre egne evner til å relatere oss til omverdenen. Gjennom samtaleøvelser og gjennom å dele egen livserfaring ønsker vi å øke våre ferdigheter i

• empatisk lytting og selvempati
  • raushet, vennlighet, respekt, medmenneskelighet
  • ærlighet om det vi erfarer, på en kjærlig, ikke-dømmende måte.

Enkelt er det ikke. Vi trenger å endre gamle vaner og reaksjonsmønstre. Vi trenger en trygg arena for å øve, fordi vi må kunne gjøre feil for å lære. Vi må kunne høre hvilken effekt våre uttalelser har. Og vi må erfare lettelsen som oppstår hos dem vi snakker sammen med når de føler seg forstått og  kommer i kontakt med sine behov. Det er dette som er verdifullt og gir oss motivasjon.

Studieringen i Oslo har vært en gruppe på 6 personer som har møtt hverandre månedlig i 2018 for å øve og inspirere hverandre gjennom

• økt bevissthet om valg av våre ord og våre holdninger
  • å utvikle evnen til å iaktta og ivareta det som rører seg i oss selv
  • genuin aksept for det som er, forankret i bevisst tilstedeværelse.

VÅR MOTIVASJON

Mahatma Gandhi:          ”You must be the change you want to see in the world.”

Roald Dahl:                        “Kindness is my number one attribute in a human being.

Dikt av Martin Nag, norsk sosiologiprofessor på 70-tallet som døde i 2015:

Hva er det som skal til?
(tekst nr. 48)

Hva er det
som skal til
for å redde verden?

ganske enkelt
godhet,
vennlighet,
en utstrakt hånd,
et åpent sinn.

Så enkelt
Så vanskelig…

Ja. Så enkelt. Så vanskelig.

FILOSOFIER OG VERKTØY VI ER INSPIRERT AV

Vi ønsker å utfordre våre tillærte reaksjonsmønstre gjennom inspirasjon fra blant annet følgende kilder:

• Ikkevoldskommunikasjon, IVK (Nonviolent communication) er en kommunikasjonsform utviklet av den amerikanske psykologen og konfliktløseren Marshall B. Rosenberg gjennom en periode på 40 år. IVK ønsker å bevisstgjøre hvordan kommunikasjon påvirker oss mennesker og hvordan vi kan bruke språket for å skape bedre relasjoner og mer gledesfylte samfunn. Øvelser inngår som en viktig bestanddel av denne prosessen.
  • Boken ”Sorgbearbeiding. En handlingsplan for følelsesmessig helbredelse ved separasjoner, dødsfall og andre tap” av John W. James og Russell Friedman.
  • ”Kjærlighetens fem språk” av Gary Chapman
  • ”Raushetens tid” av Kathrine Aspaas.
  • Hospicebevegelsen og veiledning fra bl.a. Hospice Lovisenberg.
  • Boken ”Kunsten å dø” av Audun Myskja

Interessert i holistisk samspill?

Samspillgruppen er åpen for nye deltagere!

Har du lyst å undersøke om det er interesse for å danne en lignende studiering i ditt område?

Send en mail til vår organisasjonssekretær Patrik (sekretaer (a) holisme.no)

Moms på alternativ medisin – et dårlig veivalg

13. desember 2018

Arbeiderpartiet har signalisert at de ønsker å innføre moms på alternativ medisin og terapi. Det er flere grunner til at dette ikke er noen god idé. En av dem er at det blir dyrere for dem som har stor helsemessig gevinst av behandling hos kiropraktor, akupunktør eller fotterapeut.

Les mer på Nye Meninger

Interreligiøs klimavandring 10. november

10. november 2018

HVORFOR: Klimaendringene truer skaperverket og rammer de fattige i verden hardest. Det er urettferdig, og det haster å omsette ord til handling. I 2015 kjempet vi sammen for en klimaavtale i Paris, og nå må den følges opp i handling, i Norge, i verden og i våre ulike tros- og livssynssamfunn. På tvers av religiøse skillelinjer har vi et felles engasjement og står sammen for en rettferdig løsning på klimaproblemet.

Alle – uavhengig av tro og livssyn - var velkommen til å gå sammen.

Livssyn og Borgerlønn

14. oktober 2018

Hvert år organiseres Globaliseringskonferansen i Oslo. Dette er en konferanse som tar opp sosiale, økonomiske og økologiske spørsmål som opptar oss alle.

Borgelønn BIEN er en organisasjon som prøver å innføre en ordning med Borgerlønn i Norge. Anja Askeland har vært primus motor i denne organisasjonen siden oppstarten i 2012. Det var også hun som inviterte til dette møte hvor flere livssyn fikk anledning til å diskutere følgende:

Nestekjærlighet i praksis - Livssyn og økonomisk fordeling

Holistisk Forbund satser på sine ritualledere

11. oktober 2018

Hvert år arrangerer Forbundet rituallederkurs i mars og i oktober. Holistisk Forbund inviterer både gamle og nye til våre kurs. Dette gjør at erfarne ritualledere kan dele med seg av sin erfaring til den som ønsker å gå inn i rollen.

6.-7. oktober ble kurset arrangert i Hurdal. Hele 11 deltakere møtte opp, hvorav 7 er ritualledere og 4 er ritualstudenter. (3 kom med fly og ble hentet på Gardermoen)

Det er kun blitt arrangert 2 dagers kurs en gang tidligere. Ønske om å ha et lenger kurs har kommet både fra ritualledere og fra kursholdere. I år har også Forbundet profesjonalisert sitt opplegg i forhold til spesifikke kursmoduler. Dette var første gang opplegget ble satt ut i praksis.

Blir den frie tanke forfulgt?

15. mars 2018

Freedom of thougt report er et nettsted hvor man finner ut av hvor i verden mennesker blir diskrimenert og forfulgt.

Tankefrihetsrapporten er en unik kilde til informasjon om diskriminering og forfølgelse mot ikke-religiøse globalt sett.

Hele grupper av mennesker kan ha sine rettigheter krenket på en gang, for eksempel ved en enkelt lov eller ved en handling av hat. Det kan også være tilfeller av krenkelse av "miljørettigheter" og "økonomiske rettigheter", tom "folke rettigheter" - men grunntanken og det som driver enhver rett kommer tilbake til den enkeltes rett. Kollektiv bekymring for vårt miljø, økonomisk rettferdighet og bekymringer for hele folk er avledet fra vår individuelle menneskelighet.

Fra introduksjonen:

"Våre funn viser at det overveldende flertallet av land ikke respekterer rettighetene til humanister, ateister og ikke-religiøse."

Se mer her.

Landsmøte 2019

27. april 2019

Hovedstyret har valgt å fremskynde landsmøtet. Juni er en travel måned for mange, og vi håper at flere kan møte når vi tar landsmøtet i slutten av april i stedet. Kl. 17.00, rett etter landsmøtet, inviterer vi landsmøtedeltakerne og andre interesserte til åpent møte med foredrag av Jan A. Bugge. Han er opptatt av hvordan vi kan bruke både gammel og ny innsikt for å løse morgendagens helseutfordringer. Trengs et nytt syn på «virkeligheten»? Er det slik at vi er en del av en helhet større enn oss selv; at alt henger sammen med alt i et enormt puslespill? Tittel på foredraget er: Gårsdagens paranormale fenomener blir morgendagens vitenskap