Holistisk Samspill

Holisme er en helhetlig tankegang og et helhetlig livssyn som bygger på forståelsen av at alt henger sammen, og at vi lever i en åndelig virkelighet som det er mulig å erfare. Vi mennesker har et felles individuelt og kollektivt ansvar for helheten. Måten vi oppfører oss på, har konsekvenser som påvirker denne helheten. Det innebærer et ansvar.

Hvordan kan vi bidra til å gjøre verden til et bedre sted? Når vi endrer oss selv, så vil vi endre vår verden.

VÅRT MÅL

Vi ønsker å kunne møte mennesker i alle livsfaser med omtanke, innlevelse og verdighet. Vi ønsker å bidra til kontakt og forståelse gjennom å bli bedre lyttere og bedre samtalepartnere. Når vi endrer oss selv, vil endringen gjelde hele vår væremåte, i vår egen hverdag og våre relasjoner, i frivillighet og i alt annet samfunns­engasjement. Til gode for helheten, til gode for holismen.

VÅR VEI

Endringer vil kun skje gjennom egenutvikling, gjennom å utvikle våre egne evner til å relatere oss til omverdenen. Gjennom samtaleøvelser og gjennom å dele egen livserfaring ønsker vi å øke våre ferdigheter i

• empatisk lytting og selvempati
  • raushet, vennlighet, respekt, medmenneskelighet
  • ærlighet om det vi erfarer, på en kjærlig, ikke-dømmende måte.

Enkelt er det ikke. Vi trenger å endre gamle vaner og reaksjonsmønstre. Vi trenger en trygg arena for å øve, fordi vi må kunne gjøre feil for å lære. Vi må kunne høre hvilken effekt våre uttalelser har. Og vi må erfare lettelsen som oppstår hos dem vi snakker sammen med når de føler seg forstått og  kommer i kontakt med sine behov. Det er dette som er verdifullt og gir oss motivasjon.

Studieringen i Oslo har vært en gruppe på 6 personer som har møtt hverandre månedlig i 2018 for å øve og inspirere hverandre gjennom

• økt bevissthet om valg av våre ord og våre holdninger
  • å utvikle evnen til å iaktta og ivareta det som rører seg i oss selv
  • genuin aksept for det som er, forankret i bevisst tilstedeværelse.

VÅR MOTIVASJON

Mahatma Gandhi:          ”You must be the change you want to see in the world.”

Roald Dahl:                        “Kindness is my number one attribute in a human being.

Dikt av Martin Nag, norsk sosiologiprofessor på 70-tallet som døde i 2015:

Hva er det som skal til?
(tekst nr. 48)

Hva er det
som skal til
for å redde verden?

ganske enkelt
godhet,
vennlighet,
en utstrakt hånd,
et åpent sinn.

Så enkelt
Så vanskelig…

Ja. Så enkelt. Så vanskelig.

FILOSOFIER OG VERKTØY VI ER INSPIRERT AV

Vi ønsker å utfordre våre tillærte reaksjonsmønstre gjennom inspirasjon fra blant annet følgende kilder:

• Ikkevoldskommunikasjon, IVK (Nonviolent communication) er en kommunikasjonsform utviklet av den amerikanske psykologen og konfliktløseren Marshall B. Rosenberg gjennom en periode på 40 år. IVK ønsker å bevisstgjøre hvordan kommunikasjon påvirker oss mennesker og hvordan vi kan bruke språket for å skape bedre relasjoner og mer gledesfylte samfunn. Øvelser inngår som en viktig bestanddel av denne prosessen.
  • Boken ”Sorgbearbeiding. En handlingsplan for følelsesmessig helbredelse ved separasjoner, dødsfall og andre tap” av John W. James og Russell Friedman.
  • ”Kjærlighetens fem språk” av Gary Chapman
  • ”Raushetens tid” av Kathrine Aspaas.
  • Hospicebevegelsen og veiledning fra bl.a. Hospice Lovisenberg.
  • Boken ”Kunsten å dø” av Audun Myskja

Interessert i holistisk samspill?

Samspillgruppen er åpen for nye deltagere!

Har du lyst å undersøke om det er interesse for å danne en lignende studiering i ditt område?

Send en mail til vår organisasjonssekretær Patrik (sekretaer (a) holisme.no)

Ekstreme holdninger

1. oktober 2019

Terroren har igjen rammet Oslo. Det er trist. Pga våkne og handlingskraftige personer i moskeen endte det denne gang uten voldsutøvelse.
Regjeringen Solberg gikk tidlig ut med handlingsprogram mot ekstremisme. Dette har ledd til en sterk bevissthet i det norske samfunnet om at ekstreme holdninger kan lede til aggresjon og eventuelt vold.
Samarbeidsrådet for tros og livssyn har mange avdelinger rundt ikring i Norge. Her har man hatt diverse dialogmøter for å skape en forståelse over religionsgrensene. Som medlem av STL nasjonalt vet jeg at disse samtalene nytter. Det skjer en økende forståelse for andres tro, andres måter å se på livet, og andres forhold til ritualer og seremonier. Vi er på god vei.
Allikevel så finnes det en motstand «mot de andre». Denne motstanden kommer synlig til uttrykk i sosiale medier og på gater og torg. På tross av en alt større forståelse for «det sekulære samfunnet» og for «livssynssamfunnet» så finnes det motsetninger. Disse motsetningene stammer gjerne fra et problem med å akseptere «de andre», eller kanskje andres måte å være på. Mao så dreier seg dette om en frykt for det fremmede. Hvordan denne frykten kan forvandle seg til ekstreme holdninger er vanskelige å si. Ingen har nok svaret på dette.
Motpolen er i hvert fall det å akseptere. Å akseptere forskjellene, å akseptere ulike menneskers trosutøvelse, å akseptere at andre troende kan velge å gjøre ting på en annen måte. Det er selve aksepten som disse individene har problemer med. Det å akseptere krever jo en liten innsats, man må prøve å se ting på en annen eller en ny måte. Hvis et individ er helt skrapet, dvs ikke har noen som helst form for overskudd så får de ikke heller til å akseptere.
Vi trenger ikke å forstå ekstreme holdninger og ekstreme mennesker. Kun konstatere at de finnes, og at et menneske har nådd frem til disse holdningene. Samtidig kan vi komme til å innse at hvis dette mennesket hadde hatt litt mer overskudd så hadde han eller hun kanskje kostet på seg det å akseptere forskjellene. Han eller hun hadde kanskje innsett at det er urimelig å fordømme en hel gruppe eller en hel tro ut fra de forstillingene man har.
Ekstreme holdninger finnes i det norske samfunn. For noen mennesker dreier seg dette om meninger og standpunkter de har kommet frem til selv. Holdninger de har valgt å ha. For andre så kan det hende at de har oppstått gjennom en gruppe eller gjennom et forum hvor lignende holdninger er tilstede. Gruppepåvirkning er en betydelsesfull faktor for å forandre et individs verdensbilde. Men uansett det er et individ som har bestemt seg for disse holdningene og det synes sjelden utenpå.
Religionsdialog er medisinen for å motvirke ekstreme holdninger. Norge er utrolig dyktig på å ha inkluderende holdninger, gode samtaler, og markeringer for alle typer av trosretninger. Vi gjør med andre ord det vi trenger for å skape en god dialog. Kanskje at vi kunne ha vært bedre på noen områder.
Det er viktig å huske på det psykologiske aspekt når holdningene blir så sterke at de skader andre enten verbalt eller fysisk. Det er som oftest en person som ikke har det bra som reagerer med aggresjon og ekstreme uttrykk. Men jeg mener ikke at man skal forstå utøveren, men derimot prøve å ha en forståelse for at dette er et menneske som kanskje har behov for hjelp.
Det ser ikke ut som om problemet med ekstreme holdninger kommer til å minske i vårt land eller ellers i verden. Holistisk Forbund ønsker dialog med ulike aktører for å skape en større forståelse og kanskje minske trykket som noen mennesker opplever. Vi stiller oss også bak Dialogplakaten til Samarbeidsrådet for tros og livssyn.

Barns trosfrihet - seminar på Litterturhuset

28. mars 2019

Født Fri, Hjelpekilden og Holistisk forbund inviterer til en

seminarrekke om barns trosfrihet.

på Litteraturhuset

Moms på alternativ medisin – et dårlig veivalg

13. desember 2018

Arbeiderpartiet har signalisert at de ønsker å innføre moms på alternativ medisin og terapi. Det er flere grunner til at dette ikke er noen god idé. En av dem er at det blir dyrere for dem som har stor helsemessig gevinst av behandling hos kiropraktor, akupunktør eller fotterapeut.

Les mer på Nye Meninger

Interreligiøs klimavandring 10. november

10. november 2018

HVORFOR: Klimaendringene truer skaperverket og rammer de fattige i verden hardest. Det er urettferdig, og det haster å omsette ord til handling. I 2015 kjempet vi sammen for en klimaavtale i Paris, og nå må den følges opp i handling, i Norge, i verden og i våre ulike tros- og livssynssamfunn. På tvers av religiøse skillelinjer har vi et felles engasjement og står sammen for en rettferdig løsning på klimaproblemet.

Alle – uavhengig av tro og livssyn - var velkommen til å gå sammen.