Interreligiøs klimavandring 10. november

HVORFOR: Klimaendringene truer skaperverket og rammer de fattige i verden hardest. Det er urettferdig, og det haster å omsette ord til handling. I 2015 kjempet vi sammen for en klimaavtale i Paris, og nå må den følges opp i handling, i Norge, i verden og i våre ulike tros- og livssynssamfunn. På tvers av religiøse skillelinjer har vi et felles engasjement og står sammen for en rettferdig løsning på klimaproblemet.

Alle – uavhengig av tro og livssyn – var velkommen til å gå sammen.

RUTE:

Grønland kirke
ICC-moskeen

Buddhistsamfunnet

Holistisk Forbund
St. Olav katolske domkirke
Stortinget

Man kan samles for klima og miljøet på tvers av tros- og livssynsgrenser!

Vi startet dagen 11.30 på Grønland kirke hvor vi ble servert suppe. Det var en hyggelig stemning og mennesker fra ulike trossamfunn snakket litt om hvor viktig det er å stå sammen.

Randi Strand, som studerer samfunnsøkonomi, hadde laget plakater som vi bar mellom hverandre på kosteskaft. Klimapilgrim hadde også sitt eget store banner som forskjellige ledere fra ulike samfunn bytte om med å bære.

På tross av at det denne dagen var lovet regn i store masser så holdt vi humøret oppe og banet oss vei på Grønlands gater opp til moskeen. Iman Farukh fortalte en del om sitt og moskeens klimaengasjement.

Deretter gikk vi til Youngstorget hvor Oslo Buddhistsenter holdt en liten appell. Det var Mutadevi Bente Kjønstad som formidlet gode ord om mindfullness og buddhisme. Buddhistene gikk for øvrig under banneret «oppmerksomhet er revolusjonerende».

Vi var også innom Oslo katolske bispedømme.

Vi var 3 stykker fra Holistisk Forbund; Solveig Nærum, Josefine van der Peet og Patrik Swanstrøm. Josefine hadde laget et fint banner med følgende innhold:

Patrik Swanstrøm holdt en klimaappell ved Møllergate 37.

***

Holistisk Forbund er et bærekraftig livssyn.

Vi tar et aktivt standpunkt til økologisk mat og økologisk landbruk. Vi mener at en økologisk måte å behandle jorden på er den beste. Både for plantenes sin del og for menneskets del.

Holistisk Forbund har et helhetsperspektiv. Med det mener vi at vi ikke kun ivaretar menneskets interesser. Vi mener at de er viktig å se på hvordan dyr, planter og mennesker fungerer sammen. Hva er det egentlig som skaper en bærekraftig tilværelse for alle?

I tillegg støtter vi opp om dyrevelferd. Hvordan dyrene har det er viktig for oss. Det er kun gjennom å se på dem som en vesentlig del av skapelsen at vi kan gi dem de forutsetningene de trenger for å leve fullverdige liv.

Tiden er inne for «det grønne skiftet». For oss innebærer dette å se ting i sammenheng, og se på hvordan mennesker innvirker på planter, på naturen og på dyr. Samtidig som vi er nødt til å se påvirkningen den andre veien; hvordan påvirker planter, dyr og naturen mennesket?

Det er store og viktige spørsmål som mange prøver å finne svar på.

Når vi støtter hverandre i disse viktige spørsmålene så tar vi et stort og viktig skritt imot det «grønne skiftet».

***

Vel fremme ved Stortinget var det flere som holdt appell. Kulturelle innslag ved gruppen Vaaje og en jentegruppe fra Jessheim danseskole med et moderne stykke dans. Den sterkeste oppfordringen stod nok Oslos nye biskop Kari Veiteberg for. Hun mener at tiden nå er inne, vi kan ikke vente lenger, politikere trenger å ta budskapet fra livssynsorganisasjoner og miljøorganisasjoner på alvor. Det er ikke lenger noen tid å miste.

Master i Lederskap, etikk og samtalepraksis -nye fag

11. desember 2019

Det nye masterprogrammet i ledelse, etikk og samtalepraksis ved Det teologiske fakultet ved UiO er historisk. Det er ikke en religionsutdanning, men et studium som blant annet tar sikte på å utstyre religions- og livssynsledere fra alle tradisjoner med den nødvendige kompetansen til å betjene behovene til ulike samfunnsinstitusjoner innenfor kriminalomsorg-, helse- og forsvarssektoren.

Bevilgningene til programmet kommer fra Stortinget, og det er regjeringen som har bestemt at Universitetet i Oslo skal tilby en slik utdanning.

Enkeltemner Teologisk Fakultet våren 2020 – frist 15. desember

Søknadsfrist for å ta enkeltemner på TF våren 2020 er 15. desember! Emnene på  masterstudiet "LES" = Ledelse, etikk og samtalepraksis, er samlingsbasert og fleksible å ta for tilreisende og i kombinasjon med jobb. Dette har STL arbeidet i mange år for å få på plass.

Tilbudet må imidlertid benyttes om vi skal få beholde det. Derfor oppmuntrer vi STLs medlemmer, religiøse ledere, lokale dialoggrupper og tros- og livsssynsengasjerte til å melde seg på emner som passer for dem. Det er fullt mulig å ta enkeltemner, og ikke ta hele masterprogrammet.

Emnene våren 2020: https://www.tf.uio.no/studier/evu/vaaren-2020.html

·         Buddhistisk omsorgspraksis (på engelsk)

·         Islamsk omsorgsarbeid

·         Filosofiske, etiske og eksistensielle dialoger

Der er også mulig å ta enkeltemner i Teologiske islamstudier: https://www.tf.uio.no/studier/teologiske-islamstudier/

Ekstreme holdninger

1. oktober 2019

Terroren har igjen rammet Oslo. Det er trist. Pga våkne og handlingskraftige personer i moskeen endte det denne gang uten voldsutøvelse.
Regjeringen Solberg gikk tidlig ut med handlingsprogram mot ekstremisme. Dette har ledd til en sterk bevissthet i det norske samfunnet om at ekstreme holdninger kan lede til aggresjon og eventuelt vold.
Samarbeidsrådet for tros og livssyn har mange avdelinger rundt ikring i Norge. Her har man hatt diverse dialogmøter for å skape en forståelse over religionsgrensene. Som medlem av STL nasjonalt vet jeg at disse samtalene nytter. Det skjer en økende forståelse for andres tro, andres måter å se på livet, og andres forhold til ritualer og seremonier. Vi er på god vei.
Allikevel så finnes det en motstand «mot de andre». Denne motstanden kommer synlig til uttrykk i sosiale medier og på gater og torg. På tross av en alt større forståelse for «det sekulære samfunnet» og for «livssynssamfunnet» så finnes det motsetninger. Disse motsetningene stammer gjerne fra et problem med å akseptere «de andre», eller kanskje andres måte å være på. Mao så dreier seg dette om en frykt for det fremmede. Hvordan denne frykten kan forvandle seg til ekstreme holdninger er vanskelige å si. Ingen har nok svaret på dette.
Motpolen er i hvert fall det å akseptere. Å akseptere forskjellene, å akseptere ulike menneskers trosutøvelse, å akseptere at andre troende kan velge å gjøre ting på en annen måte. Det er selve aksepten som disse individene har problemer med. Det å akseptere krever jo en liten innsats, man må prøve å se ting på en annen eller en ny måte. Hvis et individ er helt skrapet, dvs ikke har noen som helst form for overskudd så får de ikke heller til å akseptere.
Vi trenger ikke å forstå ekstreme holdninger og ekstreme mennesker. Kun konstatere at de finnes, og at et menneske har nådd frem til disse holdningene. Samtidig kan vi komme til å innse at hvis dette mennesket hadde hatt litt mer overskudd så hadde han eller hun kanskje kostet på seg det å akseptere forskjellene. Han eller hun hadde kanskje innsett at det er urimelig å fordømme en hel gruppe eller en hel tro ut fra de forstillingene man har.
Ekstreme holdninger finnes i det norske samfunn. For noen mennesker dreier seg dette om meninger og standpunkter de har kommet frem til selv. Holdninger de har valgt å ha. For andre så kan det hende at de har oppstått gjennom en gruppe eller gjennom et forum hvor lignende holdninger er tilstede. Gruppepåvirkning er en betydelsesfull faktor for å forandre et individs verdensbilde. Men uansett det er et individ som har bestemt seg for disse holdningene og det synes sjelden utenpå.
Religionsdialog er medisinen for å motvirke ekstreme holdninger. Norge er utrolig dyktig på å ha inkluderende holdninger, gode samtaler, og markeringer for alle typer av trosretninger. Vi gjør med andre ord det vi trenger for å skape en god dialog. Kanskje at vi kunne ha vært bedre på noen områder.
Det er viktig å huske på det psykologiske aspekt når holdningene blir så sterke at de skader andre enten verbalt eller fysisk. Det er som oftest en person som ikke har det bra som reagerer med aggresjon og ekstreme uttrykk. Men jeg mener ikke at man skal forstå utøveren, men derimot prøve å ha en forståelse for at dette er et menneske som kanskje har behov for hjelp.
Det ser ikke ut som om problemet med ekstreme holdninger kommer til å minske i vårt land eller ellers i verden. Holistisk Forbund ønsker dialog med ulike aktører for å skape en større forståelse og kanskje minske trykket som noen mennesker opplever. Vi stiller oss også bak Dialogplakaten til Samarbeidsrådet for tros og livssyn.

Barns trosfrihet - seminar på Litterturhuset

28. mars 2019

Født Fri, Hjelpekilden og Holistisk forbund inviterer til en

seminarrekke om barns trosfrihet.

på Litteraturhuset

Moms på alternativ medisin – et dårlig veivalg

13. desember 2018

Arbeiderpartiet har signalisert at de ønsker å innføre moms på alternativ medisin og terapi. Det er flere grunner til at dette ikke er noen god idé. En av dem er at det blir dyrere for dem som har stor helsemessig gevinst av behandling hos kiropraktor, akupunktør eller fotterapeut.

Les mer på Nye Meninger

Alternativ medisin - revidering av plattformen

26. januar 2020

Alternativ behandling og skolemedisin, et helhetlig syn på helse? Sted:   Holistisk Forbunds lokaler Møllergata 37, 5 etg   Programmet vil bestå av faglige innlegg og workshop hvor medlemmer aktivt bidrar med innspill til revidering av punktet «Alternativ medisin» i plattformen. Nåværende formulering i plattformen er: «Alternativ behandling Holistisk Forbund mener det er en menneskerett å kunne velge helsemessige behandlingstilbud i tråd med eget livssyn. Vi ønsker full aksept av alternative vitenskaper og behandlingsformer, og at mennesket som helhet må få økt fokus. Holistisk Forbund ser det derfor som nødvendig at alternativ medisin og skolemedisin gis lik status, og at det stimuleres til økt dialog og samarbeid mellom disse grenene for best mulig å imøtekomme enkeltmenneskers behov.»

Økologi - revidering av Pattformen

25. januar 2020

Holistisk Forbund skal revidere punktene «økologi» og «alternativ behandling» i plattformen.   Velkommen til arbeidsseminar for medlemmer! Er økologi svaret på klimakrise og tap av biologisk mangfold? Programmet vil bestå av faglige innlegg og workshop hvor medlemmer aktivt bidrar med innspill til revidering av punktet «Økologi» i plattformen. Oppdatert program legges ut i januar 2020. Nåværende formulering i plattformen er: «Økologi Holisme og helhetstenkning innebærer også en erkjennelse av vårt ansvar for den kloden vi er en del av. Vi ønsker derfor å bidra til en mer helhetlig livsstil. Holistisk Forbund vil derfor støtte et etisk dyrehold, det økologiske landbruket og en bedre tilgang til økologisk mat og andre helsekostprodukter. Holistisk Forbund vil også arbeide for bruk av miljøvennlig energi og økologiske byggemetoder.» Se mer om arrangementet på Facebook