Livssynsåpent bare for de med kristent livssyn?

Denne kommentaren fra 3 livssyn ble publisert i Vårt lands verdidebatt 26. februar

Åpent bare for kristent livssyn?

Trygve G. Jordheim, kommunikasjonssjef i KA (arbeidsgiverorganisasjonen for kirkelige virksomheter) er begeistret for at det deltar prester i den norske OL-troppen i Pyeongchang (VL 21.2). Han mener dette er «en tros- og livssynspolitisk seier» og forklarer at å sende prester på OL-tur er en naturlig del av et livssynsåpent samfunn.

For de som ikke deler OL-prestenes livssyn, kan det at prester er det eneste livssynstilbudet heller minne om den tiden da statskirken var det enerådende offentlige tilbudet. Problemet er ikke at en kristen organisasjon som KRIK slipper til i OL, men at myndighetene kun finansierer dette ene livsynstilbudet for de norske deltakerne. Å kalle et rent kristent tilbud «livssynsåpent» er en tilsnikelse som står i fare for å tømme begrepet for innhold.

Stålsett-utvalget la i sin definisjon nemlig vekt på at «livssynsåpent» betegnet «åpenhet for borgernes ulike livssyn, religiøse så vel som sekulære, og majoritetens så vel som minoritetenes livssyn.» (utvalgets kursivering) Poenget var at myndighetene skulle behandle de ulike tros- og livssynsgruppene som likeverdige.

Dette er ingen kritikk av KRIK eller prestenes innsats. Men når KrF får stortingsflertallet med på å sikre en statsfinansiert prestetjeneste for de norske OL-deltakerne uten tanke på andre livssyn, kan det ikke kalles livssynsåpent. Det er snarere det motsatte.

Kari Bansal, Holistisk Forbund
Egil Lothe, Buddhistforbundet
Lars-Petter Helgestad, Human-Etisk Forbund

alternativ behandling - en mer nyansert debatt trengs

5. september 2018

Lege Kaveh Rashidi ga i Aftenposten fredag 31/8 råd til alternative behandlere om hvordan forebygge unødig skade.

Blir den frie tanke forfulgt?

15. mars 2018

Freedom of thougt report er et nettsted hvor man finner ut av hvor i verden mennesker blir diskrimenert og forfulgt.

Tankefrihetsrapporten er en unik kilde til informasjon om diskriminering og forfølgelse mot ikke-religiøse globalt sett.

Hele grupper av mennesker kan ha sine rettigheter krenket på en gang, for eksempel ved en enkelt lov eller ved en handling av hat. Det kan også være tilfeller av krenkelse av "miljørettigheter" og "økonomiske rettigheter", tom "folke rettigheter" - men grunntanken og det som driver enhver rett kommer tilbake til den enkeltes rett. Kollektiv bekymring for vårt miljø, økonomisk rettferdighet og bekymringer for hele folk er avledet fra vår individuelle menneskelighet.

Fra introduksjonen:

"Våre funn viser at det overveldende flertallet av land ikke respekterer rettighetene til humanister, ateister og ikke-religiøse."

Se mer her.

Ny personvernlov

13. mars 2018

Fra og med 25. mai blir det starten på en ny personvernlov i Norge.

Den nye loven blir kalt for GDPR General Data Protection Regulation. Mer om den nye loven finner du på datatilsynet.no.

Livssynsåpent bare for de med kristent livssyn?

26. februar 2018

Uetisk journalistikk i TV2

20. april 2017

TV-programmet Helsekontrollen sendte et program 31. mars med hensikten å mistenkeliggjøre alternativ medisin. Man benyttet seg av en barneskuespiller for å lure den alternative behandleren til å stille en diagnose på feilaktig grunnlag. Det vil si man benyttet seg av en mindreårig for å lage en falsk situasjon. Vi synes dette er uredelig av TV2. Denne typen journalistikk forsterker den populistiske trenden i dagens nyhetsbilde, og skaper følelsesmessige problemer for alle dem som er berørt. Hvis man forventer etiske retningslinjer fra alternative behandlere burde man selv følge noen, og vi henviser til pressens Vær varsom plakat.

Rituallederkurs 6.-7. oktober

6. oktober 2018, 11 – 7. oktober 2018

Rituallederkurs Holistisk Forbund Dato: 6.-7. oktober 2018 Start kl 11 lørdag 6. oktober, slutt kl 16. søndag 7. oktober Pris 1 dag 150.-, pris begge dager 250.-(inklusive overnatting) Kursholder: Tor Aleksandersen og Patrik Swanstrøm Dag 1 Holistiske ritualer • Presentasjon • Ritualet i et større sammenheng • Et holistisk rituale • Å formidle holistiske verdier • Fremføring • Seperasjonsrituale konfirmasjon Dag 2 Navnedag • Hva er Navnedag? • Å forholde seg til foreldre, besteforeldre mm • Å arbeide med sirkelen/helheten • Benytte seg av elementene; jord, luft, vann og ild • Å velsigne barnet • Himmelretningene Meld deg på gjennom å sende en mail til oss på sekretaer (a) holisme.no

Holistisk Konfirmasjon