Hvem er vi?

Holistisk Forbund er en livssynsorganisasjon for dem som søker kunnskap og refleksjon omkring åndelige spørsmål ubundet av dogmer og tradisjonelle trosretninger.

Holistisk Forbund ble stiftet 16. november 2002.

Holistisk Forbund er partipolitisk uavhengig.

Hva er holisme?

Det greske ordet holos, som betyr hel, er grunnstammen i ordet holisme. Livssynet har fire grunnsteiner:

• Tanken om at alt i universet henger sammen, altså utgjør en helhet.
  • Troen på at det eksisterer en åndelig virkelighet som mennesker kan erfare.
  • Tillit til enkeltmenneskets frie tanke, og derved respekt for det enorme mangfoldet av trosoppfatninger og meninger som finnes .
  • Holisme innebærer et kollektivt og individuelt ansvar for helheten; det vi si for oss selv, andre levende skapninger og Jordkloden.

Kontakt oss gjerne på mail:

sekretaer[a]holisme.no

Holistisk Forbund mottar offentlig støtte for hvert hovedmedlem. Som støttemedlem kan en være hovedmedlem i et annet tros- eller livssynssamfunn

Holistisk Forbund ser behovet for individuelt tilpassede ritualer ved de viktigste overgangene i livet. Vi tilbyr derfor navnedag, konfirmasjon, vigsel og gravferd. Ritualene kan også benyttes av ikke-medlemmer.

Holistisk Forbund vil bidra til:

• opplysning om og utvikling av holistisk livssyn og praksis
  • fremme en global etikk med utgangspunkt i FNs menneskerettighetserklæringer og The Earth Charter
  • å søke å løse konflikter gjennom dialog
  • brobygging mellom spiritualitet og vitenskap
  • brobygging mellom ulike livssyn og religioner
  • å fremme alternative behandlingsformer og selvutvikling
  • den enkeltes rett og mulighet til fullverdige seremonier og ritualer ved viktige overgangsfaser i livet, i tråd med eget livssyn og verdier
  • å fremme mangfold, toleranse, kjærlighet og glede

Vi holder til sentralt i Oslo på Youngstorget Møllergate 23, 1. etasje.

Postadresse

Pb. 8925 Youngstorget, 0028 Oslo

Åpningstider

Mandag til torsdag, 10.00 – 16.00

Velkommen innom for en hyggelig prat.

Landsmøte 2018

3. juni 2018

Vel møtt til årets Landsmøte.

Det blir i år på Håndverkeren, Oldermannssalen, Rosenkrantzgate 7 i Oslo.

Kl. 11-17.

Sakspapirer og ytterligere info finner du her:

Blir den frie tanke forfulgt?

15. mars 2018

Freedom of thougt report er et nettsted hvor man finner ut av hvor i verden mennesker blir diskrimenert og forfulgt.

Tankefrihetsrapporten er en unik kilde til informasjon om diskriminering og forfølgelse mot ikke-religiøse globalt sett.

Hele grupper av mennesker kan ha sine rettigheter krenket på en gang, for eksempel ved en enkelt lov eller ved en handling av hat. Det kan også være tilfeller av krenkelse av "miljørettigheter" og "økonomiske rettigheter", tom "folke rettigheter" - men grunntanken og det som driver enhver rett kommer tilbake til den enkeltes rett. Kollektiv bekymring for vårt miljø, økonomisk rettferdighet og bekymringer for hele folk er avledet fra vår individuelle menneskelighet.

Fra introduksjonen:

"Våre funn viser at det overveldende flertallet av land ikke respekterer rettighetene til humanister, ateister og ikke-religiøse."

Se mer her.

Ny personvernlov

13. mars 2018

Fra og med 25. mai blir det starten på en ny personvernlov i Norge.

Den nye loven blir kalt for GDPR General Data Protection Regulation. Mer om den nye loven finner du på datatilsynet.no.

Livssynsåpent bare for de med kristent livssyn?

26. februar 2018

Denne kommentaren fra 3 livssyn ble publisert i Vårt lands verdidebatt 26. februar

Uetisk journalistikk i TV2

20. april 2017

TV-programmet Helsekontrollen sendte et program 31. mars med hensikten å mistenkeliggjøre alternativ medisin. Man benyttet seg av en barneskuespiller for å lure den alternative behandleren til å stille en diagnose på feilaktig grunnlag. Det vil si man benyttet seg av en mindreårig for å lage en falsk situasjon. Vi synes dette er uredelig av TV2. Denne typen journalistikk forsterker den populistiske trenden i dagens nyhetsbilde, og skaper følelsesmessige problemer for alle dem som er berørt. Hvis man forventer etiske retningslinjer fra alternative behandlere burde man selv følge noen, og vi henviser til pressens Vær varsom plakat.

Holistisk Konfirmasjon

1. mars 2019

Påmeldingen til neste års konfirmasjon er i gang.   Du kan lese mer om arrangementet på facebook https://www.facebook.com/events/601350523547099/