Lokallag

Hvordan starte lokallag?

Holistisk Forbund er en demokratisk og medlemsstyrt organisasjon. Det betyr at vi er avhengig av aktive og engasjerte medlemmer som ønsker å bidra til:

• at HoF blir en dynamisk organisasjon som engasjerer både gamle og nye medlemmer
  • å spre budskapet om hva det innebærer å ha et holistisk livssyn
  • å sette dagsorden i tros- og livssynsspørsmål i store og små kommuner over hele Norge

For å starte et lokallag må man være:

• tre personer (eller flere) som er opptatt av tros- og livssynsspørsmål
  • interessert i å jobbe for at HoF skal bli mer kjent i deres lokalsamfunn
  • følge HoFs formålsparagraf og plattform. Se HoF mønstervedtekter for mer informasjon. Hvordan dere ønsker å jobbe og hva dere lokalt skal engasjerer dere i, er helt opp til dere. Vi i sekretariatet og hovedstyret kan bistå med råd og veiledning underveis.

Hva kan man gjøre i et lokallag?

Det er mange ulike former for saks- og fagarbeid man kan gjøre i et lokallag, men man bør ha tenkt gjennom:

• hvorfor ønsket vi å starte et lokallag i utgangspunktet?
  • var det en indre motivasjon hos en eller flere av dere og hva bunnet denne i?
  • er det mangel på tilbud om å engasjere seg i tros- og livssynsspørsmål i ditt lokalmiljø, og hvem kan dere ev samarbeide med (fra andre livssynssamfunn)?

Dere som er aktive må ta utgangspunkt i hva dere er interesserte i, og å jobbe med temaer som dere brenner for.

Lokallag kan for eksempel arrangere:

• dialogmøter mellom ulike tros- og livssynssamfunn
  • temamøter innenfor åndelighet/spiritualitet eller temaer som økologi, miljøvern eller menneskerettigheter. Tenk på hva dere er interesserte i og hvordan dere mener holisme bidrar til «løsninger» på disse spørsmålene. Kan holistisk/helhetlig tankegang bidra til å løse utfordringer eller problemer i deres lokalmiljø? Kanskje er det nettopp dere som kan igangsette en viktig prosess i lokalsamfunnet?
  • åndelig verksted

Noen av Holistisk Forbunds lokallag arrangerer månedlige temamøter. Andre møtes jevnlig til samtale om ulike temaer over en kopp te eller kaffe på en fast kafe. Her kan dere se en liste med aktiviteter som er arrangert av HoFs lokallag i Stavanger.

Dere kan også be om å få tilsendt HoFs virksomhetsplan til inspirasjon, eller for å se hva HoF sentralt ønsker å fokusere på framover

Hvordan kan vi profilere oss og bli flere?

Ettersom Holistisk Forbund fortsatt er en relativt ung organisasjon, er det en god del som ikke kjenner til oss eller begrepet holisme. Noe av det viktigste et lokallag kan gjøre er derfor å profilere HoF i sitt lokalmiljø: å engasjere de som er opptatt av sammenhengene i livet og derved finne «likesinnede» i din kommune.

Lokalmedia er en veldig fin kanal til å nå fram til potensielle nye medlemmer. Dette kan gjøres for eksempel gjøres gjennom leserbrev eller debattinnlegg, eller å invitere journalister på møter eller andre arrangementer dere setter i stand.

Vi i Holistisk Forbund er opptatt av dialog og møte mellom mennesker på tvers av tro, livssyn, kultur, etnisitet og nasjonalitet. Arrangér gjerne åpne dialogmøter der dere inviterer representanter fra andre tros- og livssynssamfunn, i tillegg lokalbefolkningen. HoF kan bidra som en brobygger mellom ulike syn på verden, og DU kan derved være med å bidra til økt forståelse og respekt for dine medmennesker og deres verdier.

Vær aktive og bruk engasjementet som dere finner det best!

Dere vet best hva dere er interesserte i og hva dere ønsker å jobbe med i deres lokallag. Bruk deres eget engasjement til å lede dere i hva dere jobber med. Som lokallag i Holistisk Forbund kan dere være med å gjøre en forskjell i deres lokalmiljø, og bidra til at flere får kunnskap og engasjement for hva et holistisk livssyn innebærer i praksis. Det er ditt engasjement og din innsats som avgjør hvordan ditt lokalmiljø ser ut!

Praktisk informasjon

Ved oppstarten av et lokallag må følgende ordnes:

• Arrangere stiftelsesmøte
  • Opprette e-postadresse
  • Opprette egen bankkonto
  • Vedtekter: et lokallag er en selvstendig enhet med egne vedteker. Du finner forslag til lokallagsvedtekter her.
  • Lokallaget må registreres i Brønnøysund, http://www.breg.no

Økonomisk støtte:

• Grunnstøtte: Holistisk Forbund sentralt støtter lokallagene med et fast beløp på kr. 2500,- per år i grunnstøtte
  • Konfirmasjonsstilling: I byer der Holistisk Forbund tilbyr konfirmasjon, opprettes en 20% stilling lokalt som konfirmasjonsansvarlig.
  • Andre økonomiske støtteordninger: Holistisk Forbunds sekretariat vil kunne være behjelpelig med å finne andre økonomiske støtteordninger.

Ta kontakt med sekretaer@holisme.no for mer informasjon om:

• Holistisk Forbund
  • hvilke informasjonsmateriell om HoF som foreligger
  • hvordan man organiserer eller registrerer et lokallag
  • hjelp til å kontakte medlemmer i kommunen der du ønsker å starte lokallag eller til å skaffe innleder fra HoF sentralt til oppstartsmøte.

Liste over lokallag

Ekstreme holdninger

1. oktober 2019

Terroren har igjen rammet Oslo. Det er trist. Pga våkne og handlingskraftige personer i moskeen endte det denne gang uten voldsutøvelse.
Regjeringen Solberg gikk tidlig ut med handlingsprogram mot ekstremisme. Dette har ledd til en sterk bevissthet i det norske samfunnet om at ekstreme holdninger kan lede til aggresjon og eventuelt vold.
Samarbeidsrådet for tros og livssyn har mange avdelinger rundt ikring i Norge. Her har man hatt diverse dialogmøter for å skape en forståelse over religionsgrensene. Som medlem av STL nasjonalt vet jeg at disse samtalene nytter. Det skjer en økende forståelse for andres tro, andres måter å se på livet, og andres forhold til ritualer og seremonier. Vi er på god vei.
Allikevel så finnes det en motstand «mot de andre». Denne motstanden kommer synlig til uttrykk i sosiale medier og på gater og torg. På tross av en alt større forståelse for «det sekulære samfunnet» og for «livssynssamfunnet» så finnes det motsetninger. Disse motsetningene stammer gjerne fra et problem med å akseptere «de andre», eller kanskje andres måte å være på. Mao så dreier seg dette om en frykt for det fremmede. Hvordan denne frykten kan forvandle seg til ekstreme holdninger er vanskelige å si. Ingen har nok svaret på dette.
Motpolen er i hvert fall det å akseptere. Å akseptere forskjellene, å akseptere ulike menneskers trosutøvelse, å akseptere at andre troende kan velge å gjøre ting på en annen måte. Det er selve aksepten som disse individene har problemer med. Det å akseptere krever jo en liten innsats, man må prøve å se ting på en annen eller en ny måte. Hvis et individ er helt skrapet, dvs ikke har noen som helst form for overskudd så får de ikke heller til å akseptere.
Vi trenger ikke å forstå ekstreme holdninger og ekstreme mennesker. Kun konstatere at de finnes, og at et menneske har nådd frem til disse holdningene. Samtidig kan vi komme til å innse at hvis dette mennesket hadde hatt litt mer overskudd så hadde han eller hun kanskje kostet på seg det å akseptere forskjellene. Han eller hun hadde kanskje innsett at det er urimelig å fordømme en hel gruppe eller en hel tro ut fra de forstillingene man har.
Ekstreme holdninger finnes i det norske samfunn. For noen mennesker dreier seg dette om meninger og standpunkter de har kommet frem til selv. Holdninger de har valgt å ha. For andre så kan det hende at de har oppstått gjennom en gruppe eller gjennom et forum hvor lignende holdninger er tilstede. Gruppepåvirkning er en betydelsesfull faktor for å forandre et individs verdensbilde. Men uansett det er et individ som har bestemt seg for disse holdningene og det synes sjelden utenpå.
Religionsdialog er medisinen for å motvirke ekstreme holdninger. Norge er utrolig dyktig på å ha inkluderende holdninger, gode samtaler, og markeringer for alle typer av trosretninger. Vi gjør med andre ord det vi trenger for å skape en god dialog. Kanskje at vi kunne ha vært bedre på noen områder.
Det er viktig å huske på det psykologiske aspekt når holdningene blir så sterke at de skader andre enten verbalt eller fysisk. Det er som oftest en person som ikke har det bra som reagerer med aggresjon og ekstreme uttrykk. Men jeg mener ikke at man skal forstå utøveren, men derimot prøve å ha en forståelse for at dette er et menneske som kanskje har behov for hjelp.
Det ser ikke ut som om problemet med ekstreme holdninger kommer til å minske i vårt land eller ellers i verden. Holistisk Forbund ønsker dialog med ulike aktører for å skape en større forståelse og kanskje minske trykket som noen mennesker opplever. Vi stiller oss også bak Dialogplakaten til Samarbeidsrådet for tros og livssyn.

Barns trosfrihet - seminar på Litterturhuset

28. mars 2019

Født Fri, Hjelpekilden og Holistisk forbund inviterer til en

seminarrekke om barns trosfrihet.

på Litteraturhuset

Moms på alternativ medisin – et dårlig veivalg

13. desember 2018

Arbeiderpartiet har signalisert at de ønsker å innføre moms på alternativ medisin og terapi. Det er flere grunner til at dette ikke er noen god idé. En av dem er at det blir dyrere for dem som har stor helsemessig gevinst av behandling hos kiropraktor, akupunktør eller fotterapeut.

Les mer på Nye Meninger

Interreligiøs klimavandring 10. november

10. november 2018

HVORFOR: Klimaendringene truer skaperverket og rammer de fattige i verden hardest. Det er urettferdig, og det haster å omsette ord til handling. I 2015 kjempet vi sammen for en klimaavtale i Paris, og nå må den følges opp i handling, i Norge, i verden og i våre ulike tros- og livssynssamfunn. På tvers av religiøse skillelinjer har vi et felles engasjement og står sammen for en rettferdig løsning på klimaproblemet.

Alle – uavhengig av tro og livssyn - var velkommen til å gå sammen.