Lokallag

0 Shares

Hvordan starte lokallag?

Holistisk Forbund er en demokratisk og medlemsstyrt organisasjon. Det betyr at vi er avhengig av aktive og engasjerte medlemmer som ønsker å bidra til:

• at HoF blir en dynamisk organisasjon som engasjerer både gamle og nye medlemmer
  • å spre budskapet om hva det innebærer å ha et holistisk livssyn
  • å sette dagsorden i tros- og livssynsspørsmål i store og små kommuner over hele Norge

For å starte et lokallag må man være:

• tre personer (eller flere) som er opptatt av tros- og livssynsspørsmål
  • interessert i å jobbe for at HoF skal bli mer kjent i deres lokalsamfunn
  • følge HoFs formålsparagraf og plattform. Se HoF mønstervedtekter for mer informasjon. Hvordan dere ønsker å jobbe og hva dere lokalt skal engasjerer dere i, er helt opp til dere. Vi i sekretariatet og hovedstyret kan bistå med råd og veiledning underveis.

Hva kan man gjøre i et lokallag?

Det er mange ulike former for saks- og fagarbeid man kan gjøre i et lokallag, men man bør ha tenkt gjennom:

• hvorfor ønsket vi å starte et lokallag i utgangspunktet?
  • var det en indre motivasjon hos en eller flere av dere og hva bunnet denne i?
  • er det mangel på tilbud om å engasjere seg i tros- og livssynsspørsmål i ditt lokalmiljø, og hvem kan dere ev samarbeide med (fra andre livssynssamfunn)?

Dere som er aktive må ta utgangspunkt i hva dere er interesserte i, og å jobbe med temaer som dere brenner for.

Lokallag kan for eksempel arrangere:

• dialogmøter mellom ulike tros- og livssynssamfunn
  • temamøter innenfor åndelighet/spiritualitet eller temaer som økologi, miljøvern eller menneskerettigheter. Tenk på hva dere er interesserte i og hvordan dere mener holisme bidrar til «løsninger» på disse spørsmålene. Kan holistisk/helhetlig tankegang bidra til å løse utfordringer eller problemer i deres lokalmiljø? Kanskje er det nettopp dere som kan igangsette en viktig prosess i lokalsamfunnet?
  • åndelig verksted

Noen av Holistisk Forbunds lokallag arrangerer månedlige temamøter. Andre møtes jevnlig til samtale om ulike temaer over en kopp te eller kaffe på en fast kafe. Her kan dere se en liste med aktiviteter som er arrangert av HoFs lokallag i Stavanger.

Dere kan også be om å få tilsendt HoFs virksomhetsplan til inspirasjon, eller for å se hva HoF sentralt ønsker å fokusere på framover

Hvordan kan vi profilere oss og bli flere?

Ettersom Holistisk Forbund fortsatt er en relativt ung organisasjon, er det en god del som ikke kjenner til oss eller begrepet holisme. Noe av det viktigste et lokallag kan gjøre er derfor å profilere HoF i sitt lokalmiljø: å engasjere de som er opptatt av sammenhengene i livet og derved finne «likesinnede» i din kommune.

Lokalmedia er en veldig fin kanal til å nå fram til potensielle nye medlemmer. Dette kan gjøres for eksempel gjøres gjennom leserbrev eller debattinnlegg, eller å invitere journalister på møter eller andre arrangementer dere setter i stand.

Vi i Holistisk Forbund er opptatt av dialog og møte mellom mennesker på tvers av tro, livssyn, kultur, etnisitet og nasjonalitet. Arrangér gjerne åpne dialogmøter der dere inviterer representanter fra andre tros- og livssynssamfunn, i tillegg lokalbefolkningen. HoF kan bidra som en brobygger mellom ulike syn på verden, og DU kan derved være med å bidra til økt forståelse og respekt for dine medmennesker og deres verdier.

Vær aktive og bruk engasjementet som dere finner det best!

Dere vet best hva dere er interesserte i og hva dere ønsker å jobbe med i deres lokallag. Bruk deres eget engasjement til å lede dere i hva dere jobber med. Som lokallag i Holistisk Forbund kan dere være med å gjøre en forskjell i deres lokalmiljø, og bidra til at flere får kunnskap og engasjement for hva et holistisk livssyn innebærer i praksis. Det er ditt engasjement og din innsats som avgjør hvordan ditt lokalmiljø ser ut!

Praktisk informasjon

Ved oppstarten av et lokallag må følgende ordnes:

• Arrangere stiftelsesmøte
  • Opprette e-postadresse
  • Opprette egen bankkonto
  • Vedtekter: et lokallag er en selvstendig enhet med egne vedteker. Du finner forslag til lokallagsvedtekter her.
  • Lokallaget må registreres i Brønnøysund, http://www.breg.no

Økonomisk støtte:

• Grunnstøtte: Holistisk Forbund sentralt støtter lokallagene med et fast beløp på kr. 2500,- per år i grunnstøtte
  • Konfirmasjonsstilling: I byer der Holistisk Forbund tilbyr konfirmasjon, opprettes en 20% stilling lokalt som konfirmasjonsansvarlig.
  • Andre økonomiske støtteordninger: Holistisk Forbunds sekretariat vil kunne være behjelpelig med å finne andre økonomiske støtteordninger.

Ta kontakt med sekretaer@holisme.no for mer informasjon om:

• Holistisk Forbund
  • hvilke informasjonsmateriell om HoF som foreligger
  • hvordan man organiserer eller registrerer et lokallag
  • hjelp til å kontakte medlemmer i kommunen der du ønsker å starte lokallag eller til å skaffe innleder fra HoF sentralt til oppstartsmøte.

Liste over lokallag

0 Shares

Holistisk Forbund satser på sine ritualledere

11. oktober 2018

Hvert år arrangerer Forbundet rituallederkurs i mars og i oktober. Holistisk Forbund inviterer både gamle og nye til våre kurs. Dette gjør at erfarne ritualledere kan dele med seg av sin erfaring til den som ønsker å gå inn i rollen.

6.-7. oktober ble kurset arrangert i Hurdal. Hele 11 deltakere møtte opp, hvorav 7 er ritualledere og 4 er ritualstudenter. (3 kom med fly og ble hentet på Gardermoen)

Det er kun blitt arrangert 2 dagers kurs en gang tidligere. Ønske om å ha et lenger kurs har kommet både fra ritualledere og fra kursholdere. I år har også Forbundet profesjonalisert sitt opplegg i forhold til spesifikke kursmoduler. Dette var første gang opplegget ble satt ut i praksis.

Interreligiøst klimanettverk i Hurdal

24. september 2018

Interreligiøst klimanettverk er en løst sammensatt gruppe som består av tros og livssyn som ønsker å sette klima på dagsorden.

De siste tre årene har Patrik Swanstrøm vært Holistisk Forbunds representant i denne gruppen. Gruppen møtes 2 ganger i året og arbeider imellom møtene med felles markeringer i forhold til klima. Denne gangen var det Holistisk Forbund sin tur å være vertskap for møtet og siden Patrik bor i Hurdal Økolandsby så valgte man å forlegge besøket dit.

alternativ behandling - en mer nyansert debatt trengs

5. september 2018

Lege Kaveh Rashidi ga i Aftenposten fredag 31/8 råd til alternative behandlere om hvordan forebygge unødig skade.

Blir den frie tanke forfulgt?

15. mars 2018

Freedom of thougt report er et nettsted hvor man finner ut av hvor i verden mennesker blir diskrimenert og forfulgt.

Tankefrihetsrapporten er en unik kilde til informasjon om diskriminering og forfølgelse mot ikke-religiøse globalt sett.

Hele grupper av mennesker kan ha sine rettigheter krenket på en gang, for eksempel ved en enkelt lov eller ved en handling av hat. Det kan også være tilfeller av krenkelse av "miljørettigheter" og "økonomiske rettigheter", tom "folke rettigheter" - men grunntanken og det som driver enhver rett kommer tilbake til den enkeltes rett. Kollektiv bekymring for vårt miljø, økonomisk rettferdighet og bekymringer for hele folk er avledet fra vår individuelle menneskelighet.

Fra introduksjonen:

"Våre funn viser at det overveldende flertallet av land ikke respekterer rettighetene til humanister, ateister og ikke-religiøse."

Se mer her.

Ny personvernlov

13. mars 2018

Fra og med 25. mai blir det starten på en ny personvernlov i Norge.

Den nye loven blir kalt for GDPR General Data Protection Regulation. Mer om den nye loven finner du på datatilsynet.no.

Holistisk Konfirmasjon

1. mars 2019

Påmeldingen til neste års konfirmasjon er i gang.   Du kan lese mer om arrangementet på facebook https://www.facebook.com/events/601350523547099/