Ritualer

Seremonier for deg

Holistisk Forbund tilbyr ritualene navnedag, konfirmasjon, bryllup og begravelse.

De som ønsker ritualet bestemmer selv tid og sted. Du / dere utarbeider innholdet og form i nært samarbeid med ritualleder.

Vi har tillit til din frie tanke og ditt livssyn vil derfor bli ivaretatt i utformingen av ritualet. Åpenhet og respekt for enkeltmenneskets åndelige uttrykk er vesentlig i våre ritualer.

Holistisk Forbund mener at alle mennesker kjenner sine behov ved livets store overganger og hvordan disse skal uttrykkes gjennom ritualet.

Et rituale i regi av Holistisk Forbund er inkluderende for alle tilstedeværende. Ritualleder sørger for at ritualet er i overensstemmelse med Holistisk Forbunds plattform og Formålsparagraf.

Vi ønsker deg som medlem hos oss!

Derfor tilbyr vi nå gratis vielse hvis begge melder seg inn i Holistisk Forbund.

Hvis en er medlem er prisen 2000.- for vielsen.

For Navnedag og Gravferd gjelder følgende priser:

• Pris for rituale er kr. 2500,- for medlemmer og
  • kr. 3900,- for ikke medlem.
  • Prisen inkluderer dekning av reisekostnader for ritualleder på seremonidagen.
  • Eventuelle kostnader utover dette må paret dekke selv.

For oss er det viktig at dette er et rituale for deg/dere.

Landsmøte 2018

3. juni 2018

Vel møtt til årets Landsmøte.

Det blir i år på Håndverkeren, Oldermannssalen, Rosenkrantzgate 7 i Oslo.

Kl. 11-17.

Sakspapirer og ytterligere info finner du her:

Blir den frie tanke forfulgt?

15. mars 2018

Freedom of thougt report er et nettsted hvor man finner ut av hvor i verden mennesker blir diskrimenert og forfulgt.

Tankefrihetsrapporten er en unik kilde til informasjon om diskriminering og forfølgelse mot ikke-religiøse globalt sett.

Hele grupper av mennesker kan ha sine rettigheter krenket på en gang, for eksempel ved en enkelt lov eller ved en handling av hat. Det kan også være tilfeller av krenkelse av "miljørettigheter" og "økonomiske rettigheter", tom "folke rettigheter" - men grunntanken og det som driver enhver rett kommer tilbake til den enkeltes rett. Kollektiv bekymring for vårt miljø, økonomisk rettferdighet og bekymringer for hele folk er avledet fra vår individuelle menneskelighet.

Fra introduksjonen:

"Våre funn viser at det overveldende flertallet av land ikke respekterer rettighetene til humanister, ateister og ikke-religiøse."

Se mer her.

Ny personvernlov

13. mars 2018

Fra og med 25. mai blir det starten på en ny personvernlov i Norge.

Den nye loven blir kalt for GDPR General Data Protection Regulation. Mer om den nye loven finner du på datatilsynet.no.

Livssynsåpent bare for de med kristent livssyn?

26. februar 2018

Denne kommentaren fra 3 livssyn ble publisert i Vårt lands verdidebatt 26. februar

Uetisk journalistikk i TV2

20. april 2017

TV-programmet Helsekontrollen sendte et program 31. mars med hensikten å mistenkeliggjøre alternativ medisin. Man benyttet seg av en barneskuespiller for å lure den alternative behandleren til å stille en diagnose på feilaktig grunnlag. Det vil si man benyttet seg av en mindreårig for å lage en falsk situasjon. Vi synes dette er uredelig av TV2. Denne typen journalistikk forsterker den populistiske trenden i dagens nyhetsbilde, og skaper følelsesmessige problemer for alle dem som er berørt. Hvis man forventer etiske retningslinjer fra alternative behandlere burde man selv følge noen, og vi henviser til pressens Vær varsom plakat.

Holistisk Konfirmasjon

1. mars 2019

Påmeldingen til neste års konfirmasjon er i gang.   Du kan lese mer om arrangementet på facebook https://www.facebook.com/events/601350523547099/