Ritualer

Seremonier for deg

Holistisk Forbund tilbyr ritualene navnedag, konfirmasjon, bryllup og begravelse.

De som ønsker ritualet bestemmer selv tid og sted. Du / dere utarbeider innholdet og form i nært samarbeid med ritualleder.

Vi har tillit til din frie tanke og ditt livssyn vil derfor bli ivaretatt i utformingen av ritualet. Åpenhet og respekt for enkeltmenneskets åndelige uttrykk er vesentlig i våre ritualer.

Holistisk Forbund mener at alle mennesker kjenner sine behov ved livets store overganger og hvordan disse skal uttrykkes gjennom ritualet.

Et rituale i regi av Holistisk Forbund er inkluderende for alle tilstedeværende. Ritualleder sørger for at ritualet er i overensstemmelse med Holistisk Forbunds plattform og Formålsparagraf.

Vi ønsker deg som medlem hos oss!

Derfor tilbyr vi nå gratis vielse hvis begge melder seg inn i Holistisk Forbund.

Hvis en er medlem er prisen 2000.- for vielsen.

For Navnedag og Gravferd gjelder følgende priser:

• Pris for rituale er kr. 2500,- for medlemmer og
  • kr. 3900,- for ikke medlem.
  • Prisen inkluderer dekning av reisekostnader for ritualleder på seremonidagen.
  • Eventuelle kostnader utover dette må paret dekke selv.

For oss er det viktig at dette er et rituale for deg/dere.

Blir den frie tanke forfulgt?

15. mars 2018

Freedom of thougt report er et nettsted hvor man finner ut av hvor i verden mennesker blir diskrimenert og forfulgt.

Tankefrihetsrapporten er en unik kilde til informasjon om diskriminering og forfølgelse mot ikke-religiøse globalt sett.

Hele grupper av mennesker kan ha sine rettigheter krenket på en gang, for eksempel ved en enkelt lov eller ved en handling av hat. Det kan også være tilfeller av krenkelse av "miljørettigheter" og "økonomiske rettigheter", tom "folke rettigheter" - men grunntanken og det som driver enhver rett kommer tilbake til den enkeltes rett. Kollektiv bekymring for vårt miljø, økonomisk rettferdighet og bekymringer for hele folk er avledet fra vår individuelle menneskelighet.

Fra introduksjonen:

"Våre funn viser at det overveldende flertallet av land ikke respekterer rettighetene til humanister, ateister og ikke-religiøse."

Se mer her.

Ny personvernlov

13. mars 2018

Fra og med 25. mai blir det starten på en ny personvernlov i Norge.

Den nye loven blir kalt for GDPR General Data Protection Regulation. Mer om den nye loven finner du på datatilsynet.no.

Livssynsåpent bare for de med kristent livssyn?

26. februar 2018

Denne kommentaren fra 3 livssyn ble publisert i Vårt lands verdidebatt 26. februar

Møte med kulturministeren 15-02-18

15. februar 2018

Hvert år blir medlemsorganisasjonene i STL innvitert til Kulturministeren.

I år var det Trine Skei Grande som innviterte og leder Kari Bansal deltok for Holistisk Forbund.

Holistisk Forbund hadde på forhånd spilt inn at vi ønsket å ta opp dette med Barns Trosfrihet.

Kari Bansal holdt et innlegg på møtet.

for å lese innlegget følg linken her

seminar om Holistisk Pedagogikk

14. oktober 2017

Vi har gleden av å få en av de store pionerene innenfor Holistisk Pedagogikk til Norge.

Jack Miller  er professor ved Toronto Universitet og har skrevet mer en dussinet bøker holitisk pedagogikk.

Han deler med seg av sine tanker om holistisk pedagogikk.

Forbundet for Holistisk Pedagogikk er blitt startet av Carina Harsund og har som formål å kunne opprette skoler i Norge som er tuftet på Holistisk Pedagogikk.

Hurdal holistiske skoleprosjekt er et foreldrebasert initiativ som prøver å starte Norges første skole som baserer seg på Holistisk Pedagogikk.

Landsmøte 2018

3. juni 2018

Vel møtt til årets Landsmøte. Det blir i år på Håndverkeren, Oldermannssalen, Rosenkrantzgate 7 i Oslo. Kl. 11-17. Sakspapirer og ytterligere info finner du her: http://www.holistisk-forbund.no/landsmote-2018