Ritualer

Konfirmasjon

En meningsfull vei inn i voksenlivet

Et overgangsritual for ungdom på reise fra barndom mot voksenliv. En reise for å bekrefte troen på seg selv.

Tror du det er mer mellom himmel og jord enn det du har lært på skolen? Vi tror mennesket er et fantastisk vesen av kropp, sinn sjel og ånd, som rommer mange flere muligheter enn vi oftest er klar over. Ønsker du å være med på en spennende reise og utforske noe av dette? Da er kanskje holistisk konfirmasjon noe for deg.

Konfirmasjonen består av ni kveldssamlinger hvor vi møtes en gang pr. uke, en visjonshelg med overnatting og nattlig utesamling og en vakker seremoniell avslutning med familie og venner.

Holistisk konfirmasjon 2019

Tirsdager i Oslo:  5/3, 12/3, 19/3, 26/3, 2/4, 9/4, 23/4, 30/4, 7/5

Visjonshelg:  Fredag 10. mai til søndag 12. mai

Seremoni:  lørdag 25. mai

Konfirmasjonsleder: Ingunn Glenster, mobil 908 20 220

Gjesteveiledere kommer for å dele sine erfaringer om forskjellige temaer. Vi møtes i dialog, lek og øvelser. Ingen forteller hva som er rett eller galt, ingen sannheter blir servert. Vi inviterer til en reise hvor du kan tenke, føle og oppleve. Hva som føles sant for deg, kan bare du vite.

Temaene er holistisk filosofi og etikk, åndelighet og åndelige opplevelser, energiforståelse og drømmetydning, kulturelt og etnisk mangfold, menneskerettigheter, miljøvern og dyrevelferd, spiritualitet og vitenskap, identitet og seksualitet, rus og avhengighet og alternativ behandling.

Egenerfaringer og indre fokus er gjennomgående under hele konfirmasjonsreisen.

Vi øver på å gjøre det vi vil i stedet for det vi tror andre forventer at vi skal gjøre. Om du vil være aktiv og dele dine erfaringer og stille spørsmål, er du hjertelig velkommen til det. Like velkommen er du som liker best å lytte. Sammen skaper vi kveldene, helga og seremonien.

• Temakveldene går fra mars til mai, med unntak av skolens ferier.
  • Utesamlingshelga er i starten eller midten av mai.
  • Seremonien er en lørdag i slutten av mai.

Vi stiller ikke krav om medlemskap i forbundet; alle ungdommer mellom 14 og 16 år er hjertelig velkommne.

Pris medlem: 1900.-

Pris ikke-medlem: 2900.-

Visjonshelg

Ulikt de andre konfirmasjonsalternativene inngår det dessuten i det holistiske konfirmasjonsforløpet en visjonshelg som foregår ute i naturen. Her flyttes oppmerksomheten fra undervisning i samfunnsaktuelle temaer til konfirmantgruppa og hver enkelt konfirmant. Aktiv deltakelse, egenerfaring og indre konsentrasjon er gjennomgående i konfirmasjonen.

Se vår film om holistisk konfirmasjon fra våren 2015!

Moms på alternativ medisin – et dårlig veivalg

13. desember 2018

Arbeiderpartiet har signalisert at de ønsker å innføre moms på alternativ medisin og terapi. Det er flere grunner til at dette ikke er noen god idé. En av dem er at det blir dyrere for dem som har stor helsemessig gevinst av behandling hos kiropraktor, akupunktør eller fotterapeut.

Les mer på Nye Meninger

Interreligiøs klimavandring 10. november

10. november 2018

HVORFOR: Klimaendringene truer skaperverket og rammer de fattige i verden hardest. Det er urettferdig, og det haster å omsette ord til handling. I 2015 kjempet vi sammen for en klimaavtale i Paris, og nå må den følges opp i handling, i Norge, i verden og i våre ulike tros- og livssynssamfunn. På tvers av religiøse skillelinjer har vi et felles engasjement og står sammen for en rettferdig løsning på klimaproblemet.

Alle – uavhengig av tro og livssyn - var velkommen til å gå sammen.

Livssyn og Borgerlønn

14. oktober 2018

Hvert år organiseres Globaliseringskonferansen i Oslo. Dette er en konferanse som tar opp sosiale, økonomiske og økologiske spørsmål som opptar oss alle.

Borgelønn BIEN er en organisasjon som prøver å innføre en ordning med Borgerlønn i Norge. Anja Askeland har vært primus motor i denne organisasjonen siden oppstarten i 2012. Det var også hun som inviterte til dette møte hvor flere livssyn fikk anledning til å diskutere følgende:

Nestekjærlighet i praksis - Livssyn og økonomisk fordeling

Holistisk Forbund satser på sine ritualledere

11. oktober 2018

Hvert år arrangerer Forbundet rituallederkurs i mars og i oktober. Holistisk Forbund inviterer både gamle og nye til våre kurs. Dette gjør at erfarne ritualledere kan dele med seg av sin erfaring til den som ønsker å gå inn i rollen.

6.-7. oktober ble kurset arrangert i Hurdal. Hele 11 deltakere møtte opp, hvorav 7 er ritualledere og 4 er ritualstudenter. (3 kom med fly og ble hentet på Gardermoen)

Det er kun blitt arrangert 2 dagers kurs en gang tidligere. Ønske om å ha et lenger kurs har kommet både fra ritualledere og fra kursholdere. I år har også Forbundet profesjonalisert sitt opplegg i forhold til spesifikke kursmoduler. Dette var første gang opplegget ble satt ut i praksis.

Interreligiøst klimanettverk i Hurdal

24. september 2018

Interreligiøst klimanettverk er en løst sammensatt gruppe som består av tros og livssyn som ønsker å sette klima på dagsorden.

De siste tre årene har Patrik Swanstrøm vært Holistisk Forbunds representant i denne gruppen. Gruppen møtes 2 ganger i året og arbeider imellom møtene med felles markeringer i forhold til klima. Denne gangen var det Holistisk Forbund sin tur å være vertskap for møtet og siden Patrik bor i Hurdal Økolandsby så valgte man å forlegge besøket dit.

Landsmøte 2019

27. april 2019

Hovedstyret har valgt å fremskynde landsmøtet. Juni er en travel måned for mange, og vi håper at flere kan møte når vi tar landsmøtet i slutten av april i stedet. Kl. 17.00, rett etter landsmøtet, inviterer vi landsmøtedeltakerne og andre interesserte til åpent møte med foredrag av Jan A. Bugge. Han er opptatt av hvordan vi kan bruke både gammel og ny innsikt for å løse morgendagens helseutfordringer. Trengs et nytt syn på «virkeligheten»? Er det slik at vi er en del av en helhet større enn oss selv; at alt henger sammen med alt i et enormt puslespill? Tittel på foredraget er: Gårsdagens paranormale fenomener blir morgendagens vitenskap

Holistisk Konfirmasjon