Ritualer

Navneseremoni

Velkommen til verden!

Et barn er kommet til verden, inn i et fellesskap. I alle land er dette en begivenhet som feires.

Alle som ønsker det kan be om å få et Holistisk navneritual. Når dere velger en holistisk navnefest står dere selv som arrangør av festen. En ritualleder fra Holistisk Forbund vil hjelpe dere med å utforme en seremoni som passer dere og deres ståsted.

Sammen utformer dere innholdet i og rammene rundt navneseremonien. Rituallederen kan om ønskelig komme med innspill og forslag.

Det er vanlig at familiemedlemmer og venner bidrar med forskjellige innslag under seremonien.

• Vi stiller ikke krav om medlemskap i forbundet.
  • Forbundet utsteder navneattest.

En seremoni i regi av Holistisk Forbund medfører ikke at barnet blir medlem i forbundet. Barnet blir derimot automatisk medlem av Den Norske Kirke dersom en av foreldrene er medlem der. Ønsker dere medlemskap i Holistisk forbund? (link til medlemskap)

Navneritualet vil være en verdig og minnerik begivenhet for alle som deltar.

Å LAGE EN NAVNESEREMONI

Uansett om vi kaller det for en navneseremoni, en velkomstseremoni eller en navnevelsignelse, er det slik at  alle kulturer har tradisjon for å gi barnet navn og ønske det velkommen.

Disse seremoniene kan tjene mange hensikter;

• å anerkjenne forpliktelsene foreldre har for sitt barn
  • å gi uttrykk for den glede man føler ved å ha fått et barn
  • å få støtte i oppdragelsen av barnet
  • å annonsere navnet du har valgt for ditt barn
  • å si noe om hvem som har en viktig rolle i barnets liv, utenom foreldrene
  • å ønske barnet velkommen, i familien og i samfunnet
  • å gi uttrykk for eget livssyn og spiritualitet i møtet med barnet og den nye familien

Hvordan kan en navnegivningsseremoni være?

Du vil ha fullstendig regien i den seremoni dere skal lage, vi kommer kun med eit rammeverk, som sier noe om i hvilken rekkefølge hva skal skje.

Den du får kontakt med i Holistisk Forbund, kan hjelpe deg med å velge, tekster, symboler, og ritualer som reflektere din og din families åndelige/spirituelle uttrykk og kulturelle bakgrunn.

En navnegivingsseremoni kan inneholde:

• å gi barnet navn
  • tekster, poesi eller en spirituell tekst
  • utnevne mentorer, gudforeldre til barnet
  • å gjøre ære på kulturell arv
  • gruppeønsker
  • presentere symbolske gaver for barnet
  • ære oldeforeldre og besteforeldre

Tenk over hva som er viktig for dere!

Ekstreme holdninger

1. oktober 2019

Terroren har igjen rammet Oslo. Det er trist. Pga våkne og handlingskraftige personer i moskeen endte det denne gang uten voldsutøvelse.
Regjeringen Solberg gikk tidlig ut med handlingsprogram mot ekstremisme. Dette har ledd til en sterk bevissthet i det norske samfunnet om at ekstreme holdninger kan lede til aggresjon og eventuelt vold.
Samarbeidsrådet for tros og livssyn har mange avdelinger rundt ikring i Norge. Her har man hatt diverse dialogmøter for å skape en forståelse over religionsgrensene. Som medlem av STL nasjonalt vet jeg at disse samtalene nytter. Det skjer en økende forståelse for andres tro, andres måter å se på livet, og andres forhold til ritualer og seremonier. Vi er på god vei.
Allikevel så finnes det en motstand «mot de andre». Denne motstanden kommer synlig til uttrykk i sosiale medier og på gater og torg. På tross av en alt større forståelse for «det sekulære samfunnet» og for «livssynssamfunnet» så finnes det motsetninger. Disse motsetningene stammer gjerne fra et problem med å akseptere «de andre», eller kanskje andres måte å være på. Mao så dreier seg dette om en frykt for det fremmede. Hvordan denne frykten kan forvandle seg til ekstreme holdninger er vanskelige å si. Ingen har nok svaret på dette.
Motpolen er i hvert fall det å akseptere. Å akseptere forskjellene, å akseptere ulike menneskers trosutøvelse, å akseptere at andre troende kan velge å gjøre ting på en annen måte. Det er selve aksepten som disse individene har problemer med. Det å akseptere krever jo en liten innsats, man må prøve å se ting på en annen eller en ny måte. Hvis et individ er helt skrapet, dvs ikke har noen som helst form for overskudd så får de ikke heller til å akseptere.
Vi trenger ikke å forstå ekstreme holdninger og ekstreme mennesker. Kun konstatere at de finnes, og at et menneske har nådd frem til disse holdningene. Samtidig kan vi komme til å innse at hvis dette mennesket hadde hatt litt mer overskudd så hadde han eller hun kanskje kostet på seg det å akseptere forskjellene. Han eller hun hadde kanskje innsett at det er urimelig å fordømme en hel gruppe eller en hel tro ut fra de forstillingene man har.
Ekstreme holdninger finnes i det norske samfunn. For noen mennesker dreier seg dette om meninger og standpunkter de har kommet frem til selv. Holdninger de har valgt å ha. For andre så kan det hende at de har oppstått gjennom en gruppe eller gjennom et forum hvor lignende holdninger er tilstede. Gruppepåvirkning er en betydelsesfull faktor for å forandre et individs verdensbilde. Men uansett det er et individ som har bestemt seg for disse holdningene og det synes sjelden utenpå.
Religionsdialog er medisinen for å motvirke ekstreme holdninger. Norge er utrolig dyktig på å ha inkluderende holdninger, gode samtaler, og markeringer for alle typer av trosretninger. Vi gjør med andre ord det vi trenger for å skape en god dialog. Kanskje at vi kunne ha vært bedre på noen områder.
Det er viktig å huske på det psykologiske aspekt når holdningene blir så sterke at de skader andre enten verbalt eller fysisk. Det er som oftest en person som ikke har det bra som reagerer med aggresjon og ekstreme uttrykk. Men jeg mener ikke at man skal forstå utøveren, men derimot prøve å ha en forståelse for at dette er et menneske som kanskje har behov for hjelp.
Det ser ikke ut som om problemet med ekstreme holdninger kommer til å minske i vårt land eller ellers i verden. Holistisk Forbund ønsker dialog med ulike aktører for å skape en større forståelse og kanskje minske trykket som noen mennesker opplever. Vi stiller oss også bak Dialogplakaten til Samarbeidsrådet for tros og livssyn.

Barns trosfrihet - seminar på Litterturhuset

28. mars 2019

Født Fri, Hjelpekilden og Holistisk forbund inviterer til en

seminarrekke om barns trosfrihet.

på Litteraturhuset

Moms på alternativ medisin – et dårlig veivalg

13. desember 2018

Arbeiderpartiet har signalisert at de ønsker å innføre moms på alternativ medisin og terapi. Det er flere grunner til at dette ikke er noen god idé. En av dem er at det blir dyrere for dem som har stor helsemessig gevinst av behandling hos kiropraktor, akupunktør eller fotterapeut.

Les mer på Nye Meninger

Interreligiøs klimavandring 10. november

10. november 2018

HVORFOR: Klimaendringene truer skaperverket og rammer de fattige i verden hardest. Det er urettferdig, og det haster å omsette ord til handling. I 2015 kjempet vi sammen for en klimaavtale i Paris, og nå må den følges opp i handling, i Norge, i verden og i våre ulike tros- og livssynssamfunn. På tvers av religiøse skillelinjer har vi et felles engasjement og står sammen for en rettferdig løsning på klimaproblemet.

Alle – uavhengig av tro og livssyn - var velkommen til å gå sammen.