Ritualer

Navneseremoni

Velkommen til verden!

Et barn er kommet til verden, inn i et fellesskap. I alle land er dette en begivenhet som feires.

Alle som ønsker det kan be om å få et Holistisk navneritual. Når dere velger en holistisk navnefest står dere selv som arrangør av festen. En ritualleder fra Holistisk Forbund vil hjelpe dere med å utforme en seremoni som passer dere og deres ståsted.

Sammen utformer dere innholdet i og rammene rundt navneseremonien. Rituallederen kan om ønskelig komme med innspill og forslag.

Det er vanlig at familiemedlemmer og venner bidrar med forskjellige innslag under seremonien.

• Vi stiller ikke krav om medlemskap i forbundet.
  • Forbundet utsteder navneattest.

En seremoni i regi av Holistisk Forbund medfører ikke at barnet blir medlem i forbundet. Barnet blir derimot automatisk medlem av Den Norske Kirke dersom en av foreldrene er medlem der. Ønsker dere medlemskap i Holistisk forbund? (link til medlemskap)

Navneritualet vil være en verdig og minnerik begivenhet for alle som deltar.

Å LAGE EN NAVNESEREMONI

Uansett om vi kaller det for en navneseremoni, en velkomstseremoni eller en navnevelsignelse, er det slik at  alle kulturer har tradisjon for å gi barnet navn og ønske det velkommen.

Disse seremoniene kan tjene mange hensikter;

• å anerkjenne forpliktelsene foreldre har for sitt barn
  • å gi uttrykk for den glede man føler ved å ha fått et barn
  • å få støtte i oppdragelsen av barnet
  • å annonsere navnet du har valgt for ditt barn
  • å si noe om hvem som har en viktig rolle i barnets liv, utenom foreldrene
  • å ønske barnet velkommen, i familien og i samfunnet
  • å gi uttrykk for eget livssyn og spiritualitet i møtet med barnet og den nye familien

Hvordan kan en navnegivningsseremoni være?

Du vil ha fullstendig regien i den seremoni dere skal lage, vi kommer kun med eit rammeverk, som sier noe om i hvilken rekkefølge hva skal skje.

Den du får kontakt med i Holistisk Forbund, kan hjelpe deg med å velge, tekster, symboler, og ritualer som reflektere din og din families åndelige/spirituelle uttrykk og kulturelle bakgrunn.

En navnegivingsseremoni kan inneholde:

• å gi barnet navn
  • tekster, poesi eller en spirituell tekst
  • utnevne mentorer, gudforeldre til barnet
  • å gjøre ære på kulturell arv
  • gruppeønsker
  • presentere symbolske gaver for barnet
  • ære oldeforeldre og besteforeldre

Tenk over hva som er viktig for dere!

Barns trosfrihet - seminar på Litterturhuset

28. mars 2019

Født Fri, Hjelpekilden og Holistisk forbund inviterer til en

seminarrekke om barns trosfrihet.

på Litteraturhuset

Moms på alternativ medisin – et dårlig veivalg

13. desember 2018

Arbeiderpartiet har signalisert at de ønsker å innføre moms på alternativ medisin og terapi. Det er flere grunner til at dette ikke er noen god idé. En av dem er at det blir dyrere for dem som har stor helsemessig gevinst av behandling hos kiropraktor, akupunktør eller fotterapeut.

Les mer på Nye Meninger

Interreligiøs klimavandring 10. november

10. november 2018

HVORFOR: Klimaendringene truer skaperverket og rammer de fattige i verden hardest. Det er urettferdig, og det haster å omsette ord til handling. I 2015 kjempet vi sammen for en klimaavtale i Paris, og nå må den følges opp i handling, i Norge, i verden og i våre ulike tros- og livssynssamfunn. På tvers av religiøse skillelinjer har vi et felles engasjement og står sammen for en rettferdig løsning på klimaproblemet.

Alle – uavhengig av tro og livssyn - var velkommen til å gå sammen.

Livssyn og Borgerlønn

14. oktober 2018

Hvert år organiseres Globaliseringskonferansen i Oslo. Dette er en konferanse som tar opp sosiale, økonomiske og økologiske spørsmål som opptar oss alle.

Borgelønn BIEN er en organisasjon som prøver å innføre en ordning med Borgerlønn i Norge. Anja Askeland har vært primus motor i denne organisasjonen siden oppstarten i 2012. Det var også hun som inviterte til dette møte hvor flere livssyn fikk anledning til å diskutere følgende:

Nestekjærlighet i praksis - Livssyn og økonomisk fordeling