Ritualer

Vielse

Hvordan er ditt drømmebryllup?

Kjærligheten er det største i livet. Det er en kraft som binder alt sammen men uten å fange.

Ved utarbeidelsen av ritualet er det viktigste hvorfor nettopp dere ønsker å inngå ekteskap:

• kjærligheten mellom dere

• hva dere har felles

• hvordan dere ønsker å uttrykke dette i ritualet.

Dere velger tid og sted for bryllupet. Seremonien utarbeides i samarbeid med vigsler fra Holistisk Forbund:

• tekst og musikk

• temaer det skal snakkes om

• eventuelt ekteskapsløfter eller andre innslag

Ritualleder kan komme med forslag til dikt, sanger og i hvilken rekkefølge de forskjellige innslag kommer. Vigsleren ivaretar norsk lovs krav til inngåelse av ekteskap.

Et ekteskap er et felleskap og for å holde liv i kjærligheten og styrke fellesskapet, er det viktig å bevare sin egen identitet.

Alle som ønsker det, uansett livssyn eller tro, kan gifte seg i regi av Holistisk Forbund.

Møte med vigsler

Vigsleren dere får tildelt kontakter dere for å avtale første møte.

Det er viktig at vigsleren blir kjent med dere, slik at seremonien blir personlig og at dere får laget en tale og en seremoni som gir uttrykk for dere.

Bestill prøvingsattest hos Skatteetaten.

Uten prøvingsattest får dere ikke giftet dere. Besøk Skatteetaten her for å bestille en attest.

Attesten må ikke være eldre enn 4 måneder ved vigselen. Ifølge Skatteetaten tar det minst 2-3 uker å få attesten.

Gratulerer og lykke til med livene deres.

Vi håper at seremonien blir et minne for livet.

Hvis begge to melder seg inn i Holistisk Forbund så får dere vielsen gratis!

• Pris for vigsel hvis en er medlem kr. 2000.-
  • kr. 3900,- for ikke medlem.
  • Prisen inkluderer dekning av reisekostnader for ritualleder på seremonidagen.
  • Eventuelle kostnader utover dette må paret dekke selv.

Før dere gifter dere, må skatteetaten sjekke om dere oppfyller vilkårene for å inngå ekteskap, så kalt prøving av ekteskapsvilkår. Fra juni 2018 kan du søke om prøving av ekteskap digitalt. Brudepar og deres forlovere kan fylle ut de nødvendige erklæringer. Prøvingsattesten kan deretter også lastes ned digitalt. Det blir raskere saksbehandlingstid.
Dere kan logge inn her.

Vil du gifte deg i utlandet?
Om dere ønsker å gifte dere i utlandet etter norsk rett, må dere velge mellom en norsk ambassade eller sjømannskirke.
Holistisk Forbund er åpen for at man utfører en proforma vielse i Norge. Brudeparet kan deretter invitere vigsler til å være med til utlandet for å utføre seremonien der. Omkostninger må brudeparet dekke.

Foto: Geir Dillan

Vi valgte holistisk forbund til vår vielse, da verken kirken, tingretten eller humanetisk forbund passet for oss.
En spesielt stor takk til Rosanna Padoin, som var vår vigsler.
Hun var helt fantastisk både i tiden før bryllupet, og på selve dagen. Hun bisto med massevis av tips og råd, og var en god og trygg guide igjennom det hele.

Bjørnar Lyngved

Holistisk Forbund satser på sine ritualledere

11. oktober 2018

Hvert år arrangerer Forbundet rituallederkurs i mars og i oktober. Holistisk Forbund inviterer både gamle og nye til våre kurs. Dette gjør at erfarne ritualledere kan dele med seg av sin erfaring til den som ønsker å gå inn i rollen.

6.-7. oktober ble kurset arrangert i Hurdal. Hele 11 deltakere møtte opp, hvorav 7 er ritualledere og 4 er ritualstudenter. (3 kom med fly og ble hentet på Gardermoen)

Det er kun blitt arrangert 2 dagers kurs en gang tidligere. Ønske om å ha et lenger kurs har kommet både fra ritualledere og fra kursholdere. I år har også Forbundet profesjonalisert sitt opplegg i forhold til spesifikke kursmoduler. Dette var første gang opplegget ble satt ut i praksis.

Interreligiøst klimanettverk i Hurdal

24. september 2018

Interreligiøst klimanettverk er en løst sammensatt gruppe som består av tros og livssyn som ønsker å sette klima på dagsorden.

De siste tre årene har Patrik Swanstrøm vært Holistisk Forbunds representant i denne gruppen. Gruppen møtes 2 ganger i året og arbeider imellom møtene med felles markeringer i forhold til klima. Denne gangen var det Holistisk Forbund sin tur å være vertskap for møtet og siden Patrik bor i Hurdal Økolandsby så valgte man å forlegge besøket dit.

alternativ behandling - en mer nyansert debatt trengs

5. september 2018

Lege Kaveh Rashidi ga i Aftenposten fredag 31/8 råd til alternative behandlere om hvordan forebygge unødig skade.

Blir den frie tanke forfulgt?

15. mars 2018

Freedom of thougt report er et nettsted hvor man finner ut av hvor i verden mennesker blir diskrimenert og forfulgt.

Tankefrihetsrapporten er en unik kilde til informasjon om diskriminering og forfølgelse mot ikke-religiøse globalt sett.

Hele grupper av mennesker kan ha sine rettigheter krenket på en gang, for eksempel ved en enkelt lov eller ved en handling av hat. Det kan også være tilfeller av krenkelse av "miljørettigheter" og "økonomiske rettigheter", tom "folke rettigheter" - men grunntanken og det som driver enhver rett kommer tilbake til den enkeltes rett. Kollektiv bekymring for vårt miljø, økonomisk rettferdighet og bekymringer for hele folk er avledet fra vår individuelle menneskelighet.

Fra introduksjonen:

"Våre funn viser at det overveldende flertallet av land ikke respekterer rettighetene til humanister, ateister og ikke-religiøse."

Se mer her.

Ny personvernlov

13. mars 2018

Fra og med 25. mai blir det starten på en ny personvernlov i Norge.

Den nye loven blir kalt for GDPR General Data Protection Regulation. Mer om den nye loven finner du på datatilsynet.no.

Holistisk Konfirmasjon

1. mars 2019

Påmeldingen til neste års konfirmasjon er i gang.   Du kan lese mer om arrangementet på facebook https://www.facebook.com/events/601350523547099/