Ritualer

Vielse

Hvordan er ditt drømmebryllup?

Kjærligheten er det største i livet. Det er en kraft som binder alt sammen – men uten å fange.

Ved utarbeidelsen av ritualet er det viktigste hvorfor nettopp dere ønsker å inngå ekteskap:

• Kjærligheten mellom dere

• Hva dere har felles

• Hvordan dere ønsker å uttrykke dette i ritualet

Dere velger tid og sted for bryllupet. Seremonien utarbeides i samarbeid med vigsler fra Holistisk Forbund:

• Tekst og musikk

• Temaer det skal snakkes om

• Ekteskapsløfter eller andre innslag

Rituallederen kan komme med forslag til dikt, sanger og i hvilken rekkefølge de forskjellige innslagene kommer. Vigsleren ivaretar norsk lovs krav til inngåelse av ekteskap.

Et ekteskap er et felleskap. For å holde liv i kjærligheten og styrke dette fellesskapet, er det viktig å bevare sin egen identitet.

Alle som ønsker det, uansett livssyn eller tro, kan gifte seg i regi av Holistisk Forbund.

Møte med vigsler

Vigsleren dere får tildelt kontakter dere for å avtale første møte. Det er viktig at vigsleren blir kjent med dere, slik at seremonien blir personlig og dere får laget en seremoni som gir uttrykk for dere.

Bestill prøvingsattest hos Skatteetaten.

Uten prøvingsattest får dere ikke giftet dere. Besøk Skatteetaten her for å bestille en attest.

Attesten må ikke være eldre enn fire måneder ved vigselen. Ifølge Skatteetaten tar det minst to-tre uker å få attesten.

Gratulerer og lykke til med livene deres.

Vi håper at seremonien blir et minne for livet.

• Medlemspris for vigsel: 3000 kroner
  • Ikke-medlem: 4000 kroner
  • Prisen inkluderer dekning av reisekostnader for ritualleder på seremonidagen
  • Utgifter til reise og opphold inntil 1500 kroner dekkes av Holistisk forbund. Utgifter til reise og opphold ut over dette belastes brudeparet.

Før dere gifter dere må skatteetaten sjekke om dere oppfyller vilkårene for å inngå ekteskap, såkalt prøving av ekteskapsvilkår. Fra juni 2018 kan du søke om prøving av ekteskap digitalt. Brudeparet og deres forlovere kan fylle ut de nødvendige erklæringer. Prøvingsattesten kan deretter også lastes ned digitalt. Det blir raskere saksbehandlingstid.
Dere kan logge inn her.

Vil du gifte deg i utlandet?
Om dere ønsker å gifte dere i utlandet etter norsk rett, må dere velge mellom en norsk ambassade eller sjømannskirke.
Holistisk Forbund er åpen for å utføre en proforma vielse i Norge. Brudeparet kan deretter invitere vigsler til å være med til utlandet for å utføre seremonien der. Omkostningene må brudeparet dekke.

Foto: Geir Dillan

Vi valgte holistisk forbund til vår vielse, da verken kirken, tingretten eller humanetisk forbund passet for oss.
En spesielt stor takk til Rosanna Padoin, som var vår vigsler.
Hun var helt fantastisk både i tiden før bryllupet, og på selve dagen. Hun bisto med massevis av tips og råd, og var en god og trygg guide igjennom det hele.

Bjørnar Lyngved

Barns trosfrihet - seminar på Litterturhuset

28. mars 2019

Født Fri, Hjelpekilden og Holistisk forbund inviterer til en

seminarrekke om barns trosfrihet.

på Litteraturhuset

Moms på alternativ medisin – et dårlig veivalg

13. desember 2018

Arbeiderpartiet har signalisert at de ønsker å innføre moms på alternativ medisin og terapi. Det er flere grunner til at dette ikke er noen god idé. En av dem er at det blir dyrere for dem som har stor helsemessig gevinst av behandling hos kiropraktor, akupunktør eller fotterapeut.

Les mer på Nye Meninger

Interreligiøs klimavandring 10. november

10. november 2018

HVORFOR: Klimaendringene truer skaperverket og rammer de fattige i verden hardest. Det er urettferdig, og det haster å omsette ord til handling. I 2015 kjempet vi sammen for en klimaavtale i Paris, og nå må den følges opp i handling, i Norge, i verden og i våre ulike tros- og livssynssamfunn. På tvers av religiøse skillelinjer har vi et felles engasjement og står sammen for en rettferdig løsning på klimaproblemet.

Alle – uavhengig av tro og livssyn - var velkommen til å gå sammen.

Livssyn og Borgerlønn

14. oktober 2018

Hvert år organiseres Globaliseringskonferansen i Oslo. Dette er en konferanse som tar opp sosiale, økonomiske og økologiske spørsmål som opptar oss alle.

Borgelønn BIEN er en organisasjon som prøver å innføre en ordning med Borgerlønn i Norge. Anja Askeland har vært primus motor i denne organisasjonen siden oppstarten i 2012. Det var også hun som inviterte til dette møte hvor flere livssyn fikk anledning til å diskutere følgende:

Nestekjærlighet i praksis - Livssyn og økonomisk fordeling