Ritualer

Wedding ceremony

Love is the greatest thing in life. It is a force which binds everything together.

The Holistisk Forbund, is the only faith that performs a holistic wedding ceremony.

You can arrange a holistic wedding ceremony with us, even if you are not a Norwegian citizen.

The wedding ceremony is conducted in accordance with Norwegian marriage law.

In creating the ceremony, emphasis is on why you want to engage in marriage:

• Mutual love
  • What you have in common
  • And how you want to express this in the ritual

You choose the time and place for the wedding. Some topics regarding the arrangements discussed with the Commissionar are:

• Text and music
  • Themes to be included in the ceremony
  • Marriage vows and other preferences or wishes

The marriage commissioner may propose poems and songs and the order the preferred order in which they occur.

To maintain the sparkle of love in marriage and to preserve the bond between you, it is important that the married couple maintain their own identity.

Any couple, regardless of faith, culture or race can arrange their wedding ceremony the holistic way through the Holistisk Forbund.

• Price for wedding ceremony is 3900 Nkr
  • If one of you becomes a member 2000 Nkr
  • If both of you become members you get the ceremony for free! (you have to be residents of Norway)

We chose Holistisk Forbund to perform our wedding ceremony last week in Oslo.

This is because of our own beliefs as well as those of our guests which are diverse and definitely not categorised in either ‘religious’ or ‘decidedly atheist’ sides of the spectrum.

We couldn’t have been happier with what we got, an authentic and very moving ceremony which was made very personal by Patrik from Holistisk Forbund. Highly recommended.

Seth Piper

Blir den frie tanke forfulgt?

15. mars 2018

Freedom of thougt report er et nettsted hvor man finner ut av hvor i verden mennesker blir diskrimenert og forfulgt.

Tankefrihetsrapporten er en unik kilde til informasjon om diskriminering og forfølgelse mot ikke-religiøse globalt sett.

Hele grupper av mennesker kan ha sine rettigheter krenket på en gang, for eksempel ved en enkelt lov eller ved en handling av hat. Det kan også være tilfeller av krenkelse av "miljørettigheter" og "økonomiske rettigheter", tom "folke rettigheter" - men grunntanken og det som driver enhver rett kommer tilbake til den enkeltes rett. Kollektiv bekymring for vårt miljø, økonomisk rettferdighet og bekymringer for hele folk er avledet fra vår individuelle menneskelighet.

Fra introduksjonen:

"Våre funn viser at det overveldende flertallet av land ikke respekterer rettighetene til humanister, ateister og ikke-religiøse."

Se mer her.

Ny personvernlov

13. mars 2018

Fra og med 25. mai blir det starten på en ny personvernlov i Norge.

Den nye loven blir kalt for GDPR General Data Protection Regulation. Mer om den nye loven finner du på datatilsynet.no.

Livssynsåpent bare for de med kristent livssyn?

26. februar 2018

Denne kommentaren fra 3 livssyn ble publisert i Vårt lands verdidebatt 26. februar

Møte med kulturministeren 15-02-18

15. februar 2018

Hvert år blir medlemsorganisasjonene i STL innvitert til Kulturministeren.

I år var det Trine Skei Grande som innviterte og leder Kari Bansal deltok for Holistisk Forbund.

Holistisk Forbund hadde på forhånd spilt inn at vi ønsket å ta opp dette med Barns Trosfrihet.

Kari Bansal holdt et innlegg på møtet.

for å lese innlegget følg linken her

seminar om Holistisk Pedagogikk

14. oktober 2017

Vi har gleden av å få en av de store pionerene innenfor Holistisk Pedagogikk til Norge.

Jack Miller  er professor ved Toronto Universitet og har skrevet mer en dussinet bøker holitisk pedagogikk.

Han deler med seg av sine tanker om holistisk pedagogikk.

Forbundet for Holistisk Pedagogikk er blitt startet av Carina Harsund og har som formål å kunne opprette skoler i Norge som er tuftet på Holistisk Pedagogikk.

Hurdal holistiske skoleprosjekt er et foreldrebasert initiativ som prøver å starte Norges første skole som baserer seg på Holistisk Pedagogikk.

Landsmøte 2018

3. juni 2018

Vel møtt til årets Landsmøte. Det blir i år på Håndverkeren, Oldermannssalen, Rosenkrantzgate 7 i Oslo. Kl. 11-17. Sakspapirer og ytterligere info finner du her: http://www.holistisk-forbund.no/landsmote-2018