Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL)

Behovet for tros- og livssynsdialog i samfunnet er viktigere enn noen sinne. Det norske samfunn er i løpet av de siste tiårene blitt svært mangfoldig. Det består av ulike etniske, religiøse og kulturelle grupper, noe som kan skape motsetninger. Samarbeidsrådet jobber derfor for å fremme dialog og gjensidig respekt mellom ulike religioner og livssyn.

Samarbeidsrådet består av 14 medlemsorganisasjoner som representerer et vidt spekter av tros- og livssynssamfunn i Norge.

I regi av Samarbeidsrådet er det en lokal dialoggruppe i hver av de største byene i Norge. I dialoggruppene møtes medlemmer fra ulike tros- og livssynssamfunn til dialog, for gjensidig berikelse. De arbeider også med lokale saker som omhandler religion og livssyn.

Holistisk Forbund har representanter som deltar i den lokale dialoggruppen i Oslo, Bergen og Stavanger.

Samarbeidsrådet har en viktig rolle i religions- og livssynspolitikken, og er aktiv høringsinstans for offentlige myndigheter i saker som berører tros- og livssynssamfunnene.

Se mer på Samarbeidsrådets hjemmeside http://trooglivssyn.no

Blir den frie tanke forfulgt?

15. mars 2018

Freedom of thougt report er et nettsted hvor man finner ut av hvor i verden mennesker blir diskrimenert og forfulgt.

Tankefrihetsrapporten er en unik kilde til informasjon om diskriminering og forfølgelse mot ikke-religiøse globalt sett.

Hele grupper av mennesker kan ha sine rettigheter krenket på en gang, for eksempel ved en enkelt lov eller ved en handling av hat. Det kan også være tilfeller av krenkelse av "miljørettigheter" og "økonomiske rettigheter", tom "folke rettigheter" - men grunntanken og det som driver enhver rett kommer tilbake til den enkeltes rett. Kollektiv bekymring for vårt miljø, økonomisk rettferdighet og bekymringer for hele folk er avledet fra vår individuelle menneskelighet.

Fra introduksjonen:

"Våre funn viser at det overveldende flertallet av land ikke respekterer rettighetene til humanister, ateister og ikke-religiøse."

Se mer her.

Ny personvernlov

13. mars 2018

Fra og med 25. mai blir det starten på en ny personvernlov i Norge.

Den nye loven blir kalt for GDPR General Data Protection Regulation. Mer om den nye loven finner du på datatilsynet.no.

Livssynsåpent bare for de med kristent livssyn?

26. februar 2018

Denne kommentaren fra 3 livssyn ble publisert i Vårt lands verdidebatt 26. februar

Møte med kulturministeren 15-02-18

15. februar 2018

Hvert år blir medlemsorganisasjonene i STL innvitert til Kulturministeren.

I år var det Trine Skei Grande som innviterte og leder Kari Bansal deltok for Holistisk Forbund.

Holistisk Forbund hadde på forhånd spilt inn at vi ønsket å ta opp dette med Barns Trosfrihet.

Kari Bansal holdt et innlegg på møtet.

for å lese innlegget følg linken her

seminar om Holistisk Pedagogikk

14. oktober 2017

Vi har gleden av å få en av de store pionerene innenfor Holistisk Pedagogikk til Norge.

Jack Miller  er professor ved Toronto Universitet og har skrevet mer en dussinet bøker holitisk pedagogikk.

Han deler med seg av sine tanker om holistisk pedagogikk.

Forbundet for Holistisk Pedagogikk er blitt startet av Carina Harsund og har som formål å kunne opprette skoler i Norge som er tuftet på Holistisk Pedagogikk.

Hurdal holistiske skoleprosjekt er et foreldrebasert initiativ som prøver å starte Norges første skole som baserer seg på Holistisk Pedagogikk.

Landsmøte 2018

3. juni 2018

Vel møtt til årets Landsmøte. Det blir i år på Håndverkeren, Oldermannssalen, Rosenkrantzgate 7 i Oslo. Kl. 11-17. Sakspapirer og ytterligere info finner du her: http://www.holistisk-forbund.no/landsmote-2018