Sjelesorg

Vi er her for deg

Vi mennesker møter ulike utfordrende situasjoner i livet som kan medføre at vi blir usikre på veien videre. Når vi står midt oppi det som er vanskelig, kan det være godt å ha et annet menneske å snakke med.

Selv om venner og nære kan være gode å ha, kan det ofte være litt enklere å snakke med et menneske som har avstand til deg og det du selv er i. Eller kanskje du rett og slett har ingen å snakke med?

Hva er holistisk sjelesorg?

Vi ønsker å være en samtalepartner når du trenger det, en som har tid og rom til omsorg for deg og dine behov, i et møte mellom likeverdige mennesker.

Det holistiske livssyn innebærer at vi mener at vi inngår i en større sammenheng og at alt henger sammen med alt. Vårt utgangspunkt er at det finnes en åndelig virkelighet som det er mulig å erfare. Vi mener at som mennesker kan ingen av oss påstå å ha funnet sannheten, men at vi alle har vår egen sannhet som må respekteres.

I vår tolkning av ordet sjelesorg legger vi vekt på omsorg for ditt innerste ”jeg”, mennesket som opplever dette livet, på godt og vondt.

En holistisk sjelesørger vil være et medmenneske som møter deg med aksept, tillit og uten bedømming. Vi er ikke der for å gi råd men kan åpne opp for at du kan utforske ditt eget ståsted. Kanskje vil du være sammen i stillhet, eller dele det du verdsetter i livet? Vi vil under vår samtale med deg prøve å være en medvandrer i livet.

Holistisk sjelesorg kjennetegnes ved en åpen holdning til deg i møte med ditt livssyn og din tro.

Landsmøte 2018

3. juni 2018

Vel møtt til årets Landsmøte.

Det blir i år på Håndverkeren, Oldermannssalen, Rosenkrantzgate 7 i Oslo.

Kl. 11-17.

Sakspapirer og ytterligere info finner du her:

Blir den frie tanke forfulgt?

15. mars 2018

Freedom of thougt report er et nettsted hvor man finner ut av hvor i verden mennesker blir diskrimenert og forfulgt.

Tankefrihetsrapporten er en unik kilde til informasjon om diskriminering og forfølgelse mot ikke-religiøse globalt sett.

Hele grupper av mennesker kan ha sine rettigheter krenket på en gang, for eksempel ved en enkelt lov eller ved en handling av hat. Det kan også være tilfeller av krenkelse av "miljørettigheter" og "økonomiske rettigheter", tom "folke rettigheter" - men grunntanken og det som driver enhver rett kommer tilbake til den enkeltes rett. Kollektiv bekymring for vårt miljø, økonomisk rettferdighet og bekymringer for hele folk er avledet fra vår individuelle menneskelighet.

Fra introduksjonen:

"Våre funn viser at det overveldende flertallet av land ikke respekterer rettighetene til humanister, ateister og ikke-religiøse."

Se mer her.

Ny personvernlov

13. mars 2018

Fra og med 25. mai blir det starten på en ny personvernlov i Norge.

Den nye loven blir kalt for GDPR General Data Protection Regulation. Mer om den nye loven finner du på datatilsynet.no.

Livssynsåpent bare for de med kristent livssyn?

26. februar 2018

Denne kommentaren fra 3 livssyn ble publisert i Vårt lands verdidebatt 26. februar

Uetisk journalistikk i TV2

20. april 2017

TV-programmet Helsekontrollen sendte et program 31. mars med hensikten å mistenkeliggjøre alternativ medisin. Man benyttet seg av en barneskuespiller for å lure den alternative behandleren til å stille en diagnose på feilaktig grunnlag. Det vil si man benyttet seg av en mindreårig for å lage en falsk situasjon. Vi synes dette er uredelig av TV2. Denne typen journalistikk forsterker den populistiske trenden i dagens nyhetsbilde, og skaper følelsesmessige problemer for alle dem som er berørt. Hvis man forventer etiske retningslinjer fra alternative behandlere burde man selv følge noen, og vi henviser til pressens Vær varsom plakat.

Holistisk Konfirmasjon

1. mars 2019

Påmeldingen til neste års konfirmasjon er i gang.   Du kan lese mer om arrangementet på facebook https://www.facebook.com/events/601350523547099/