Sjelesorg

Vi er her for deg

Vi mennesker møter ulike utfordrende situasjoner i livet som kan medføre at vi blir usikre på veien videre. Når vi står midt oppi det som er vanskelig, kan det være godt å ha et annet menneske å snakke med.

Selv om venner og nære kan være gode å ha, kan det ofte være litt enklere å snakke med et menneske som har avstand til deg og det du selv er i. Eller kanskje du rett og slett har ingen å snakke med?

Hva er holistisk sjelesorg?

Vi ønsker å være en samtalepartner når du trenger det, en som har tid og rom til omsorg for deg og dine behov, i et møte mellom likeverdige mennesker.

Det holistiske livssyn innebærer at vi mener at vi inngår i en større sammenheng og at alt henger sammen med alt. Vårt utgangspunkt er at det finnes en åndelig virkelighet som det er mulig å erfare. Vi mener at som mennesker kan ingen av oss påstå å ha funnet sannheten, men at vi alle har vår egen sannhet som må respekteres.

I vår tolkning av ordet sjelesorg legger vi vekt på omsorg for ditt innerste ”jeg”, mennesket som opplever dette livet, på godt og vondt.

En holistisk sjelesørger vil være et medmenneske som møter deg med aksept, tillit og uten bedømming. Vi er ikke der for å gi råd men kan åpne opp for at du kan utforske ditt eget ståsted. Kanskje vil du være sammen i stillhet, eller dele det du verdsetter i livet? Vi vil under vår samtale med deg prøve å være en medvandrer i livet.

Holistisk sjelesorg kjennetegnes ved en åpen holdning til deg i møte med ditt livssyn og din tro.

Ønsker du å snakke med en av oss?

Send en e-post til holistisk.sjelesorg@gmail.com. Vi vil ta kontakt med deg så snart som mulig. Det legges opp til samtaler med en times varighet. Tjenesten utføres på frivillig basis og er gratis. Du finner våre sjelesørgere her.

Uetisk journalistikk i TV2

20. april 2017

TV-programmet Helsekontrollen sendte et program 31. mars med hensikten å mistenkeliggjøre alternativ medisin. Man benyttet seg av en barneskuespiller for å lure den alternative behandleren til å stille en diagnose på feilaktig grunnlag. Det vil si man benyttet seg av en mindreårig for å lage en falsk situasjon. Vi synes dette er uredelig av TV2. Denne typen journalistikk forsterker den populistiske trenden i dagens nyhetsbilde, og skaper følelsesmessige problemer for alle dem som er berørt. Hvis man forventer etiske retningslinjer fra alternative behandlere burde man selv følge noen, og vi henviser til pressens Vær varsom plakat.

Vielse på Oslo Rådhus

14. januar 2017

Da har vi fått tillatelse til å foreta vielser på 0slo Rådhus.

Holistisk Forbund, Humanforbundet og Human Etisk Forbund har fått denne muligheten.

Munchsalen tilbyr veldig flotte omgivelser.

Hvis du ønsker å reservere vielse hos oss se mer under Ritualer.

Se mer her:

Rapport om komplementær medisin

31. august 2016

Fritt Helsevalg har laget en rapport om komplementærmedisin.

Noen konklusjoner:
Den røde tråden i gode sykdomsforløp er samarbeidet
mellom skolemedisinen og
behandling fra alternative behandlere.

Historier fra pasienter inneholder ofte negative kommentarer rundt
skolemedisinerenes tidsbruk, de føler ikke at leger
/sykepleiere har tid til dem grunnet stort tidspress

Pasientene valgte ofte alternativ behandling etter
manglende diagnose og/eller
oppfølging fra fastlege/legeteam

NORGE- DET ENESTE LAND I VERDEN MED SKREDDERSYDD HOLISTISK VIELSE?

28. juni 2016

NORGE- DET ENESTE LAND I VERDEN MED SKREDDERSYDD HOLISTISK VIELSE?

Brudepar kommer helt fra Nord-Amerika til Norge for å bli viet holistisk.

Sjelesørgere på besøk på Hospice Lovisenberg

16. april 2016

Bente Baklund som er kreftsykepleier ved Hospice Lovisenberg fortalte om det tilbudet alvorlig syke og døende får ved Senter for Lindring og Livshjelp.

Holistisk Pedagogikk - i teori og praksis

14. oktober 2017, 13:00 – 14. oktober 2017

Vi har gleden av å få en av de store pionerene innenfor Holistisk Pedagogikk til Norge. Jack Miller  er professor ved Toronto Universitet og har skrevet mer en dussinet bøker holitisk pedagogikk. Han deler med seg av sine tanker om holistisk pedagogikk. Forbundet for Holistisk Pedagogikk er blitt startet av Carina Harsund og har som formål å kunne opprette skoler i Norge som er tuftet på Holistisk Pedagogikk. Hurdal holistiske skoleprosjekt er et foreldrebasert initiativ som prøver å starte Norges første skole som baserer seg på Holistisk Pedagogikk. Vi ønsker alle velkommen til seminaret vare seg du er holist, allment interessert i skole, eller tror at det er på tide at nye former av pedagogikk får innpass i Norge.