Earth Charter

Holistisk Forbund har tilsluttet seg «Erklæringen om jorden». Den gir verdier og prinsipper for en varig fremtid.

EC International

Menneskehetens felles verdigrunnlag

Earth Charter er, sammen med FNs menneskerettighetserklæring, ment å være menneskehetens felles verdigrunnlag. Menneskerettighetene gir rettigheter. The Earth Charter gir plikter.

Fra økologi til helhetlig verdigrunnlag

Ved FN-konferansen i Stockholm i 1972 ble oppmerksomheten for første gang rettet mot verdens økologiske framtid. I 1987 ble Brundtland-kommisjonen nedsatt og kom seinere med en rapport om verdens bærekraftig utvikling. I 1992 møttes mange av verdens ledere i Rio de Janeiro. Måler var å utarbeide og vedta et Earth Charter.

The Earth Charter er delt inn i fire hovedprinsipper:

I RESPEKT OG OMSORG FOR MENNESKEHETEN
II ØKOLOGISK INTEGRITET
III SOSIAL OG ØKONOMISK RETTFERDIGHET
IV DEMOKRATI, IKKEVOLD OG FRED

Hver av disse fire hovedprinsippene er delt i fire underpunkter. Disse 16 prinsippene er:

I RESPEKT OG OMSORG FOR MENNESKEHETEN
1 Respektere jorden og biologisk mangfold
2 Ta vare på menneskeheten gjennom forståelse, innlevelse og kjærlighet
3 Bygge opp demokratiske samfunn som er basert på medvirkning og som er rettferdige, bærekraftige og fredelige
4 Ta vare på jordens rikdommer og skjønnhet for nåværende og framtidige generasjoner

For å kunne gjennomføre disse fire, omfattende forpliktelsene, er det nødvendig med:

II ØKOLOGISK INTEGRITET
5 Beskytte og opprettholde jordas økosystemer, med spesiell fokus på den biologiske mangfoldigheten og de naturlige prosessene som opprettholder alt liv.
6 Forhindre skade som den beste måten å beskytte miljøet på. Hvis kunnskapene er begrensede, anvend føre-var-prinsippet.
7 Innføre produksjons- og forbruksmønstre og gjenvinningsmåter som opprettholder jordas regenererende evne, menneskerettigheter og trivsel i nærmiljøet
8 Satse på økt forskning rundt økologisk gjenvinning og fremme utveksling av og vidstrakt bruk av den kunnskapen som eksisterer.

III SOSIAL OG ØKONOMISK RETTFERDIGHET
10 Sørge for at økonomiske aktiviteter og institusjoner på alle nivåer fremmer menneskelig utvikling på en akseptabel og bærekraftig måte.
11 Sikre likestilling og rettferdighet mellom kjønnene som en forutsetning for bærekraftig utvikling og sikre allmenn tilgang til utdannelse, helsevesen og det økonomiske liv.
12 Opprettholde menneskerettigheter for alle, uten diskriminering, i et naturlig og sosialt miljø som støtter menneskelig verdighet, fysisk og åndelig velvære med spesiell oppmerksomhet på rettighetene til mennesker og minoriteter.

IV DEMOKRATI, IKKEVOLD OG FRED
13 Styrke demokratiske institusjoner på alle plan, sørge for styreformer preget av åpenhet og ansvarlighet, delaktighet i beslutningsprosesser og rettferdighet.
14 Gjøre livslang læring, kunnskap, verdier og ferdigheter som er nødvendige for å skape en bærekraftig utvikling til del av den formelle utdanningen.
15 Behandle alle levende vesener med respekt og omtanke
16 Skape et samfunn av toleranse, ikkevold og fred

Disse 16 prinsippene er igjen delt i konkrete punkter som sier hva vi kan gjøre. Se det fullstendige dokumentet:

The Earth Charter på norsk

Blir den frie tanke forfulgt?

15. mars 2018

Freedom of thougt report er et nettsted hvor man finner ut av hvor i verden mennesker blir diskrimenert og forfulgt.

Tankefrihetsrapporten er en unik kilde til informasjon om diskriminering og forfølgelse mot ikke-religiøse globalt sett.

Hele grupper av mennesker kan ha sine rettigheter krenket på en gang, for eksempel ved en enkelt lov eller ved en handling av hat. Det kan også være tilfeller av krenkelse av "miljørettigheter" og "økonomiske rettigheter", tom "folke rettigheter" - men grunntanken og det som driver enhver rett kommer tilbake til den enkeltes rett. Kollektiv bekymring for vårt miljø, økonomisk rettferdighet og bekymringer for hele folk er avledet fra vår individuelle menneskelighet.

Fra introduksjonen:

"Våre funn viser at det overveldende flertallet av land ikke respekterer rettighetene til humanister, ateister og ikke-religiøse."

Se mer her.

Ny personvernlov

13. mars 2018

Fra og med 25. mai blir det starten på en ny personvernlov i Norge.

Den nye loven blir kalt for GDPR General Data Protection Regulation. Mer om den nye loven finner du på datatilsynet.no.

Livssynsåpent bare for de med kristent livssyn?

26. februar 2018

Denne kommentaren fra 3 livssyn ble publisert i Vårt lands verdidebatt 26. februar

Møte med kulturministeren 15-02-18

15. februar 2018

Hvert år blir medlemsorganisasjonene i STL innvitert til Kulturministeren.

I år var det Trine Skei Grande som innviterte og leder Kari Bansal deltok for Holistisk Forbund.

Holistisk Forbund hadde på forhånd spilt inn at vi ønsket å ta opp dette med Barns Trosfrihet.

Kari Bansal holdt et innlegg på møtet.

for å lese innlegget følg linken her

seminar om Holistisk Pedagogikk

14. oktober 2017

Vi har gleden av å få en av de store pionerene innenfor Holistisk Pedagogikk til Norge.

Jack Miller  er professor ved Toronto Universitet og har skrevet mer en dussinet bøker holitisk pedagogikk.

Han deler med seg av sine tanker om holistisk pedagogikk.

Forbundet for Holistisk Pedagogikk er blitt startet av Carina Harsund og har som formål å kunne opprette skoler i Norge som er tuftet på Holistisk Pedagogikk.

Hurdal holistiske skoleprosjekt er et foreldrebasert initiativ som prøver å starte Norges første skole som baserer seg på Holistisk Pedagogikk.

Landsmøte 2018

3. juni 2018

Vel møtt til årets Landsmøte. Det blir i år på Håndverkeren, Oldermannssalen, Rosenkrantzgate 7 i Oslo. Kl. 11-17. Sakspapirer og ytterligere info finner du her: http://www.holistisk-forbund.no/landsmote-2018