Livssynspolitikk

Vi arbeider for at alle skal ha rett og mulighet til å utøve sin egen åndelighet. Hvis du opplever diskriminering når du formidler ditt åndelige ståsted, ta gjerne kontakt med oss. Vi bygger vårt standpunkt på Menneskerettighetene og Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn.

Forbundet er opptatt av dialog mellom ulike religioner og livssyn, og er derfor aktivt medlem i STL, Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn

Vi arbeider for at skolemedisin og alternativ medisin skal få lik status. Vi mener at alternativ medisin bør være et supplement til og avlastning for skolemedisinsk behandling.

Holistisk Forbund støtter opp om økologisk landbruk, etisk dyrehold og bruk av miljøvennlig energi.

Forbundet vil at økonomiske og politiske strukturer skal være basert på helhetstenkning og kjærlighet til alt liv. Brobygging mellom ulike livssyn, religioner og kulturer er viktig for framveksten av en felles global etikk på Jorden, og øker sjansen for en fredeligere verden.

Holistisk Forbund er opptatt av alles rett til en verdig begravelse i tråd med eget livssyn. Vi arbeider også for at begravelsene skal være mer miljøvennlige.

Enkelte av ovennevnte standpunkter kan du lese mer om under  uttalelser.

Landsmøte 2018

3. juni 2018

Vel møtt til årets Landsmøte.

Det blir i år på Håndverkeren, Oldermannssalen, Rosenkrantzgate 7 i Oslo.

Kl. 11-17.

Sakspapirer og ytterligere info finner du her:

Blir den frie tanke forfulgt?

15. mars 2018

Freedom of thougt report er et nettsted hvor man finner ut av hvor i verden mennesker blir diskrimenert og forfulgt.

Tankefrihetsrapporten er en unik kilde til informasjon om diskriminering og forfølgelse mot ikke-religiøse globalt sett.

Hele grupper av mennesker kan ha sine rettigheter krenket på en gang, for eksempel ved en enkelt lov eller ved en handling av hat. Det kan også være tilfeller av krenkelse av "miljørettigheter" og "økonomiske rettigheter", tom "folke rettigheter" - men grunntanken og det som driver enhver rett kommer tilbake til den enkeltes rett. Kollektiv bekymring for vårt miljø, økonomisk rettferdighet og bekymringer for hele folk er avledet fra vår individuelle menneskelighet.

Fra introduksjonen:

"Våre funn viser at det overveldende flertallet av land ikke respekterer rettighetene til humanister, ateister og ikke-religiøse."

Se mer her.

Ny personvernlov

13. mars 2018

Fra og med 25. mai blir det starten på en ny personvernlov i Norge.

Den nye loven blir kalt for GDPR General Data Protection Regulation. Mer om den nye loven finner du på datatilsynet.no.

Livssynsåpent bare for de med kristent livssyn?

26. februar 2018

Denne kommentaren fra 3 livssyn ble publisert i Vårt lands verdidebatt 26. februar

Uetisk journalistikk i TV2

20. april 2017

TV-programmet Helsekontrollen sendte et program 31. mars med hensikten å mistenkeliggjøre alternativ medisin. Man benyttet seg av en barneskuespiller for å lure den alternative behandleren til å stille en diagnose på feilaktig grunnlag. Det vil si man benyttet seg av en mindreårig for å lage en falsk situasjon. Vi synes dette er uredelig av TV2. Denne typen journalistikk forsterker den populistiske trenden i dagens nyhetsbilde, og skaper følelsesmessige problemer for alle dem som er berørt. Hvis man forventer etiske retningslinjer fra alternative behandlere burde man selv følge noen, og vi henviser til pressens Vær varsom plakat.

Holistisk Konfirmasjon

1. mars 2019

Påmeldingen til neste års konfirmasjon er i gang.   Du kan lese mer om arrangementet på facebook https://www.facebook.com/events/601350523547099/