Livssynspolitikk

Vi arbeider for at alle skal ha rett og mulighet til å utøve sin egen åndelighet. Hvis du opplever diskriminering når du formidler ditt åndelige ståsted, ta gjerne kontakt med oss. Vi bygger vårt standpunkt på Menneskerettighetene og Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn.

Forbundet er opptatt av dialog mellom ulike religioner og livssyn, og er derfor aktivt medlem i STL, Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn

Vi arbeider for at skolemedisin og alternativ medisin skal få lik status. Vi mener at alternativ medisin bør være et supplement til og avlastning for skolemedisinsk behandling.

Holistisk Forbund støtter opp om økologisk landbruk, etisk dyrehold og bruk av miljøvennlig energi.

Forbundet vil at økonomiske og politiske strukturer skal være basert på helhetstenkning og kjærlighet til alt liv. Brobygging mellom ulike livssyn, religioner og kulturer er viktig for framveksten av en felles global etikk på Jorden, og øker sjansen for en fredeligere verden.

Holistisk Forbund er opptatt av alles rett til en verdig begravelse i tråd med eget livssyn. Vi arbeider også for at begravelsene skal være mer miljøvennlige.

Enkelte av ovennevnte standpunkter kan du lese mer om under  uttalelser.

seminar om Holistisk Pedagogikk

14. oktober 2017

Vi har gleden av å få en av de store pionerene innenfor Holistisk Pedagogikk til Norge.

Jack Miller  er professor ved Toronto Universitet og har skrevet mer en dussinet bøker holitisk pedagogikk.

Han deler med seg av sine tanker om holistisk pedagogikk.

Forbundet for Holistisk Pedagogikk er blitt startet av Carina Harsund og har som formål å kunne opprette skoler i Norge som er tuftet på Holistisk Pedagogikk.

Hurdal holistiske skoleprosjekt er et foreldrebasert initiativ som prøver å starte Norges første skole som baserer seg på Holistisk Pedagogikk.

Uetisk journalistikk i TV2

20. april 2017

TV-programmet Helsekontrollen sendte et program 31. mars med hensikten å mistenkeliggjøre alternativ medisin. Man benyttet seg av en barneskuespiller for å lure den alternative behandleren til å stille en diagnose på feilaktig grunnlag. Det vil si man benyttet seg av en mindreårig for å lage en falsk situasjon. Vi synes dette er uredelig av TV2. Denne typen journalistikk forsterker den populistiske trenden i dagens nyhetsbilde, og skaper følelsesmessige problemer for alle dem som er berørt. Hvis man forventer etiske retningslinjer fra alternative behandlere burde man selv følge noen, og vi henviser til pressens Vær varsom plakat.

Vielse på Oslo Rådhus

14. januar 2017

Da har vi fått tillatelse til å foreta vielser på 0slo Rådhus.

Holistisk Forbund, Humanforbundet og Human Etisk Forbund har fått denne muligheten.

Munchsalen tilbyr veldig flotte omgivelser.

Hvis du ønsker å reservere vielse hos oss se mer under Ritualer.

Se mer her:

Rapport om komplementær medisin

31. august 2016

Fritt Helsevalg har laget en rapport om komplementærmedisin.

Noen konklusjoner:
Den røde tråden i gode sykdomsforløp er samarbeidet
mellom skolemedisinen og
behandling fra alternative behandlere.

Historier fra pasienter inneholder ofte negative kommentarer rundt
skolemedisinerenes tidsbruk, de føler ikke at leger
/sykepleiere har tid til dem grunnet stort tidspress

Pasientene valgte ofte alternativ behandling etter
manglende diagnose og/eller
oppfølging fra fastlege/legeteam

NORGE- DET ENESTE LAND I VERDEN MED SKREDDERSYDD HOLISTISK VIELSE?

28. juni 2016

NORGE- DET ENESTE LAND I VERDEN MED SKREDDERSYDD HOLISTISK VIELSE?

Brudepar kommer helt fra Nord-Amerika til Norge for å bli viet holistisk.