STL – samarbeidsrådet

Behovet for tros- og livssynsdialog i samfunnet er viktigere enn noen sinne. Det norske samfunn er i løpet av de siste tiårene blitt svært mangfoldig. Det består av ulike etniske, religiøse og kulturelle grupper, noe som kan skape motsetninger. Samarbeidsrådet jobber derfor for å fremme dialog og gjensidig respekt mellom ulike religioner og livssyn.

Samarbeidsrådet består av 14 medlemsorganisasjoner som representerer et vidt spekter av tros- og livssynssamfunn i Norge.

I regi av Samarbeidsrådet er det en lokal dialoggruppe i hver av de største byene i Norge. I dialoggruppene møtes medlemmer fra ulike tros- og livssynssamfunn til dialog, for gjensidig berikelse. De arbeider også med lokale saker som omhandler religion og livssyn.

Holistisk Forbund har representanter som deltar i den lokale dialoggruppen i Oslo, Bergen og Stavanger.

Samarbeidsrådet har en viktig rolle i religions- og livssynspolitikken, og er aktiv høringsinstans for offentlige myndigheter i saker som berører tros- og livssynssamfunnene.

Se mer på Samarbeidsrådets hjemmeside http://trooglivssyn.no

Barns trosfrihet - seminar på Litterturhuset

28. mars 2019

Født Fri, Hjelpekilden og Holistisk forbund inviterer til en

seminarrekke om barns trosfrihet.

på Litteraturhuset

Moms på alternativ medisin – et dårlig veivalg

13. desember 2018

Arbeiderpartiet har signalisert at de ønsker å innføre moms på alternativ medisin og terapi. Det er flere grunner til at dette ikke er noen god idé. En av dem er at det blir dyrere for dem som har stor helsemessig gevinst av behandling hos kiropraktor, akupunktør eller fotterapeut.

Les mer på Nye Meninger

Interreligiøs klimavandring 10. november

10. november 2018

HVORFOR: Klimaendringene truer skaperverket og rammer de fattige i verden hardest. Det er urettferdig, og det haster å omsette ord til handling. I 2015 kjempet vi sammen for en klimaavtale i Paris, og nå må den følges opp i handling, i Norge, i verden og i våre ulike tros- og livssynssamfunn. På tvers av religiøse skillelinjer har vi et felles engasjement og står sammen for en rettferdig løsning på klimaproblemet.

Alle – uavhengig av tro og livssyn - var velkommen til å gå sammen.

Livssyn og Borgerlønn

14. oktober 2018

Hvert år organiseres Globaliseringskonferansen i Oslo. Dette er en konferanse som tar opp sosiale, økonomiske og økologiske spørsmål som opptar oss alle.

Borgelønn BIEN er en organisasjon som prøver å innføre en ordning med Borgerlønn i Norge. Anja Askeland har vært primus motor i denne organisasjonen siden oppstarten i 2012. Det var også hun som inviterte til dette møte hvor flere livssyn fikk anledning til å diskutere følgende:

Nestekjærlighet i praksis - Livssyn og økonomisk fordeling