Studieringen Holistisk Samspill

Holisme er en helhetlig tankegang og et helhetlig livssyn som bygger på forståelsen av at alt henger sammen, og at vi lever i en åndelig virkelighet som det er mulig å erfare. Vi mennesker har et felles individuelt og kollektivt ansvar for helheten. Måten vi oppfører oss på, har konsekvenser som påvirker denne helheten. Det innebærer et ansvar.

Hvordan kan vi bidra til å gjøre verden til et bedre sted? Når vi endrer oss selv, så vil vi endre vår verden.

VÅRT MÅL

Vi ønsker å kunne møte mennesker i alle livsfaser med omtanke, innlevelse og verdighet. Vi ønsker å bidra til kontakt og forståelse gjennom å bli bedre lyttere og bedre samtalepartnere. Når vi endrer oss selv, vil endringen gjelde hele vår væremåte, i vår egen hverdag og våre relasjoner, i frivillighet og i alt annet samfunns­engasjement. Til gode for helheten, til gode for holismen.

VÅR VEI

Endringer vil kun skje gjennom egenutvikling, gjennom å utvikle våre egne evner til å relatere oss til omverdenen. Gjennom samtaleøvelser og gjennom å dele egen livserfaring ønsker vi å øke våre ferdigheter i

• empatisk lytting og selvempati
  • raushet, vennlighet, respekt, medmenneskelighet
  • ærlighet om det vi erfarer, på en kjærlig, ikke-dømmende måte.

Enkelt er det ikke. Vi trenger å endre gamle vaner og reaksjonsmønstre. Vi trenger en trygg arena for å øve, fordi vi må kunne gjøre feil for å lære. Vi må kunne høre hvilken effekt våre uttalelser har. Og vi må erfare lettelsen som oppstår hos dem vi snakker sammen med når de føler seg forstått og  kommer i kontakt med sine behov. Det er dette som er verdifullt og gir oss motivasjon.

Studieringen i Oslo består av en gruppe på 6 personer som møtes månedlig for å øve og inspirere hverandre gjennom

• økt bevissthet om valg av våre ord og våre holdninger
  • å utvikle evnen til å iaktta og ivareta det som rører seg i oss selv
  • genuin aksept for det som er, forankret i bevisst tilstedeværelse.

VÅR MOTIVASJON

Mahatma Gandhi:          ”You must be the change you want to see in the world.”

Roald Dahl:                        “Kindness is my number one attribute in a human being.

Dikt av Martin Nag, norsk sosiologiprofessor på 70-tallet som døde i 2015:

Hva er det som skal til?
(tekst nr. 48)

Hva er det
som skal til
for å redde verden?

ganske enkelt
godhet,
vennlighet,
en utstrakt hånd,
et åpent sinn.

Så enkelt
Så vanskelig…

Ja. Så enkelt. Så vanskelig.

FILOSOFIER OG VERKTØY VI ER INSPIRERT AV

Vi ønsker å utfordre våre tillærte reaksjonsmønstre gjennom inspirasjon fra blant annet følgende kilder:

• Ikkevoldskommunikasjon, IVK (Nonviolent communication) er en kommunikasjonsform utviklet av den amerikanske psykologen og konfliktløseren Marshall B. Rosenberg gjennom en periode på 40 år. IVK ønsker å bevisstgjøre hvordan kommunikasjon påvirker oss mennesker og hvordan vi kan bruke språket for å skape bedre relasjoner og mer gledesfylte samfunn. Øvelser inngår som en viktig bestanddel av denne prosessen.
  • Boken ”Sorgbearbeiding. En handlingsplan for følelsesmessig helbredelse ved separasjoner, dødsfall og andre tap” av John W. James og Russell Friedman.
  • ”Kjærlighetens fem språk” av Gary Chapman
  • ”Raushetens tid” av Kathrine Aspaas.
  • Hospicebevegelsen og veiledning fra bl.a. Hospice Lovisenberg.
  • Boken ”Kunsten å dø” av Audun Myskja

Interessert i holistisk samspill?

Har du lyst å undersøke om det er interesse for å danne en lignende studiering i ditt område? Da kan vår organisasjonssekretær Patrik (sekretaer @ holisme.no) hjelpe deg med å sende ut en e-post til medlemmer i de postdistriktene som naturlig sogner til ditt hjemsted.
Ønsker du å vite mer vite mer om våre erfaringer og hvordan vi organiserer våre treff, ta gjerne kontakt med Elin Billehaug på tlf. 472 28 331.

Blir den frie tanke forfulgt?

15. mars 2018

Freedom of thougt report er et nettsted hvor man finner ut av hvor i verden mennesker blir diskrimenert og forfulgt.

Tankefrihetsrapporten er en unik kilde til informasjon om diskriminering og forfølgelse mot ikke-religiøse globalt sett.

Hele grupper av mennesker kan ha sine rettigheter krenket på en gang, for eksempel ved en enkelt lov eller ved en handling av hat. Det kan også være tilfeller av krenkelse av "miljørettigheter" og "økonomiske rettigheter", tom "folke rettigheter" - men grunntanken og det som driver enhver rett kommer tilbake til den enkeltes rett. Kollektiv bekymring for vårt miljø, økonomisk rettferdighet og bekymringer for hele folk er avledet fra vår individuelle menneskelighet.

Fra introduksjonen:

"Våre funn viser at det overveldende flertallet av land ikke respekterer rettighetene til humanister, ateister og ikke-religiøse."

Se mer her.

Ny personvernlov

13. mars 2018

Fra og med 25. mai blir det starten på en ny personvernlov i Norge.

Den nye loven blir kalt for GDPR General Data Protection Regulation. Mer om den nye loven finner du på datatilsynet.no.

Livssynsåpent bare for de med kristent livssyn?

26. februar 2018

Denne kommentaren fra 3 livssyn ble publisert i Vårt lands verdidebatt 26. februar

Møte med kulturministeren 15-02-18

15. februar 2018

Hvert år blir medlemsorganisasjonene i STL innvitert til Kulturministeren.

I år var det Trine Skei Grande som innviterte og leder Kari Bansal deltok for Holistisk Forbund.

Holistisk Forbund hadde på forhånd spilt inn at vi ønsket å ta opp dette med Barns Trosfrihet.

Kari Bansal holdt et innlegg på møtet.

for å lese innlegget følg linken her

seminar om Holistisk Pedagogikk

14. oktober 2017

Vi har gleden av å få en av de store pionerene innenfor Holistisk Pedagogikk til Norge.

Jack Miller  er professor ved Toronto Universitet og har skrevet mer en dussinet bøker holitisk pedagogikk.

Han deler med seg av sine tanker om holistisk pedagogikk.

Forbundet for Holistisk Pedagogikk er blitt startet av Carina Harsund og har som formål å kunne opprette skoler i Norge som er tuftet på Holistisk Pedagogikk.

Hurdal holistiske skoleprosjekt er et foreldrebasert initiativ som prøver å starte Norges første skole som baserer seg på Holistisk Pedagogikk.

Landsmøte 2018

3. juni 2018

Vel møtt til årets Landsmøte. Det blir i år på Håndverkeren, Oldermannssalen, Rosenkrantzgate 7 i Oslo. Kl. 11-17. Sakspapirer og ytterligere info finner du her: http://www.holistisk-forbund.no/landsmote-2018