Holistiske Samtaler

«Vi lever i en utfordrende og interessant tid. Det foregår store endringer av samfunnets og enkeltindividets vilkår for organisering og livsutfoldelse. Samtidig har verden blitt mindre, og vårt eget samfunn har fått et tydelig flerkulturelt preg.

Alt dette berører ikke bare våre forestillinger om hvordan vi best mulig skal leve våre liv her på jorden, men også våre forestillinger om livssyn, åndelige sannheter og forståelsen av hvordan den fysiske og den åndelige virkelighet er forbundet med hverandre.» utdrag fra plattformen.

Holistisk forbund ønsker å skape en møteplass for sine medlemmer hvor det er lagt opp til foredrag eller innlegg om aktuelle temaer som berører viktige spørsmål i dagens samfunn. I etterkant av foredragene/innleggene åpnes det opp for dialog og refleksjon rundt temaene som er berørt.

Temaer fra tidligere holistiske samtaler er:

• Konspirasjonsteorier
  • Dyrevelferd
  • Hypnose i selvutvikling
  • Holistisk pedagogikk
  • Ernæring
  • Amadia, en humanitærorganisasjon

Holistiske Samtaler 2017

Holistisk Forbunds åpne temamøter

Alle møter foregår på Eldorado Bokhandel, Torggata 9, Oslo kl 17.45-19.45

Tirsdag 14. februar Går vi mot en lysere fremtid?

Et foredrag om oss mennesker og vår planet og hvordan et skifte i bevissthet kan skape en verden full av glede, håp og optimisme.

Dette foredraget vil utdype organisasjonen GaiaInnovations, hva det er, gjør og hva det står for.

Videre vil vi ta opp tema fra boken Gaia og Mennesket mot en lysere fremtid som utdyper organisasjonen og hva vi kan gjøre for å bringe verden i balanse.

Vi stiller spørsmålet om vi går mot en lysere fremtid og i så tilfelle hvorfor?

Jon Henning Grini som har startet organisasjonen GaiaInnovations, vil utdype hva de er, gjør og hva de står for. Videre vil han ta opp temaer fra boken Gaia og Mennesket mot en lysere fremtid.

Torsdag 2. mars «Bevissthetens kreative spill»

Hva ligger bak det mysteriet vi alle er en del av? Hva skaper spiren til liv? Hva er det i deg som observerer tankene, følelsene og opplevelsene dine?

Naturvitenskapen kan ikke svare, religionene har sine modeller, men hva er sannheten?

Den aller fremste fysikken kaster i dag et helt nytt lys på disse spørsmålene, som åpner for en annerledes forståelse av vårt univers, – fra den minste kvantepartikkel til den største gallakse. En radikal vitenskapelig modell som markerer et fundamentalt paradigmeskifte, med slående likhetstrekk til urgammel esoterisk viten.

Terje Toftenes viser første del av sin film Bevissthetens kreative spill, samtale etterpå. Torsdag 2.mars Merk! kl. 17.30-19.45,

Onsdag 5. april   Trenger Norge penger når vi har kort?

Organisasjonen Ja til kontanter hevder at kontanter er viktig for det norske samfunnet og at hvis de fjernes vil det gå utover personvernhensyn, de eldre og barns forståelse av pengers verdi.

Organisasjonen Ja til kontanter hevder at kontanter er viktig for det norske samfunnet, og at hvis de fjernes vil det gå utover personvernhensyn, de eldre og barns forståelse av pengers verdi. I tillegg fremholder organisasjonen at kontanter er en nødvendig sekundærløsning så lenge kortterminaler og lignende kan slutte å fungere.

Han vil i tillegg til å argumentere for pengenes fortsatte tilstedeværelse i norsk økonomi også si noe om pengenes betydning i internasjonal økonomi.

Daglig leder i Ja til kontanter, Jørn Wad, innleder til samtale.

Onsdag 3. mai     Komplementær medisin

Foreningen Fritt Helsevalg publiserte i fjor høst en rapport som argumenterer for økt bruk av alternativ/komplementær medisin i norsk helsevesen.

Foreningen Fritt Helsevalg er en organisasjon som arbeider for at pasienter fritt skal kunne velge mellom komplementær/alternativ medisin og skolemedisin.

Organisasjonen lanserte i fjor en rapport som argumenterer for økt tilgjengelighet av og status for komplementærmedisinske behandlingsformer.

Verdens Helseorganisasjons strategirapport for 2014-2023, om studier av helseeffekten av komplementærmedisin i regi av NAFKAM også noe om hvordan rapporten er blitt mottatt av de politiske partiene.

Leder i Fritt Helsevalg, Tony Holm vil fortelle om arbeidet med rapporten, og om hvordan den er blitt mottatt.

HELSA FØRST! Er mva på helserettet behandling samfunns-økonomisk klokt? Litteraturhuset 24.8

6. august 2021

Holistisk Forbund inviterer i samarbeid med Fritt Helsevalg, Hvite Ørn og Mvafribehandling.no til innlegg og debatt omkring verdien av alternativ og komplementær behandling.  Trykk les mer for link til opptak på Youtube!

HELSA FØRST! Pressemelding og link til Fellesaksjon for gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling

3. august 2021

Utøver- og brukerorganisasjoner krever gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling. Påslaget på 25 % mva på alternativ og komplementær behandling, som ble innført fra 1. januar i år har medført at mange ikke lenger har råd til den helsebehandlingen de trenger. En så stor prisøkning straffer de som tar ansvar for sin egen helse. De mest utsatte er unge, studenter, deltidsarbeidende, sykemeldte, lavtlønnede og uføretrygdede. Kantar helsepolitiske barometer 2021 viser til at 54% vil gå sjeldnere til behandling når prisen stiger med 25%. Færre vil oppsøke helsefremmende og forebyggende tjenester. Konsekvensene kan bli at presset på offentlige helsetjenester øker.

Holistisk Forbund har levert høringssvar på forslaget om merverdiavgiftsplikt på alternativ behandling, og kosmetisk kirurgi og kosmetisk behandling. Du kan lese det i sin helhet her.