Holistisk Samspill

Holisme er en helhetlig tankegang og et helhetlig livssyn som bygger på forståelsen av at alt henger sammen, og at vi lever i en åndelig virkelighet som det er mulig å erfare. Vi mennesker har et felles individuelt og kollektivt ansvar for helheten. Måten vi oppfører oss på, har konsekvenser som påvirker denne helheten. Det innebærer et ansvar.

Hvordan kan vi bidra til å gjøre verden til et bedre sted? Når vi endrer oss selv, så vil vi endre vår verden.

VÅRT MÅL

Vi ønsker å kunne møte mennesker i alle livsfaser med omtanke, innlevelse og verdighet. Vi ønsker å bidra til kontakt og forståelse gjennom å bli bedre lyttere og bedre samtalepartnere. Når vi endrer oss selv, vil endringen gjelde hele vår væremåte, i vår egen hverdag og våre relasjoner, i frivillighet og i alt annet samfunns­engasjement. Til gode for helheten, til gode for holismen.

VÅR VEI

Endringer vil kun skje gjennom egenutvikling, gjennom å utvikle våre egne evner til å relatere oss til omverdenen. Gjennom samtaleøvelser og gjennom å dele egen livserfaring ønsker vi å øke våre ferdigheter i

• empatisk lytting og selvempati
  • raushet, vennlighet, respekt, medmenneskelighet
  • ærlighet om det vi erfarer, på en kjærlig, ikke-dømmende måte.

Enkelt er det ikke. Vi trenger å endre gamle vaner og reaksjonsmønstre. Vi trenger en trygg arena for å øve, fordi vi må kunne gjøre feil for å lære. Vi må kunne høre hvilken effekt våre uttalelser har. Og vi må erfare lettelsen som oppstår hos dem vi snakker sammen med når de føler seg forstått og  kommer i kontakt med sine behov. Det er dette som er verdifullt og gir oss motivasjon.

Studieringen i Oslo har vært en gruppe på 6 personer som har møtt hverandre månedlig i 2018 for å øve og inspirere hverandre gjennom

• økt bevissthet om valg av våre ord og våre holdninger
  • å utvikle evnen til å iaktta og ivareta det som rører seg i oss selv
  • genuin aksept for det som er, forankret i bevisst tilstedeværelse.

VÅR MOTIVASJON

Mahatma Gandhi:          ”You must be the change you want to see in the world.”

Roald Dahl:                        “Kindness is my number one attribute in a human being.

Dikt av Martin Nag, norsk sosiologiprofessor på 70-tallet som døde i 2015:

Hva er det som skal til?
(tekst nr. 48)

Hva er det
som skal til
for å redde verden?

ganske enkelt
godhet,
vennlighet,
en utstrakt hånd,
et åpent sinn.

Så enkelt
Så vanskelig…

Ja. Så enkelt. Så vanskelig.

FILOSOFIER OG VERKTØY VI ER INSPIRERT AV

Vi ønsker å utfordre våre tillærte reaksjonsmønstre gjennom inspirasjon fra blant annet følgende kilder:

• Ikkevoldskommunikasjon, IVK (Nonviolent communication) er en kommunikasjonsform utviklet av den amerikanske psykologen og konfliktløseren Marshall B. Rosenberg gjennom en periode på 40 år. IVK ønsker å bevisstgjøre hvordan kommunikasjon påvirker oss mennesker og hvordan vi kan bruke språket for å skape bedre relasjoner og mer gledesfylte samfunn. Øvelser inngår som en viktig bestanddel av denne prosessen.
  • Boken ”Sorgbearbeiding. En handlingsplan for følelsesmessig helbredelse ved separasjoner, dødsfall og andre tap” av John W. James og Russell Friedman.
  • ”Kjærlighetens fem språk” av Gary Chapman
  • ”Raushetens tid” av Kathrine Aspaas.
  • Hospicebevegelsen og veiledning fra bl.a. Hospice Lovisenberg.
  • Boken ”Kunsten å dø” av Audun Myskja

Interessert i holistisk samspill?

Samspillgruppen er åpen for nye deltagere!

Har du lyst å undersøke om det er interesse for å danne en lignende studiering i ditt område?

Send en mail til vår organisasjonssekretær Patrik (sekretaer (a) holisme.no)

HELSA FØRST! Er mva på helserettet behandling samfunns-økonomisk klokt? Litteraturhuset 24.8

6. august 2021

Holistisk Forbund inviterer i samarbeid med Fritt Helsevalg, Hvite Ørn og Mvafribehandling.no til innlegg og debatt omkring verdien av alternativ og komplementær behandling.  Trykk les mer for link til opptak på Youtube!

HELSA FØRST! Pressemelding og link til Fellesaksjon for gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling

3. august 2021

Utøver- og brukerorganisasjoner krever gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling. Påslaget på 25 % mva på alternativ og komplementær behandling, som ble innført fra 1. januar i år har medført at mange ikke lenger har råd til den helsebehandlingen de trenger. En så stor prisøkning straffer de som tar ansvar for sin egen helse. De mest utsatte er unge, studenter, deltidsarbeidende, sykemeldte, lavtlønnede og uføretrygdede. Kantar helsepolitiske barometer 2021 viser til at 54% vil gå sjeldnere til behandling når prisen stiger med 25%. Færre vil oppsøke helsefremmende og forebyggende tjenester. Konsekvensene kan bli at presset på offentlige helsetjenester øker.

Holistisk Forbund har levert høringssvar på forslaget om merverdiavgiftsplikt på alternativ behandling, og kosmetisk kirurgi og kosmetisk behandling. Du kan lese det i sin helhet her.