Høsttreff 2019

Velkommen til landsdekkende HØSTTREFF på Tonergarden

Lørdag 7. september kl 11-18

Søndag 8. september kl 10-15

For alle medlemmer i HoF og andre som ønsker å delta.

Program:

* Musikk v/ Will Rubach

Will Rubach jobber med Naturen, Nordlyset og dyrekreftene og har helt siden han var liten gått rundt i naturen og blitt lært opp av moder jord. Tromme og Rasle bruker han i sin sjamanistiske healing arbeide. For Will er det viktig at mennesker lærer seg å respektere og leve i balanse, med naturen og moder jord. Han er utdannet innen alternativ behandling av mennesker og dyr. Will jobber som veiviser, healer og formidler lyd og naturens kraft. Han er trommemaker, historie- og eventyrforteller og spiller tromme, fløyte og vokal, har sin egen gruppe Will & Kim med Venner

* Ritualene i Holistisk Forbund v/ritualledere i Tittin Foss Haneborg og Trond Rehn

Navnedag, konfirmasjon, bryllup og bisettelse – Holistisk Forbund tilbyr seremoniledelse. Ritualene er noe av de viktigste aktivitetene som skjer i regi av Holistisk Forbund. Ritualer i regi av Holistisk Forbund formes slik at den bli skreddersydd til de som søker ritualet. Rituallederne jobber tett sammen med de som skal vies, foreldre eller etterlatte ved gravferd for å lage en seremoni som uttrykker hvem de er som mennesker og hva de ønsker å uttrykke i sin seremoni. Vi får høre erfaringer fra noen av våre flotte ritualledere.

Tittin Foss Haneborg og Trond Rehn er to av våre erfarne ritualledere.

*Eventyrfortelling og urtemedisinsk historie v/Mari Jerstad

Mari er en tredje generasjons forteller og har jobbet med fortellerkunst fra en alder av tolv år. Mari bruker dette til å formidle kunnskap om urtemedisin som hun har en bachelorgrad i og arbeider med til daglig. Hun er også programleder på podcast og radioprogrammet «Ugress» ved radiOrakel, et program som handler om medisinske planter. Ser du bjørka på samme måte som din tipp-tipp-oldermor? Vi skal snakke om medisinske planter og være innom historier og eventyr fra fortiden og inn i dagens samfunn.

* Holisme i medisinen v/biopat Anne Victoria Heiberg

Behandling av sykdommer og plager har en like lang historie som selve menneskeheten, og måter, metoder og retninger har variert opp igjennom tidene. Da min farmor studerte til farmasøyt og provisor i København var det urter som gjaldt. Hennes hovedoppgave var bl.a. et omfattende og detaljrikt herbarium. Det er lenge siden nå. Dagens såkalte skolemedisin har fjernet seg fra plantene, maten og naturen men benytter fortsatt stoffer som en gang var deler av en plante – før de ble kjemisk fremstilt av de store selskapene.

Filosofien og metoden for utvelgelse av preparater er også endret fra en mer helhetlig forståelse av organismen til dagens symptom-orientering. Men parallelt med dette lever urtemedisinen og den holistiske tilnærmingen i beste velgående – nå ute i den kjempestore samlesekken «alternative behandlinger». På dette treffet skal jeg gjennomgå de viktigste prinsippene for holistisk – altså helhetlig – medisin og snakke om hvordan den er både virksom, aktuell og fremtidsrettet. www.biopatiskveiledning.no

* Kan tro krenke barn? v/Kari Bansal, leder i HoF

Holistisk Forbund har satt søkelyset på barns tanke-, tros- og samvittighetsfrihet i vår. Sammen med Hjelpekilden og Født Fri har vi arrangert tre seminarer om barns trosfrihet på Litteraturhuset. Foredraget er en kort oppsummering av dette viktige men komplekse temaet. Hvem bestemmer hva barn skal tro? Kan tro krenke barn? Hva sier barnekonvensjonen og hvordan står det til med barns trosfrihet i Norge i dag?

Kari Bansal er styreleder i Holistisk Forbund

Åndelig verksted v/Jostein Odland

Litt om filosofien for Åndelig verksted: Åndelig mangfold og at vi er unike og forskjellige i hva som fenger oss med det alternative og spirituelle, er positivt. Det finnes ingen fasit, det enkelte menneske er den som vet hva som føles rett for en.

Vi får ahaopplevelser av hverandres åndelige inspirasjon, engasjement og ståsted, som i seg selv skaper en positiv og utviklende prosess for alle involverte. Dette viser erfaringen med åndelig verksted, så langt, og man føler man er blant venner man kan snakke med om det som opptar en, og man blir møtt.

* Eventyrfortelling v/Mari Jerstad

Lørdag den 7. september

11.00 Registrering, kaffe/te, Velkommen

11.30 – 12.00 Musikk ved Will Rubach

12.00 – 12.15 Pause

12.15 – 13.00 Ritualer i Holistisk Forbund ved ritualledere Tittin Foss Haneborg og Trond Rehn

13.00 – 13.15 Pause

13.15 – 14.00 Ritualer fortsetter

14.00 – 15.30 Lunsjpause, tid for prat og sosialt samvær

15.30 – 16.15 Eventyr ved Mari jerstad

16.15 – 16.30 Pause

16.30 – 17.45 Åndelig verksted ved Jostein Odland

Søndag den 8. september

10.00 – 10.30 Musikk ved Will Rubach

10.30 – 10.45 Pause

10.45 – 11.30 Holisme i medisinen ved biopat Anne Victoria Heiberg

11.30 – 11.45 Pause

11.45 – 12.30 Kan tro krenke barn? ved Kari Bansal

12.30 – 14.00 Lunsjpause, tid for prat og sosialt samvær

14.00 – 15.45 Åndelig verksted ved Jostein Odland

Påmelding kan skje til følgende mailadresse: sekretaer@holisme.no

Pris inkl felles lunsj og tilgang på kaffe/te/forfriskninger:

Medlemmer kr. 500,-, ikke-medlemmer kr. 800,-.

Påmelding GJØRES HER

Bli medlem HER

Registrer deg gjerne på Facebook arrangementet HER

Velkommen til

Tonergarden, Tonerroa 171, 2133 Gardvik. Nord-Odal sør i Hedmark.

For veibeskrivelse og overnattingsmuligheter se:

Med forbehold om endringer i programmet.

HELSA FØRST! Er mva på helserettet behandling samfunns-økonomisk klokt? Litteraturhuset 24.8

6. august 2021

Holistisk Forbund inviterer i samarbeid med Fritt Helsevalg, Hvite Ørn og Mvafribehandling.no til innlegg og debatt omkring verdien av alternativ og komplementær behandling.  Trykk les mer for link til opptak på Youtube!

HELSA FØRST! Pressemelding og link til Fellesaksjon for gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling

3. august 2021

Utøver- og brukerorganisasjoner krever gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling. Påslaget på 25 % mva på alternativ og komplementær behandling, som ble innført fra 1. januar i år har medført at mange ikke lenger har råd til den helsebehandlingen de trenger. En så stor prisøkning straffer de som tar ansvar for sin egen helse. De mest utsatte er unge, studenter, deltidsarbeidende, sykemeldte, lavtlønnede og uføretrygdede. Kantar helsepolitiske barometer 2021 viser til at 54% vil gå sjeldnere til behandling når prisen stiger med 25%. Færre vil oppsøke helsefremmende og forebyggende tjenester. Konsekvensene kan bli at presset på offentlige helsetjenester øker.

Holistisk Forbund har levert høringssvar på forslaget om merverdiavgiftsplikt på alternativ behandling, og kosmetisk kirurgi og kosmetisk behandling. Du kan lese det i sin helhet her.