Høsttreff 2019

Velkommen til landsdekkende HØSTTREFF på Tonergarden

Lørdag 7. september kl 11-18

Søndag 8. september kl 10-15

For alle medlemmer i HoF og andre som ønsker å delta.

Program:

* Musikk v/ Will Rubach

Will Rubach jobber med Naturen, Nordlyset og dyrekreftene og har helt siden han var liten gått rundt i naturen og blitt lært opp av moder jord. Tromme og Rasle bruker han i sin sjamanistiske healing arbeide. For Will er det viktig at mennesker lærer seg å respektere og leve i balanse, med naturen og moder jord. Han er utdannet innen alternativ behandling av mennesker og dyr. Will jobber som veiviser, healer og formidler lyd og naturens kraft. Han er trommemaker, historie- og eventyrforteller og spiller tromme, fløyte og vokal, har sin egen gruppe Will & Kim med Venner

* Ritualene i Holistisk Forbund v/ritualledere i Tittin Foss Haneborg og Trond Rehn

Navnedag, konfirmasjon, bryllup og bisettelse – Holistisk Forbund tilbyr seremoniledelse. Ritualene er noe av de viktigste aktivitetene som skjer i regi av Holistisk Forbund. Ritualer i regi av Holistisk Forbund formes slik at den bli skreddersydd til de som søker ritualet. Rituallederne jobber tett sammen med de som skal vies, foreldre eller etterlatte ved gravferd for å lage en seremoni som uttrykker hvem de er som mennesker og hva de ønsker å uttrykke i sin seremoni. Vi får høre erfaringer fra noen av våre flotte ritualledere.

Tittin Foss Haneborg og Trond Rehn er to av våre erfarne ritualledere.

*Eventyrfortelling og urtemedisinsk historie v/Mari Jerstad

Mari er en tredje generasjons forteller og har jobbet med fortellerkunst fra en alder av tolv år. Mari bruker dette til å formidle kunnskap om urtemedisin som hun har en bachelorgrad i og arbeider med til daglig. Hun er også programleder på podcast og radioprogrammet «Ugress» ved radiOrakel, et program som handler om medisinske planter. Ser du bjørka på samme måte som din tipp-tipp-oldermor? Vi skal snakke om medisinske planter og være innom historier og eventyr fra fortiden og inn i dagens samfunn.

* Holisme i medisinen v/biopat Anne Victoria Heiberg

Behandling av sykdommer og plager har en like lang historie som selve menneskeheten, og måter, metoder og retninger har variert opp igjennom tidene. Da min farmor studerte til farmasøyt og provisor i København var det urter som gjaldt. Hennes hovedoppgave var bl.a. et omfattende og detaljrikt herbarium. Det er lenge siden nå. Dagens såkalte skolemedisin har fjernet seg fra plantene, maten og naturen men benytter fortsatt stoffer som en gang var deler av en plante – før de ble kjemisk fremstilt av de store selskapene.

Filosofien og metoden for utvelgelse av preparater er også endret fra en mer helhetlig forståelse av organismen til dagens symptom-orientering. Men parallelt med dette lever urtemedisinen og den holistiske tilnærmingen i beste velgående – nå ute i den kjempestore samlesekken «alternative behandlinger». På dette treffet skal jeg gjennomgå de viktigste prinsippene for holistisk – altså helhetlig – medisin og snakke om hvordan den er både virksom, aktuell og fremtidsrettet. www.biopatiskveiledning.no

* Kan tro krenke barn? v/Kari Bansal, leder i HoF

Holistisk Forbund har satt søkelyset på barns tanke-, tros- og samvittighetsfrihet i vår. Sammen med Hjelpekilden og Født Fri har vi arrangert tre seminarer om barns trosfrihet på Litteraturhuset. Foredraget er en kort oppsummering av dette viktige men komplekse temaet. Hvem bestemmer hva barn skal tro? Kan tro krenke barn? Hva sier barnekonvensjonen og hvordan står det til med barns trosfrihet i Norge i dag?

Kari Bansal er styreleder i Holistisk Forbund

Åndelig verksted v/Jostein Odland

Litt om filosofien for Åndelig verksted: Åndelig mangfold og at vi er unike og forskjellige i hva som fenger oss med det alternative og spirituelle, er positivt. Det finnes ingen fasit, det enkelte menneske er den som vet hva som føles rett for en.

Vi får ahaopplevelser av hverandres åndelige inspirasjon, engasjement og ståsted, som i seg selv skaper en positiv og utviklende prosess for alle involverte. Dette viser erfaringen med åndelig verksted, så langt, og man føler man er blant venner man kan snakke med om det som opptar en, og man blir møtt.

* Eventyrfortelling v/Mari Jerstad

Lørdag den 7. september

11.00 Registrering, kaffe/te, Velkommen

11.30 – 12.00 Musikk ved Will Rubach

12.00 – 12.15 Pause

12.15 – 13.00 Ritualer i Holistisk Forbund ved ritualledere Tittin Foss Haneborg og Trond Rehn

13.00 – 13.15 Pause

13.15 – 14.00 Ritualer fortsetter

14.00 – 15.30 Lunsjpause, tid for prat og sosialt samvær

15.30 – 16.15 Eventyr ved Mari jerstad

16.15 – 16.30 Pause

16.30 – 17.45 Åndelig verksted ved Jostein Odland

Søndag den 8. september

10.00 – 10.30 Musikk ved Will Rubach

10.30 – 10.45 Pause

10.45 – 11.30 Holisme i medisinen ved biopat Anne Victoria Heiberg

11.30 – 11.45 Pause

11.45 – 12.30 Kan tro krenke barn? ved Kari Bansal

12.30 – 14.00 Lunsjpause, tid for prat og sosialt samvær

14.00 – 15.45 Åndelig verksted ved Jostein Odland

Påmelding kan skje til følgende mailadresse: sekretaer@holisme.no

Pris inkl felles lunsj og tilgang på kaffe/te/forfriskninger:

Medlemmer kr. 500,-, ikke-medlemmer kr. 800,-.

Påmelding GJØRES HER

Bli medlem HER

Registrer deg gjerne på Facebook arrangementet HER

Velkommen til

Tonergarden, Tonerroa 171, 2133 Gardvik. Nord-Odal sør i Hedmark.

For veibeskrivelse og overnattingsmuligheter se:

Med forbehold om endringer i programmet.

FN-dialogmøte om bærekraftige matsystemer

7. mai 2021

FN-dialogmøte om bærekraftige matsystemer

Arrangører ForUM og EAT

Formålet med dialogmøtet er å samle ulike norske aktører til en første dialog om

hva som kan være viktige løsninger for å skape et matsystem som sikrer nok og

ernæringsmessig riktig mat til alle uten å gå på bekostning av klima og miljø.

I den første delen vil sentrale personer tilknyttet FN-toppmøtet gi en introduksjon

til bærekraftige matsystem og utfordringene vi står overfor, samt prosessen videre.

Har vi egentlig ytringsfrihet i Norge?

12. april 2021

I forbindelse med Stortingets og pressens behandling av saken om innføring av moms på alternativ behandling er det fristende å spørre om ytringsfriheten gjelder for alle?

Det er et stort engasjement blant brukere og utøvere av komplementær- og alternativ behandling (KAM) i denne saken. De fleste synes det er svært urimelig at det pålegges mva på disse helsetjenestene som allerede betales fullt ut av bruker. Mange opplever at de straffes for å ta ansvar for egen helse. Det finnes flere fora på Facebook der svært mange er frustrerte og sinte over å ha sendt pressemeldinger, kronikker og debattinnlegg, for så og si aldri bli publisert. De opplever at de regelrett blir sensurert. Er det virkelig tilfelle at pressen bevisst unnlater å publisere ulike innlegg som taler mot mva på KAM, eller er det en ren tilfeldighet?

Holistisk Forbund har levert høringssvar på

forslaget om merverdiavgiftsplikt på alternativ behandling, og kosmetisk kirurgi og kosmetisk behandling

HELSA FØRST! Er mva på helserettet behandling samfunnsøkonomisk klokt?

24. august 2021, 19:00 – 24. august 2021

Holistisk Forbund inviterer i samarbeid med Fritt Helsevalg, Hvite Ørn og Mvafribehandling.no til innlegg og debatt omkring verdien av alternativ og komplementær behandling.  Litteraturhuset tirsdag 24. august fra kl. 19.00-21.30 - begrenset antall plasser Arrangementet blir streamet til vår Hjemmeside og på vår Facebookside.