Hvem er vi?

Holistisk Forbund er en livssynsorganisasjon for dem som søker kunnskap og refleksjon omkring åndelige spørsmål ubundet av dogmer og tradisjonelle trosretninger.

Holistisk Forbund ble stiftet 16. november 2002.

Holistisk Forbund er partipolitisk uavhengig.

Hva er holisme?

Det greske ordet holos, som betyr hel, er grunnstammen i ordet holisme. Livssynet har fire grunnsteiner:

• Tanken om at alt i universet henger sammen, altså utgjør en helhet.
  • Troen på at det eksisterer en åndelig virkelighet som mennesker kan erfare.
  • Tillit til enkeltmenneskets frie tanke, og derved respekt for det enorme mangfoldet av trosoppfatninger og meninger som finnes .
  • Holisme innebærer et kollektivt og individuelt ansvar for helheten; det vi si for oss selv, andre levende skapninger og Jordkloden.

Kontakt oss gjerne på mail:

sekretaer[a]holisme.no

Holistisk Forbund mottar offentlig støtte for hvert hovedmedlem. Som støttemedlem kan en være hovedmedlem i et annet tros- eller livssynssamfunn

Holistisk Forbund ser behovet for individuelt tilpassede ritualer ved de viktigste overgangene i livet. Vi tilbyr derfor navnedag, konfirmasjon, vigsel og gravferd. Ritualene kan også benyttes av ikke-medlemmer.

Holistisk Forbund vil bidra til:

• opplysning om og utvikling av holistisk livssyn og praksis
  • fremme en global etikk med utgangspunkt i FNs menneskerettighetserklæringer og The Earth Charter
  • å søke å løse konflikter gjennom dialog
  • brobygging mellom spiritualitet og vitenskap
  • brobygging mellom ulike livssyn og religioner
  • å fremme alternative behandlingsformer og selvutvikling
  • den enkeltes rett og mulighet til fullverdige seremonier og ritualer ved viktige overgangsfaser i livet, i tråd med eget livssyn og verdier
  • å fremme mangfold, toleranse, kjærlighet og glede

Vi holder til sentralt i Oslo på Youngstorget Møllergate 37, rom 517. etasje.

Postadresse

Pb. 8925 Youngstorget, 0028 Oslo

Åpningstider

Mandag til torsdag, 10.00 – 16.00

Velkommen innom for en hyggelig prat.

FN-dialogmøte om bærekraftige matsystemer

7. mai 2021

FN-dialogmøte om bærekraftige matsystemer

Arrangører ForUM og EAT

Formålet med dialogmøtet er å samle ulike norske aktører til en første dialog om

hva som kan være viktige løsninger for å skape et matsystem som sikrer nok og

ernæringsmessig riktig mat til alle uten å gå på bekostning av klima og miljø.

I den første delen vil sentrale personer tilknyttet FN-toppmøtet gi en introduksjon

til bærekraftige matsystem og utfordringene vi står overfor, samt prosessen videre.

Har vi egentlig ytringsfrihet i Norge?

12. april 2021

I forbindelse med Stortingets og pressens behandling av saken om innføring av moms på alternativ behandling er det fristende å spørre om ytringsfriheten gjelder for alle?

Det er et stort engasjement blant brukere og utøvere av komplementær- og alternativ behandling (KAM) i denne saken. De fleste synes det er svært urimelig at det pålegges mva på disse helsetjenestene som allerede betales fullt ut av bruker. Mange opplever at de straffes for å ta ansvar for egen helse. Det finnes flere fora på Facebook der svært mange er frustrerte og sinte over å ha sendt pressemeldinger, kronikker og debattinnlegg, for så og si aldri bli publisert. De opplever at de regelrett blir sensurert. Er det virkelig tilfelle at pressen bevisst unnlater å publisere ulike innlegg som taler mot mva på KAM, eller er det en ren tilfeldighet?

Holistisk Forbund har levert høringssvar på

forslaget om merverdiavgiftsplikt på alternativ behandling, og kosmetisk kirurgi og kosmetisk behandling

HELSA FØRST! Er mva på helserettet behandling samfunnsøkonomisk klokt?

24. august 2021, 19:00 – 24. august 2021

Holistisk Forbund inviterer i samarbeid med Fritt Helsevalg, Hvite Ørn og Mvafribehandling.no til innlegg og debatt omkring verdien av alternativ og komplementær behandling.  Litteraturhuset tirsdag 24. august fra kl. 19.00-21.30 - begrenset antall plasser Arrangementet blir streamet til vår Hjemmeside og på vår Facebookside.