Hvem er vi?

Holistisk Forbund er en livssynsorganisasjon for dem som søker kunnskap og refleksjon omkring åndelige spørsmål ubundet av dogmer og tradisjonelle trosretninger.

Holistisk Forbund ble stiftet 16. november 2002.

Holistisk Forbund er partipolitisk uavhengig.

Hva er holisme?

Det greske ordet holos, som betyr hel, er grunnstammen i ordet holisme. Livssynet har fire grunnsteiner:

• Tanken om at alt i universet henger sammen, altså utgjør en helhet.
  • Troen på at det eksisterer en åndelig virkelighet som mennesker kan erfare.
  • Tillit til enkeltmenneskets frie tanke, og derved respekt for det enorme mangfoldet av trosoppfatninger og meninger som finnes .
  • Holisme innebærer et kollektivt og individuelt ansvar for helheten; det vi si for oss selv, andre levende skapninger og Jordkloden.

Kontakt oss gjerne på mail:

sekretaer[a]holisme.no

Holistisk Forbund mottar offentlig støtte for hvert hovedmedlem. Som støttemedlem kan en være hovedmedlem i et annet tros- eller livssynssamfunn

Holistisk Forbund ser behovet for individuelt tilpassede ritualer ved de viktigste overgangene i livet. Vi tilbyr derfor navnedag, konfirmasjon, vigsel og gravferd. Ritualene kan også benyttes av ikke-medlemmer.

Holistisk Forbund vil bidra til:

• opplysning om og utvikling av holistisk livssyn og praksis
  • fremme en global etikk med utgangspunkt i FNs menneskerettighetserklæringer og The Earth Charter
  • å søke å løse konflikter gjennom dialog
  • brobygging mellom spiritualitet og vitenskap
  • brobygging mellom ulike livssyn og religioner
  • å fremme alternative behandlingsformer og selvutvikling
  • den enkeltes rett og mulighet til fullverdige seremonier og ritualer ved viktige overgangsfaser i livet, i tråd med eget livssyn og verdier
  • å fremme mangfold, toleranse, kjærlighet og glede

Vi holder til sentralt i Oslo på Youngstorget Møllergate 37, rom 517. etasje.

Postadresse

Pb. 8925 Youngstorget, 0028 Oslo

Åpningstider

Mandag til torsdag, 10.00 – 16.00

Velkommen innom for en hyggelig prat.

Vi har gratis medlemskap - meld deg inn i dag og få en termokopp i velkomstgave!

17. november 2021

Kjenner du gjenklang i vårt verdigrunnlag?  Da vil vi gjerne ha deg som medlem hos oss! Er du allerede medlem og ønsker deg en kopp? - Verv en venn og få hver deres dryppsikre termokopp! Verdigrunnlag

HELSA FØRST! Er mva på helserettet behandling samfunnsøkonomisk klokt? Litteraturhuset 24.8

6. august 2021

Holistisk Forbund inviterer i samarbeid med Fritt Helsevalg, Hvite Ørn og Mvafribehandling.no til innlegg og debatt omkring verdien av alternativ og komplementær behandling.  Trykk les mer for link til opptak på Youtube!

Fellesaksjon for gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling - pressemelding

3. august 2021

Utøver- og brukerorganisasjoner krever gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling. Påslaget på 25 % mva på alternativ og komplementær behandling, som ble innført fra 1. januar i år har medført at mange ikke lenger har råd til den helsebehandlingen de trenger. En så stor prisøkning straffer de som tar ansvar for sin egen helse. De mest utsatte er unge, studenter, deltidsarbeidende, sykemeldte, lavtlønnede og uføretrygdede. Kantar helsepolitiske barometer 2021 viser til at 54% vil gå sjeldnere til behandling når prisen stiger med 25%. Færre vil oppsøke helsefremmende og forebyggende tjenester. Konsekvensene kan bli at presset på offentlige helsetjenester øker.