Lokallag

Hvordan starte lokallag?

Holistisk Forbund er en demokratisk og medlemsstyrt organisasjon. Det betyr at vi er avhengig av aktive og engasjerte medlemmer som ønsker å bidra til:

• at HoF blir en dynamisk organisasjon som engasjerer både gamle og nye medlemmer
  • å spre budskapet om hva det innebærer å ha et holistisk livssyn
  • å sette dagsorden i tros- og livssynsspørsmål i store og små kommuner over hele Norge

For å starte et lokallag må man være:

• tre personer (eller flere) som er opptatt av tros- og livssynsspørsmål
  • interessert i å jobbe for at HoF skal bli mer kjent i deres lokalsamfunn
  • følge HoFs formålsparagraf og plattform. Se HoF mønstervedtekter for mer informasjon. Hvordan dere ønsker å jobbe og hva dere lokalt skal engasjerer dere i, er helt opp til dere. Vi i sekretariatet og hovedstyret kan bistå med råd og veiledning underveis.

Hva kan man gjøre i et lokallag?

Det er mange ulike former for saks- og fagarbeid man kan gjøre i et lokallag, men man bør ha tenkt gjennom:

• hvorfor ønsket vi å starte et lokallag i utgangspunktet?
  • var det en indre motivasjon hos en eller flere av dere og hva bunnet denne i?
  • er det mangel på tilbud om å engasjere seg i tros- og livssynsspørsmål i ditt lokalmiljø, og hvem kan dere ev samarbeide med (fra andre livssynssamfunn)?

Dere som er aktive må ta utgangspunkt i hva dere er interesserte i, og å jobbe med temaer som dere brenner for.

Lokallag kan for eksempel arrangere:

• dialogmøter mellom ulike tros- og livssynssamfunn
  • temamøter innenfor åndelighet/spiritualitet eller temaer som økologi, miljøvern eller menneskerettigheter. Tenk på hva dere er interesserte i og hvordan dere mener holisme bidrar til «løsninger» på disse spørsmålene. Kan holistisk/helhetlig tankegang bidra til å løse utfordringer eller problemer i deres lokalmiljø? Kanskje er det nettopp dere som kan igangsette en viktig prosess i lokalsamfunnet?
  • åndelig verksted

Noen av Holistisk Forbunds lokallag arrangerer månedlige temamøter. Andre møtes jevnlig til samtale om ulike temaer over en kopp te eller kaffe på en fast kafe. Her kan dere se en liste med aktiviteter som er arrangert av HoFs lokallag i Stavanger.

Dere kan også be om å få tilsendt HoFs virksomhetsplan til inspirasjon, eller for å se hva HoF sentralt ønsker å fokusere på framover

Hvordan kan vi profilere oss og bli flere?

Ettersom Holistisk Forbund fortsatt er en relativt ung organisasjon, er det en god del som ikke kjenner til oss eller begrepet holisme. Noe av det viktigste et lokallag kan gjøre er derfor å profilere HoF i sitt lokalmiljø: å engasjere de som er opptatt av sammenhengene i livet og derved finne «likesinnede» i din kommune.

Lokalmedia er en veldig fin kanal til å nå fram til potensielle nye medlemmer. Dette kan gjøres for eksempel gjøres gjennom leserbrev eller debattinnlegg, eller å invitere journalister på møter eller andre arrangementer dere setter i stand.

Vi i Holistisk Forbund er opptatt av dialog og møte mellom mennesker på tvers av tro, livssyn, kultur, etnisitet og nasjonalitet. Arrangér gjerne åpne dialogmøter der dere inviterer representanter fra andre tros- og livssynssamfunn, i tillegg lokalbefolkningen. HoF kan bidra som en brobygger mellom ulike syn på verden, og DU kan derved være med å bidra til økt forståelse og respekt for dine medmennesker og deres verdier.

Vær aktive og bruk engasjementet som dere finner det best!

Dere vet best hva dere er interesserte i og hva dere ønsker å jobbe med i deres lokallag. Bruk deres eget engasjement til å lede dere i hva dere jobber med. Som lokallag i Holistisk Forbund kan dere være med å gjøre en forskjell i deres lokalmiljø, og bidra til at flere får kunnskap og engasjement for hva et holistisk livssyn innebærer i praksis. Det er ditt engasjement og din innsats som avgjør hvordan ditt lokalmiljø ser ut!

Praktisk informasjon

Ved oppstarten av et lokallag må følgende ordnes:

• Arrangere stiftelsesmøte
  • Opprette e-postadresse
  • Opprette egen bankkonto
  • Vedtekter: et lokallag er en selvstendig enhet med egne vedteker. Du finner forslag til lokallagsvedtekter her.
  • Lokallaget må registreres i Brønnøysund, http://www.breg.no

Økonomisk støtte:

• Grunnstøtte: Holistisk Forbund sentralt støtter lokallagene med et fast beløp på kr. 2500,- per år i grunnstøtte
  • Konfirmasjonsstilling: I byer der Holistisk Forbund tilbyr konfirmasjon, opprettes en 20% stilling lokalt som konfirmasjonsansvarlig.
  • Andre økonomiske støtteordninger: Holistisk Forbunds sekretariat vil kunne være behjelpelig med å finne andre økonomiske støtteordninger.

Ta kontakt med sekretaer@holisme.no for mer informasjon om:

• Holistisk Forbund
  • hvilke informasjonsmateriell om HoF som foreligger
  • hvordan man organiserer eller registrerer et lokallag
  • hjelp til å kontakte medlemmer i kommunen der du ønsker å starte lokallag eller til å skaffe innleder fra HoF sentralt til oppstartsmøte.

Liste over lokallag

FN-dialogmøte om bærekraftige matsystemer

7. mai 2021

FN-dialogmøte om bærekraftige matsystemer

Arrangører ForUM og EAT

Formålet med dialogmøtet er å samle ulike norske aktører til en første dialog om

hva som kan være viktige løsninger for å skape et matsystem som sikrer nok og

ernæringsmessig riktig mat til alle uten å gå på bekostning av klima og miljø.

I den første delen vil sentrale personer tilknyttet FN-toppmøtet gi en introduksjon

til bærekraftige matsystem og utfordringene vi står overfor, samt prosessen videre.

Har vi egentlig ytringsfrihet i Norge?

12. april 2021

I forbindelse med Stortingets og pressens behandling av saken om innføring av moms på alternativ behandling er det fristende å spørre om ytringsfriheten gjelder for alle?

Det er et stort engasjement blant brukere og utøvere av komplementær- og alternativ behandling (KAM) i denne saken. De fleste synes det er svært urimelig at det pålegges mva på disse helsetjenestene som allerede betales fullt ut av bruker. Mange opplever at de straffes for å ta ansvar for egen helse. Det finnes flere fora på Facebook der svært mange er frustrerte og sinte over å ha sendt pressemeldinger, kronikker og debattinnlegg, for så og si aldri bli publisert. De opplever at de regelrett blir sensurert. Er det virkelig tilfelle at pressen bevisst unnlater å publisere ulike innlegg som taler mot mva på KAM, eller er det en ren tilfeldighet?

Holistisk Forbund har levert høringssvar på

forslaget om merverdiavgiftsplikt på alternativ behandling, og kosmetisk kirurgi og kosmetisk behandling

HELSA FØRST! Er mva på helserettet behandling samfunnsøkonomisk klokt?

24. august 2021, 19:00 – 24. august 2021

Holistisk Forbund inviterer i samarbeid med Fritt Helsevalg, Hvite Ørn og Mvafribehandling.no til innlegg og debatt omkring verdien av alternativ og komplementær behandling.  Litteraturhuset tirsdag 24. august fra kl. 19.00-21.30 - begrenset antall plasser Arrangementet blir streamet til vår Hjemmeside og på vår Facebookside.