Lokallag

Hvordan starte lokallag?

Holistisk Forbund er en demokratisk og medlemsstyrt organisasjon. Det betyr at vi er avhengig av aktive og engasjerte medlemmer som ønsker å bidra til:

• at HoF blir en dynamisk organisasjon som engasjerer både gamle og nye medlemmer
  • å spre budskapet om hva det innebærer å ha et holistisk livssyn
  • å sette dagsorden i tros- og livssynsspørsmål i store og små kommuner over hele Norge

For å starte et lokallag må man være:

• tre personer (eller flere) som er opptatt av tros- og livssynsspørsmål
  • interessert i å jobbe for at HoF skal bli mer kjent i deres lokalsamfunn
  • følge HoFs formålsparagraf og plattform. Se HoF mønstervedtekter for mer informasjon. Hvordan dere ønsker å jobbe og hva dere lokalt skal engasjerer dere i, er helt opp til dere. Vi i sekretariatet og hovedstyret kan bistå med råd og veiledning underveis.

Hva kan man gjøre i et lokallag?

Det er mange ulike former for saks- og fagarbeid man kan gjøre i et lokallag, men man bør ha tenkt gjennom:

• hvorfor ønsket vi å starte et lokallag i utgangspunktet?
  • var det en indre motivasjon hos en eller flere av dere og hva bunnet denne i?
  • er det mangel på tilbud om å engasjere seg i tros- og livssynsspørsmål i ditt lokalmiljø, og hvem kan dere ev samarbeide med (fra andre livssynssamfunn)?

Dere som er aktive må ta utgangspunkt i hva dere er interesserte i, og å jobbe med temaer som dere brenner for.

Lokallag kan for eksempel arrangere:

• dialogmøter mellom ulike tros- og livssynssamfunn
  • temamøter innenfor åndelighet/spiritualitet eller temaer som økologi, miljøvern eller menneskerettigheter. Tenk på hva dere er interesserte i og hvordan dere mener holisme bidrar til «løsninger» på disse spørsmålene. Kan holistisk/helhetlig tankegang bidra til å løse utfordringer eller problemer i deres lokalmiljø? Kanskje er det nettopp dere som kan igangsette en viktig prosess i lokalsamfunnet?
  • åndelig verksted

Noen av Holistisk Forbunds lokallag arrangerer månedlige temamøter. Andre møtes jevnlig til samtale om ulike temaer over en kopp te eller kaffe på en fast kafe. Her kan dere se en liste med aktiviteter som er arrangert av HoFs lokallag i Stavanger.

Dere kan også be om å få tilsendt HoFs virksomhetsplan til inspirasjon, eller for å se hva HoF sentralt ønsker å fokusere på framover

Hvordan kan vi profilere oss og bli flere?

Ettersom Holistisk Forbund fortsatt er en relativt ung organisasjon, er det en god del som ikke kjenner til oss eller begrepet holisme. Noe av det viktigste et lokallag kan gjøre er derfor å profilere HoF i sitt lokalmiljø: å engasjere de som er opptatt av sammenhengene i livet og derved finne «likesinnede» i din kommune.

Lokalmedia er en veldig fin kanal til å nå fram til potensielle nye medlemmer. Dette kan gjøres for eksempel gjøres gjennom leserbrev eller debattinnlegg, eller å invitere journalister på møter eller andre arrangementer dere setter i stand.

Vi i Holistisk Forbund er opptatt av dialog og møte mellom mennesker på tvers av tro, livssyn, kultur, etnisitet og nasjonalitet. Arrangér gjerne åpne dialogmøter der dere inviterer representanter fra andre tros- og livssynssamfunn, i tillegg lokalbefolkningen. HoF kan bidra som en brobygger mellom ulike syn på verden, og DU kan derved være med å bidra til økt forståelse og respekt for dine medmennesker og deres verdier.

Vær aktive og bruk engasjementet som dere finner det best!

Dere vet best hva dere er interesserte i og hva dere ønsker å jobbe med i deres lokallag. Bruk deres eget engasjement til å lede dere i hva dere jobber med. Som lokallag i Holistisk Forbund kan dere være med å gjøre en forskjell i deres lokalmiljø, og bidra til at flere får kunnskap og engasjement for hva et holistisk livssyn innebærer i praksis. Det er ditt engasjement og din innsats som avgjør hvordan ditt lokalmiljø ser ut!

Praktisk informasjon

Ved oppstarten av et lokallag må følgende ordnes:

• Arrangere stiftelsesmøte
  • Opprette e-postadresse
  • Opprette egen bankkonto
  • Vedtekter: et lokallag er en selvstendig enhet med egne vedteker. Du finner forslag til lokallagsvedtekter her.
  • Lokallaget må registreres i Brønnøysund, http://www.breg.no

Økonomisk støtte:

• Grunnstøtte: Holistisk Forbund sentralt støtter lokallagene med et fast beløp på kr. 2500,- per år i grunnstøtte
  • Konfirmasjonsstilling: I byer der Holistisk Forbund tilbyr konfirmasjon, opprettes en 20% stilling lokalt som konfirmasjonsansvarlig.
  • Andre økonomiske støtteordninger: Holistisk Forbunds sekretariat vil kunne være behjelpelig med å finne andre økonomiske støtteordninger.

Ta kontakt med sekretaer@holisme.no for mer informasjon om:

• Holistisk Forbund
  • hvilke informasjonsmateriell om HoF som foreligger
  • hvordan man organiserer eller registrerer et lokallag
  • hjelp til å kontakte medlemmer i kommunen der du ønsker å starte lokallag eller til å skaffe innleder fra HoF sentralt til oppstartsmøte.

Liste over lokallag

Vi har gratis medlemskap - meld deg inn i dag og få en termokopp i velkomstgave!

17. november 2021

Kjenner du gjenklang i vårt verdigrunnlag?  Da vil vi gjerne ha deg som medlem hos oss! Er du allerede medlem og ønsker deg en kopp? - Verv en venn og få hver deres dryppsikre termokopp! Verdigrunnlag

HELSA FØRST! Er mva på helserettet behandling samfunnsøkonomisk klokt? Litteraturhuset 24.8

6. august 2021

Holistisk Forbund inviterer i samarbeid med Fritt Helsevalg, Hvite Ørn og Mvafribehandling.no til innlegg og debatt omkring verdien av alternativ og komplementær behandling.  Trykk les mer for link til opptak på Youtube!

Fellesaksjon for gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling - pressemelding

3. august 2021

Utøver- og brukerorganisasjoner krever gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling. Påslaget på 25 % mva på alternativ og komplementær behandling, som ble innført fra 1. januar i år har medført at mange ikke lenger har råd til den helsebehandlingen de trenger. En så stor prisøkning straffer de som tar ansvar for sin egen helse. De mest utsatte er unge, studenter, deltidsarbeidende, sykemeldte, lavtlønnede og uføretrygdede. Kantar helsepolitiske barometer 2021 viser til at 54% vil gå sjeldnere til behandling når prisen stiger med 25%. Færre vil oppsøke helsefremmende og forebyggende tjenester. Konsekvensene kan bli at presset på offentlige helsetjenester øker.