Personvern

Holistisk Forbund er forpliktet til å beskytte og respektere personvernet ditt. Vi jobber hardt for å følge det regelverk om personvern som til en hver tid er gjeldende.

Ditt personvern er viktig for oss

Denne personvernerklæringen forklarer hvilke personopplysninger Holistisk Forbund samler inn fra deg, via samtykke med deg og hvordan vi bruker disse opplysningene.

Fra og med 25. mai 2018 kom det en ny forordning i forhold til personvern. Denne kommer til å gjelde i alle europeiske land og blir kalt for GDPR General Data Protection Regulation. Mer om den nye loven finner du på datatilsynet.no.

Personlig informasjon vi samler inn

Vi samler i første hånd inn informasjon om deg som medlem. Denne informasjonen ligger lagret på serveren til Zubarus.com. I tillegg får vi forespørsel i forhold til ritualer, dvs Navnedag, Konfirmasjon, Vielse og Gravferd. Denne informasjonen kommer i stort sett til oss på mail. Vi har nå opprettet rutiner for å slette informasjon som kommer til oss 2 ganger i året.

Slik bruker vi den personlige informasjonen din

Vi har et oppdatert medlemsregister. 1 gang i året sender vi inn oversikt over hvor mange medlemmer vi har til Fylkesmannen. Ellers så bruker vi informasjonen til å gi oss et overblikk over hvor mange medlemmer vi har og hvor de bor. Vi sender også ut nyhetsbrev på mail.

Slik regulerer du samtykket om din personlige informasjon

På skjemaer som du sender inn til oss kan du oppgi ditt samtykke. Hvis du ønsker å trekke ditt samtykke til at vi oppbevarer opplysninger om deg, så kan du gjøre det gjennom å sende en melding på «kontakt oss», eller du kan sende mail til: sekretaer[a]holisme.no.

Sikkerhetsregler
Når vi mottar informasjonen din, gjør vi vårt ytterste for å sikre informasjonen i våre systemer. Vi sikrer personopplysninger ved både fysisk og virtuell adgangs- og tilgangskontroll.

Behandlingsansvarlig og databehandler

Leder i Holistisk Forbund er dataansvarlig. Organisasjonssekretær er den som behandler personopplysningene og er dermed databehandler.

Tredjepartsverktøy
Holistisk Forbund  bruker følgende tredjepartsverktøy:

• WordPress – publiseringssystemet som driver nettstedet
  • Zubarus – medlemssystem
  • Mailchimp – håndterer nyhetsbrevutsendelse

HELSA FØRST! Er mva på helserettet behandling samfunns-økonomisk klokt? Litteraturhuset 24.8

6. august 2021

Holistisk Forbund inviterer i samarbeid med Fritt Helsevalg, Hvite Ørn og Mvafribehandling.no til innlegg og debatt omkring verdien av alternativ og komplementær behandling.  Trykk les mer for link til opptak på Youtube!

HELSA FØRST! Pressemelding og link til Fellesaksjon for gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling

3. august 2021

Utøver- og brukerorganisasjoner krever gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling. Påslaget på 25 % mva på alternativ og komplementær behandling, som ble innført fra 1. januar i år har medført at mange ikke lenger har råd til den helsebehandlingen de trenger. En så stor prisøkning straffer de som tar ansvar for sin egen helse. De mest utsatte er unge, studenter, deltidsarbeidende, sykemeldte, lavtlønnede og uføretrygdede. Kantar helsepolitiske barometer 2021 viser til at 54% vil gå sjeldnere til behandling når prisen stiger med 25%. Færre vil oppsøke helsefremmende og forebyggende tjenester. Konsekvensene kan bli at presset på offentlige helsetjenester øker.

Holistisk Forbund har levert høringssvar på forslaget om merverdiavgiftsplikt på alternativ behandling, og kosmetisk kirurgi og kosmetisk behandling. Du kan lese det i sin helhet her.