Ritualer

Konfirmasjon

En meningsfull vei inn i voksenlivet

Et overgangsritual for ungdom på reise fra barndom mot voksenliv. En reise for å bekrefte troen på seg selv.

Tror du det er mer mellom himmel og jord enn det du har lært på skolen?

Vi tror mennesket er et fantastisk vesen av kropp, sinn sjel og ånd, som rommer mange flere muligheter enn vi oftest er klar over. Ønsker du å være med på en spennende reise og utforske noe av dette? Da er kanskje holistisk konfirmasjon noe for deg.

Konfirmasjonen består av to konfirmasjonshelger med overnatting, og en visjonshelg med overnatting og nattlig utesamling. Det hele avsluttes med en vakker seremoni med familie og venner.

NB! Vi holder informasjonsmøte på Zoom mandag 27. september kl. 18.00 – link til Zoom legges ut i arrangement på vår Facebookside

Holistisk konfirmasjon 2022 – påmeldingen er åpen!

Vil du bli med? Gjennom de 3 helgene møtes vi i dialog, lek og øvelser. Ingen forteller hva som er rett eller galt, ingen sannheter blir servert. Gjesteveiledere vil dele sine erfaringer om forskjellige temaer. Vi inviterer til en reise hvor du kan tenke, føle og oppleve. Hva som føles sant for deg, kan bare du vite.

Temaene er holistisk filosofi og etikk, åndelighet og åndelige opplevelser, energiforståelse og drømmetydning, kulturelt og etnisk mangfold, menneskerettigheter, miljøvern og dyrevelferd, spiritualitet og vitenskap, identitet og seksualitet, rus og avhengighet og alternativ behandling.

Egenerfaringer og indre fokus er gjennomgående under hele konfirmasjonsreisen.

Vi øver på å gjøre det vi vil i stedet for det vi tror andre forventer at vi skal gjøre. Om du vil være aktiv og dele dine erfaringer og stille spørsmål, er du hjertelig velkommen til det. Like velkommen er du som liker best å lytte. Sammen skaper vi  helgene og seremonien.

OSLO

Konfirmasjonshelger: 11. – 13. mars, og 1. – 3. april, med overnatting i Hurdal.

Visjonshelg: 6. – 8. mai på Gaiagården i Sverige.

Seremoni: Lørdag 21. mai i Oslo på Røde Kors konferansesenter, Hausmanns gate 7.

BERGEN

Konfirmasjonshelger: 11. – 13. mars, og 1. – 3. april, med overnatting

Visjonshelg: 6. – 8. mai med overnatting

Seremoni: Søndag 22. mai i Bergen

Steder er foreløpig ikke bestemt.

Visjonshelg

Ulikt de andre konfirmasjonsalternativene inngår det dessuten i det holistiske konfirmasjonsforløpet en visjonshelg som foregår ute i naturen. Her flyttes oppmerksomheten fra undervisning i samfunnsaktuelle temaer til konfirmantgruppa og hver enkelt konfirmant. Aktiv deltakelse, egenerfaring og indre konsentrasjon er gjennomgående i konfirmasjonen.

Vi er et spennende alternativ til både Kristen- og Human-etisk konfirmasjon! Tilbakemeldinger fra tidligere konfirmanter: Har du hatt utbytte av holistisk konfirmasjon, og hva ville du sagt om du ville anbefalt det videre til andre?

«Ja, jeg føler at jeg har fått veldig mye ut av holistisk konfirmasjon. Jeg ser på ting annerledes (på en bra måte), og setter pris på små ting. Jeg er ekstremt glad for at jeg valgte å konfirmere meg Holistisk, alle burde gjøre det!».

«Jeg har lært masse, fått mange nye venner. Anbefales alle.»

«Ja, det har vært den mest lærerike opplevelsen i livet mitt! Man finner seg selv og får lov til å tro på det som føles rett for hver enkelt».

Vi stiller ikke krav om medlemskap i forbundet; alle ungdommer mellom 14 og 16 år er hjertelig velkommne.

Pris medlem:  kr. 5.700,-

Pris ikke-medlem: kr. 6.700,-

Se vår film om holistisk konfirmasjon fra våren 2015!

HELSA FØRST! Er mva på helserettet behandling samfunns-økonomisk klokt? Litteraturhuset 24.8

6. august 2021

Holistisk Forbund inviterer i samarbeid med Fritt Helsevalg, Hvite Ørn og Mvafribehandling.no til innlegg og debatt omkring verdien av alternativ og komplementær behandling.  Trykk les mer for link til opptak på Youtube!

HELSA FØRST! Pressemelding og link til Fellesaksjon for gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling

3. august 2021

Utøver- og brukerorganisasjoner krever gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling. Påslaget på 25 % mva på alternativ og komplementær behandling, som ble innført fra 1. januar i år har medført at mange ikke lenger har råd til den helsebehandlingen de trenger. En så stor prisøkning straffer de som tar ansvar for sin egen helse. De mest utsatte er unge, studenter, deltidsarbeidende, sykemeldte, lavtlønnede og uføretrygdede. Kantar helsepolitiske barometer 2021 viser til at 54% vil gå sjeldnere til behandling når prisen stiger med 25%. Færre vil oppsøke helsefremmende og forebyggende tjenester. Konsekvensene kan bli at presset på offentlige helsetjenester øker.

Holistisk Forbund har levert høringssvar på forslaget om merverdiavgiftsplikt på alternativ behandling, og kosmetisk kirurgi og kosmetisk behandling. Du kan lese det i sin helhet her.