Ritualer

Navneseremoni

Velkommen til verden!

Et barn er kommet til verden, inn i et fellesskap. I alle land er dette en begivenhet som feires.

Alle som ønsker det kan be om å få et Holistisk navneritual. Når dere velger en holistisk navnefest står dere selv som arrangør av festen. En ritualleder fra Holistisk Forbund vil hjelpe dere med å utforme en seremoni som passer dere og deres ståsted.

Sammen utformer dere innholdet i og rammene rundt navneseremonien. Rituallederen kan om ønskelig komme med innspill og forslag.

Det er vanlig at familiemedlemmer og venner bidrar med forskjellige innslag under seremonien.

• Vi stiller ikke krav om medlemskap i forbundet.
  • Forbundet utsteder navneattest.

En seremoni i regi av Holistisk Forbund medfører ikke at barnet blir medlem i forbundet. Barnet blir derimot automatisk medlem av Den Norske Kirke dersom en av foreldrene er medlem der. Ønsker dere medlemskap i Holistisk forbund? (link til medlemskap)

Navneritualet vil være en verdig og minnerik begivenhet for alle som deltar.

Navnedag

• Pris for rituale er kr 2000.- for medlem og

Å LAGE EN NAVNESEREMONI

Uansett om vi kaller det for en navneseremoni, en velkomstseremoni eller en navnevelsignelse, er det slik at  alle kulturer har tradisjon for å gi barnet navn og ønske det velkommen.

Disse seremoniene kan tjene mange hensikter;

• å anerkjenne forpliktelsene foreldre har for sitt barn
  • å gi uttrykk for den glede man føler ved å ha fått et barn
  • å få støtte i oppdragelsen av barnet
  • å annonsere navnet du har valgt for ditt barn
  • å si noe om hvem som har en viktig rolle i barnets liv, utenom foreldrene
  • å ønske barnet velkommen, i familien og i samfunnet
  • å gi uttrykk for eget livssyn og spiritualitet i møtet med barnet og den nye familien

Hvordan kan en navnegivningsseremoni være?

Du vil ha fullstendig regien i den seremoni dere skal lage, vi kommer kun med eit rammeverk, som sier noe om i hvilken rekkefølge hva skal skje.

Den du får kontakt med i Holistisk Forbund, kan hjelpe deg med å velge, tekster, symboler, og ritualer som reflektere din og din families åndelige/spirituelle uttrykk og kulturelle bakgrunn.

En navnegivingsseremoni kan inneholde:

• å gi barnet navn
  • tekster, poesi eller en spirituell tekst
  • utnevne mentorer, gudforeldre til barnet
  • å gjøre ære på kulturell arv
  • gruppeønsker
  • presentere symbolske gaver for barnet
  • ære oldeforeldre og besteforeldre

Tenk over hva som er viktig for dere!

HELSA FØRST! Er mva på helserettet behandling samfunns-økonomisk klokt? Litteraturhuset 24.8

6. august 2021

Holistisk Forbund inviterer i samarbeid med Fritt Helsevalg, Hvite Ørn og Mvafribehandling.no til innlegg og debatt omkring verdien av alternativ og komplementær behandling.  Trykk les mer for link til opptak på Youtube!

HELSA FØRST! Pressemelding og link til Fellesaksjon for gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling

3. august 2021

Utøver- og brukerorganisasjoner krever gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling. Påslaget på 25 % mva på alternativ og komplementær behandling, som ble innført fra 1. januar i år har medført at mange ikke lenger har råd til den helsebehandlingen de trenger. En så stor prisøkning straffer de som tar ansvar for sin egen helse. De mest utsatte er unge, studenter, deltidsarbeidende, sykemeldte, lavtlønnede og uføretrygdede. Kantar helsepolitiske barometer 2021 viser til at 54% vil gå sjeldnere til behandling når prisen stiger med 25%. Færre vil oppsøke helsefremmende og forebyggende tjenester. Konsekvensene kan bli at presset på offentlige helsetjenester øker.

Holistisk Forbund har levert høringssvar på forslaget om merverdiavgiftsplikt på alternativ behandling, og kosmetisk kirurgi og kosmetisk behandling. Du kan lese det i sin helhet her.