Earth Charter

Holistisk Forbund har tilsluttet seg «Erklæringen om jorden». Den gir verdier og prinsipper for en varig fremtid.

EC International

Menneskehetens felles verdigrunnlag

Earth Charter er, sammen med FNs menneskerettighetserklæring, ment å være menneskehetens felles verdigrunnlag. Menneskerettighetene gir rettigheter. The Earth Charter gir plikter.

Fra økologi til helhetlig verdigrunnlag

Ved FN-konferansen i Stockholm i 1972 ble oppmerksomheten for første gang rettet mot verdens økologiske framtid. I 1987 ble Brundtland-kommisjonen nedsatt og kom seinere med en rapport om verdens bærekraftig utvikling. I 1992 møttes mange av verdens ledere i Rio de Janeiro. Måler var å utarbeide og vedta et Earth Charter.

The Earth Charter er delt inn i fire hovedprinsipper:

I RESPEKT OG OMSORG FOR MENNESKEHETEN
II ØKOLOGISK INTEGRITET
III SOSIAL OG ØKONOMISK RETTFERDIGHET
IV DEMOKRATI, IKKEVOLD OG FRED

Hver av disse fire hovedprinsippene er delt i fire underpunkter. Disse 16 prinsippene er:

I RESPEKT OG OMSORG FOR MENNESKEHETEN
1 Respektere jorden og biologisk mangfold
2 Ta vare på menneskeheten gjennom forståelse, innlevelse og kjærlighet
3 Bygge opp demokratiske samfunn som er basert på medvirkning og som er rettferdige, bærekraftige og fredelige
4 Ta vare på jordens rikdommer og skjønnhet for nåværende og framtidige generasjoner

For å kunne gjennomføre disse fire, omfattende forpliktelsene, er det nødvendig med:

II ØKOLOGISK INTEGRITET
5 Beskytte og opprettholde jordas økosystemer, med spesiell fokus på den biologiske mangfoldigheten og de naturlige prosessene som opprettholder alt liv.
6 Forhindre skade som den beste måten å beskytte miljøet på. Hvis kunnskapene er begrensede, anvend føre-var-prinsippet.
7 Innføre produksjons- og forbruksmønstre og gjenvinningsmåter som opprettholder jordas regenererende evne, menneskerettigheter og trivsel i nærmiljøet
8 Satse på økt forskning rundt økologisk gjenvinning og fremme utveksling av og vidstrakt bruk av den kunnskapen som eksisterer.

III SOSIAL OG ØKONOMISK RETTFERDIGHET
10 Sørge for at økonomiske aktiviteter og institusjoner på alle nivåer fremmer menneskelig utvikling på en akseptabel og bærekraftig måte.
11 Sikre likestilling og rettferdighet mellom kjønnene som en forutsetning for bærekraftig utvikling og sikre allmenn tilgang til utdannelse, helsevesen og det økonomiske liv.
12 Opprettholde menneskerettigheter for alle, uten diskriminering, i et naturlig og sosialt miljø som støtter menneskelig verdighet, fysisk og åndelig velvære med spesiell oppmerksomhet på rettighetene til mennesker og minoriteter.

IV DEMOKRATI, IKKEVOLD OG FRED
13 Styrke demokratiske institusjoner på alle plan, sørge for styreformer preget av åpenhet og ansvarlighet, delaktighet i beslutningsprosesser og rettferdighet.
14 Gjøre livslang læring, kunnskap, verdier og ferdigheter som er nødvendige for å skape en bærekraftig utvikling til del av den formelle utdanningen.
15 Behandle alle levende vesener med respekt og omtanke
16 Skape et samfunn av toleranse, ikkevold og fred

Disse 16 prinsippene er igjen delt i konkrete punkter som sier hva vi kan gjøre. Se det fullstendige dokumentet:

The Earth Charter på norsk

Har vi egentlig ytringsfrihet i Norge?

12. april 2021

I forbindelse med Stortingets og pressens behandling av saken om innføring av moms på alternativ behandling er det fristende å spørre om ytringsfriheten gjelder for alle?

Det er et stort engasjement blant brukere og utøvere av komplementær- og alternativ behandling (KAM) i denne saken. De fleste synes det er svært urimelig at det pålegges mva på disse helsetjenestene som allerede betales fullt ut av bruker. Mange opplever at de straffes for å ta ansvar for egen helse. Det finnes flere fora på Facebook der svært mange er frustrerte og sinte over å ha sendt pressemeldinger, kronikker og debattinnlegg, for så og si aldri bli publisert. De opplever at de regelrett blir sensurert. Er det virkelig tilfelle at pressen bevisst unnlater å publisere ulike innlegg som taler mot mva på KAM, eller er det en ren tilfeldighet?

Holistisk Forbund tar sterkt avstand fra drapstrusler rettet mot stortingspolitiker Stensland og hans familie!

10. mars 2021

Holistisk Forbund ser det som en menneskerett å velge behandling i tråd med eget livssyn. Vi mener også det er en menneskerett å ytre seg og delta i et demokrati. Drapstrusler mot politikere som utfører sitt embete er helt og holden uakseptabelt og noe vi fordømmer på det sterkeste.

Landsmøte 2021

23. februar 2021

Vi anonserer at årets Landsmøte

er 24. april kl 11-16.