Livssynspolitikk

Vi arbeider for at alle skal ha rett og mulighet til å utøve sin egen åndelighet. Hvis du opplever diskriminering når du formidler ditt åndelige ståsted, ta gjerne kontakt med oss. Vi bygger vårt standpunkt på Menneskerettighetene og Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn.

Forbundet er opptatt av dialog mellom ulike religioner og livssyn, og er derfor aktivt medlem i STL, Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn

Vi arbeider for at skolemedisin og alternativ medisin skal få lik status. Vi mener at alternativ medisin bør være et supplement til og avlastning for skolemedisinsk behandling.

Holistisk Forbund støtter opp om økologisk landbruk, etisk dyrehold og bruk av miljøvennlig energi.

Forbundet vil at økonomiske og politiske strukturer skal være basert på helhetstenkning og kjærlighet til alt liv. Brobygging mellom ulike livssyn, religioner og kulturer er viktig for framveksten av en felles global etikk på Jorden, og øker sjansen for en fredeligere verden.

Holistisk Forbund er opptatt av alles rett til en verdig begravelse i tråd med eget livssyn. Vi arbeider også for at begravelsene skal være mer miljøvennlige.

Enkelte av ovennevnte standpunkter kan du lese mer om under  uttalelser.

HELSA FØRST! Er mva på helserettet behandling samfunns-økonomisk klokt? Litteraturhuset 24.8

6. august 2021

Holistisk Forbund inviterer i samarbeid med Fritt Helsevalg, Hvite Ørn og Mvafribehandling.no til innlegg og debatt omkring verdien av alternativ og komplementær behandling.  Trykk les mer for link til opptak på Youtube!

HELSA FØRST! Pressemelding og link til Fellesaksjon for gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling

3. august 2021

Utøver- og brukerorganisasjoner krever gjeninnføring av mva-unntak på alternativ behandling. Påslaget på 25 % mva på alternativ og komplementær behandling, som ble innført fra 1. januar i år har medført at mange ikke lenger har råd til den helsebehandlingen de trenger. En så stor prisøkning straffer de som tar ansvar for sin egen helse. De mest utsatte er unge, studenter, deltidsarbeidende, sykemeldte, lavtlønnede og uføretrygdede. Kantar helsepolitiske barometer 2021 viser til at 54% vil gå sjeldnere til behandling når prisen stiger med 25%. Færre vil oppsøke helsefremmende og forebyggende tjenester. Konsekvensene kan bli at presset på offentlige helsetjenester øker.

Holistisk Forbund har levert høringssvar på forslaget om merverdiavgiftsplikt på alternativ behandling, og kosmetisk kirurgi og kosmetisk behandling. Du kan lese det i sin helhet her.