Livssynspolitikk

Vi arbeider for at alle skal ha rett og mulighet til å utøve sin egen åndelighet. Hvis du opplever diskriminering når du formidler ditt åndelige ståsted, ta gjerne kontakt med oss. Vi bygger vårt standpunkt på Menneskerettighetene og Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn.

Forbundet er opptatt av dialog mellom ulike religioner og livssyn, og er derfor aktivt medlem i STL, Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn

Vi arbeider for at skolemedisin og alternativ medisin skal få lik status. Vi mener at alternativ medisin bør være et supplement til og avlastning for skolemedisinsk behandling.

Holistisk Forbund støtter opp om økologisk landbruk, etisk dyrehold og bruk av miljøvennlig energi.

Forbundet vil at økonomiske og politiske strukturer skal være basert på helhetstenkning og kjærlighet til alt liv. Brobygging mellom ulike livssyn, religioner og kulturer er viktig for framveksten av en felles global etikk på Jorden, og øker sjansen for en fredeligere verden.

Holistisk Forbund er opptatt av alles rett til en verdig begravelse i tråd med eget livssyn. Vi arbeider også for at begravelsene skal være mer miljøvennlige.

Enkelte av ovennevnte standpunkter kan du lese mer om under  uttalelser.

Har vi egentlig ytringsfrihet i Norge?

12. april 2021

I forbindelse med Stortingets og pressens behandling av saken om innføring av moms på alternativ behandling er det fristende å spørre om ytringsfriheten gjelder for alle?

Det er et stort engasjement blant brukere og utøvere av komplementær- og alternativ behandling (KAM) i denne saken. De fleste synes det er svært urimelig at det pålegges mva på disse helsetjenestene som allerede betales fullt ut av bruker. Mange opplever at de straffes for å ta ansvar for egen helse. Det finnes flere fora på Facebook der svært mange er frustrerte og sinte over å ha sendt pressemeldinger, kronikker og debattinnlegg, for så og si aldri bli publisert. De opplever at de regelrett blir sensurert. Er det virkelig tilfelle at pressen bevisst unnlater å publisere ulike innlegg som taler mot mva på KAM, eller er det en ren tilfeldighet?

Holistisk Forbund tar sterkt avstand fra drapstrusler rettet mot stortingspolitiker Stensland og hans familie!

10. mars 2021

Holistisk Forbund ser det som en menneskerett å velge behandling i tråd med eget livssyn. Vi mener også det er en menneskerett å ytre seg og delta i et demokrati. Drapstrusler mot politikere som utfører sitt embete er helt og holden uakseptabelt og noe vi fordømmer på det sterkeste.

Landsmøte 2021

23. februar 2021

Vi anonserer at årets Landsmøte

er 24. april kl 11-16.